آمار تکان‌دهنده از بحران پناهجویان

جاده مرگ به مقصد زندگی

۲۳ شهریور ۱۳۹۴ | ۰۰:۳۰ کد : ۱۹۵۱۹۱۲ اخبار اصلی اروپا خاورمیانه
2373 مهاجر امسال در حالی که قصد عبور از دریای مدیترانه را داشتند، کشته شدند. در نیمه اول امسال، 202 حمله به مهاجران و پناهجویان در آلمان گزارش شده است. این میزان دو برابر آمار نیمه اول سال 2014 است.
جاده مرگ به مقصد زندگی

نویسنده: آلیسون جکسون

دیپلماسی ایرانی: در این مقاله به شش نکته درباره بحران پناهجویان که به درک ابعاد این مشکل و چالش حل کردن آن کمک می کند، اشاره می شود:

1- 340 هزار مهاجر در هفت ماهه اول سال 2015 وارد اتحادیه اروپا شده اند.

دلیل این که از جنگ جهانی دوم، این بدترین بحران پناهجویان است: براساس آژانس کنترل مرزی اتحادیه اروپا در بازه زمانی ژانویه تا جولای، نزدیک به 340 هزار مهاجر وارد اتحادیه اروپا شدند. این میزان قابل مقایسه با 123 هزار نفری است که در دوره مشابه سال 2014 و 280 هزار نفر در کل سال گذشته وارد اروپا شدند. در ماه جولای به تنهایی 107 هزار مهاجر وارد شده اند که بیش از سه برابر تعداد پناهندگان در ماه مشابه سال گذشته است. سوری ها و افغان ها بیشترین میزان آوارگانی که وارد اروپا شده اند را تشکیل می دهند.

2- اتحادیه اروپا در سه ماهه اول سال 2015، 184 هزار درخواست پناهندگی دریافت کرده است.

اداره مهاجرت اتحادیه اروپا با سیل درخواست های پناهندگی روبه رو شده است. در سه ماهه اول امسال، بیش از 184 هزار نفر درخواست پناهندگی داده اند که این میزان در مقایسه با سال گذشته رشدی 86 درصدی داشته است. سه ملیتی که بیشترین درخواست برای پناهندگی را داده اند اهالی کوزوو (48 هزار نفر)٬ سوری ها (29 هزار نفر) و افغان ها (12 هزار نفر) بوده اند.

3- 267 هزار نفر مهاجر امسال از طریق دریای مدیترانه وارد اروپا شده اند.

یکی از پرطرفدار ترین مسیرها برای رسیدن به اروپا دریای مدیترانه است. امسال تاکنون حدود 267 هزار نفر از شمال آفریقا و خاورمیانه، این مسیر خطرناک را انتخاب کرده اند. دهها هزار نفر از آنها تنها زمانی توانسته اند جان سالم به در ببرند که توسط گشت های امدادی نجات یافتند. همین شنبه گذشته، گارد ساحلی ایتالیا بیش از 4 هزار مهاجر که از خلیج لیبی می آمدند را نجات داد.

4- 2373 مهاجر امسال در حالی که قصد عبور از دریای مدیترانه را داشتند، کشته شدند.

واقعیت دردناکی که وجود دارد این است که بسیاری از مهاجران در این سفر زنده نمی مانند. 2373 نفر -مرد، زن و کودک- تاکنون در سال جاری، در حین عبور از دریای مدیترانه کشته شده اند. این مسئله موجب شده است تا این مسیر تبدیل به مرگبارترین مسیر مهاجرت در جهان شود و 72 درصد از 3279 مهاجری که امسال در جهان مرده اند، در این مسیر کشته شده اند.

5- پنج کشور، 80 درصد درخواست های پناهندگی را دریافت کرده اند.

28 کشور در اتحادیه اروپا قرار دارند، اما تنها پنج کشور -آلمان، مجارستان، ایتالیا، فرانسه و سوئد- در سه ماهه اول امسال 80 درصد از درخواست های پناهندگی را دریافت کرده اند. آلمان در این میان بیشترین سهم را دارد. مقامات آلمانی اعلام کرده اند که امسال 800 هزار پناهنده را می پذیرند. یعنی دو برابر میزانی که اوایل سال پیش بینی کرده بودند. این میزان بیش از 626 هزار نفری است که کل اتحادیه اروپا در سال گذشته پذیرفته است.

6- دو برابر شدن حملات: خشونت علیه مهاجران در حال افزایش است.

هجوم مهاجران موجب ایجاد تنش هایی در مرزهای کشورها و انجام خشونت و تظاهرات در شهرهایی که مهاجران در چادرها، سالن های ورزشی و هتل های متروکه آنها اقامت دارند، شده است. براساس گزارش آسوشیتدپرس، در نیمه اول امسال، 202 حمله به مهاجران و پناهجویان در آلمان گزارش شده است. این میزان دو برابر آمار نیمه اول سال 2014 است. اما آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفته است خشونت ضد مهاجران تحمل نخواهد شد.

در نقاط دیگر اروپا از جمله در مرز جنوبی مقدونیه با یونان هم گزارش هایی از این دست وجود داشته است. در آنجا ماموران امنیتی با استفاده از گاز اشک آور و گلوله های پلاستیکی مانع از ورود مهاجران به کشورشان شده اند. در مجارستان هم که بهترین راه برای در بالکان برای رسیدن به اتحادیه اروپا است، مقامات فنس های تیغ دار مرزی در مرز با صربستان ساخته اند و احتمال مستقر کردن نیروهای ارتش هم وجود دارد.

منبع: ویک/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا مدیترانه آوارگان پناهجويان سوريه


نظر شما :