ظریف و عراقچی سه شنبه به آمریکا می روند

۳۱ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۴:۲۸ کد : ۱۹۵۲۱۶۷ سرخط اخبار

تیم مذاکره کننده هسته ای بامداد سه شنبه راهی نیویورک می شود. این بار، ماموریت مذاکره کنندگان تشکیل نخستین جلسه کمیسیون مشترک ایران و 1+5 است.
 
به گزارش ایرنا، محمد جواد ظریف، سید عباس عراقچی و حمید بعیدی نژاد فردا به نیویورک می روند و مجید تخت روانچی که در سوگ مادر نشسته با تاخیر به آنها ملحق خواهد شد.

کمیسیون مشترک ایران و 1+5 قرار است در سطح معاونان وزیران در نیویورک تشکیل شود ولی هنوز زمان دقیق آن مشخص نیست.

کمیسیون مشترک وظیفه اجرای مواردی را دارد که در برجام و پیوست هایش آمده و ترکیبش هم شامل نمایندگان کشورهای 1+5 یعنی روسیه، چین، فرانسه، آلمان، انگلیس، آمریکا و نماینده عالی اتحادیه اروپا به همراه ایران است.

هماهنگ کننده این کمیسیون، نماینده عالی اتحادیه اروپا است.

مرور و تصویب نهایی راکتور مدرن شده تحقیقاتی آب سنگین و طراحی لابراتوار های فرعی پیش از آغاز احداث ، مرور و تصویب طراحی سوخت برای راکتور مدرن شده تحقیقاتی آب سنگین ، تصویب پروژه های درمورد سانتریفیوژ های جدید ، دریافت اطلاعات درباره فردو، دریافت اطلاعات درباره تولید ایزوتوپ های پایدار، ارزیابی و تصویب ساخت مجتمع های سوخت در ایران ، مرور وارزیابی اجرای لغو تحریم ها ، تصمیم گیری درباره طرح های مرتبط با هسته ای در ایران از جمله مسئولیت های کمیسیون مشترک است.

این کمیسیون سه ماه یک بار تشکیل جلسه می دهد یا اینکه هر یک از اعضا از هماهنگ کننده درخواست تشکیل جلسه کنند. هماهنگ کننده هم حداکثر یک هفته پس از درخواست باید جلسه را تشکیل دهد، اگر هم موضوع فوری باشد در اولین فرصت ممکن که نباید بیش از سه روز طول بکشد، جلسه برگزار خواهد شد.

مکان جلسات کمیسیون مشترک هم شهرهای نیویورک ، وین و ژنو است و در صورت لزوم و با اجماع اعضا، ناظرانی برای شرکت در جلسات دعوت خواهند شد.

کار کمیسیون مشترک محرمانه است و تنها می تواند میان اعضای برجام و در صورت اقتضاء ناظران به اشتراک گذاشته شود مگر آنکه کمیسیون تصمیم دیگری بگیرد.

کمیسیون مشترک بر اساس اجماع اعضا تصمیم می گیرد، هر عضو یک رای دارد و در صورتی که آرا ثبت شود، اعضا می توانند از رای یکدیگر آگاه شوند.

کمیسیون مشترک همچنین یک « کارگروه خرید» دارد که هر یک از دولت های ایران و 1+5 در آن حضور دارند و نماینده عالی اتحادیه اروپا هماهنگ کننده آن است.

این کارگروه مگر در مواردی که با اجماع تصمیم گیری شود، هر سه هفته یک بار برای بررسی طرح ها جلسه تشکیل می دهد. هنگامی که برخی از طرح های در دست بررسی، مرتبط با اقلام، مواد، تجهیزات، کالاها و فناوری ها به منظور استفاده در فعالیت های هسته ای مجاز شمرده شده توسط برجام باشد، آژانس می تواند برای حضور در جلسه به عنوان ناظر دعوت شود..

هنگامی که یک دولت طرحی را با همه اطلاعات مثبت ضروری به کارگروه می دهد، هماهنگ کننده طرح را بدون تاخیر به کارگروه خرید می دهد و اگر طرح به اقلام و مواد ، تجهیزات، کالاها و فناوری هایی که با هدف استفاده در فعالیت های هسته ای مجاز شمرده شده در برجام مربوط شود، به آژانس بین المللی انرژی اتمی ارسال خواهد شد.

کارگروه خرید تا 30 روز کاری برای بررسی و تصمیم گیری در مورد طرح فرصت دارد.

کمیسیون مشترک مسئولیت های خود در اجرای لغو تحریم ها را از طریق کارگروه « لغو تحریم ها» انجام می دهد که هماهنگ کننده آن هم نماینده عالی اتحادیه اروپا است.

اگر ایران در زمان اجرای برجام به این نتیجه برسد که عضوی از 1+5 از اجرای کامل لغو تحریم ها امتناع می کند، آن عضو برای فیصله موضوع با ایران مشورت می کند و اگر مساله فیصله پیدا نکرد؛ ایران یا هر عضو گروه 1+5 می تواند موضوع را به کارگروه ارجاع دهند.

اعضای کارگروه هم با هدف حل موضوع طی 30 روز کاری به مرور موضوع و رایزنی در این باره می پردازند. اگر باز هم مساله حل نشده باقی ماند، موضوع به کمیسیون مشترک ارجاع می شود.

کلید واژه ها: کارگروه هماهنگ کننده اتحادیه اروپا نماینده عالی اتحادیه اروپا نماینده عالی اتحادیه


نظر شما :