پیروزی شگفت‌انگیز دموکرات ها

تعطیلاتی که به ضرر مخالفان توافق تمام شد

یکی از منابع نزدیک به آیپک گفته که این گروه قصد دارد قبل از رای‌گیری اواسط سپتامبر درباره توافق ایران در کنگره، یک حمله تبلیغاتی برق‌آسا انجام دهد.
تعطیلاتی که به ضرر مخالفان توافق تمام شد

نویسنده: بورگس اورت

دیپلماسی ایرانی: منتقدان توافق معتقد بودند که تعطیلات ماه آگوست کنگره بهترین فرصت برای نابودی توافق هسته ای است، چون زمانی که قانونگذاران به ایالات خودشان بر می گردند با موجی از معترضان عصبانی و تبلیغات تلویزیونی روبه رو می شوند. اما در عوض این استراحت یک ماهه همانند یک انفجار بزرگ بود و به نفع رئیس جمهور باراک اوباما تمام شد.

مخالفان توافق ایران -که از سوی لابی قدرتمند آیپک هدایت می شوند- 30 میلیون دلار هم برای تبلیغات برق آسای تلویزیونی کنار گذاشتند و برای جلب رای مخالف، دست به اعمال نفوذ زدند. با ابراز مخالفت سناتور چاک شومر (دموکرات از نیویورک) رهبر احتمالی دموکرات ها در سنا، رهبران جمهوری خواه هدیه بزرگی دریافت کردند. مخالفان توافق وقتی متوجه شدند که توافقی محرمانه با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی وجود دارد و جمهوری خواهان از مدت ها قبل در مورد آن هشدار داده بودند، حملاتشان را افزایش دادند.

مخالفان توافق همچنین با استفاده از قانونگذاران دموکرات سابقی همچون سناتور جو لیبرمن و سناتور ماری لاندریو، انتشار نامه مخالفت رهبران نظامی سابق و حامیان مالی و فعالینی که شخصاً با دموکرات ها دیدار می کنند، در این زمینه فعالیت کردند.

هیچ کدام از این روش ها کار نکرد. در عوض موجی از دموکرات های مجلس نمایندگان و سنا -حتی در ایالت های قرمز (جمهوری خواه)- از توافق حمایت کردند. با وجود هشت تبلیغ تلویزیونی مخالفان، قانونگذاران دموکرات و فعالان گروه Move On در حال کسب یک پیروزی شگفت انگیز هستند. سناتور کریس مورفی (دموکرات از کنتیکت) می گوید: «باور جمعی ای که وجود داشت این بود که ماه آگوست به نفع مخالفان توافق خواهد بود، اما اینگونه نشد.»

یک تجمع اعتراضی علیه توافق قرار است با حضور دونالد ترامپ و سناتور تد کروز (جمهوری خواه از تگزاس) در روز 9 سپتامبر برگزار شود تا با استفاده از آن دموکرات های مردد تحت فشار قرار بگیرند. کروز پیش از این از دموکرات ها پرسیده بود «ارزش جان و امنیت میلیون ها آمریکایی بیش از ارزش وفاداری حزبی به کاخ سفید است؟» پیامی که تاثیری بر دموکرات های مردد نگذاشته است.

یکی از منابع نزدیک به آیپک گفته که این گروه قصد دارد قبل از رای گیری اواسط سپتامبر درباره توافق ایران در کنگره، یک حمله تبلیغاتی برق آسا انجام دهد.

در حالی که اوضاع در جهت میل اوباما پیش می رود -روز یکشنبه، سناتور جف مرکلی (اورگن) سی و یکمین سناتور دموکراتی بود که از توافق ایران حمایت کرد- کاخ سفید به وضوح دنبال به شکست کشاندن لایحه مخالفت با توافق در سنا است. امیدی که وجود دارد این است که اصلاً لایحه مخالفت با توافق به میز اوباما نرسد و نیازی به وتوی وی که قطعی هم هست، نباشد. اوباما تنها نیاز به رای 3 سناتور از 13 سناتور دموکرات مردد دارد و در مجلس نمایندگان هم در حال حاضر آرای مورد نیاز برای شکستن وتو را در اختیار دارد.

نماینده ژان شاکوفسکی (دموکرات از ایلینوی) که به جلب نظر دموکرات ها کمک کرده است در این رابطه می گوید: «وقتی به تعطیلات آگوست می رفتیم، من مطمئن بودم که آرای لازم را کسب خواهیم کرد. این مسئله فقط در ماه آگوست تقویت شد.»

شاکوفسکی می گوید اعضای تیم توافق در مجلس نمایندگان که از توافق حمایت می کنند -شامل رهبر اقلیت نانسی پلوسی (دموکرات از کالیفرنیا) و نمایندگان لوید داگت از تگزاس، دیوید پرایس از کارولاینای شمالی و روزا دلائورو از کنتیکت- هفته گذشته لیست هدفشان را بررسی کردند و بسیار مطمئن هستند که 146 رای لازم برای حفظ وتو را در اختیار دارند.

درو هامیل، سخنگوی پلوسی در این رابطه می گوید: «دموکرات های مجلس نمایندگان این ماه با رای دهندگان دیدار کردند و به حرف آنها در این زمینه گوش دادند و رهبر پلوسی واکنش بسیاری خوبی از سوی این اعضا دریافت کرده است.» مخالفان توافق تنها توانسته اند رای 14 دموکرات مجلس نمایندگان و دو سناتور دموکرات را برای مخالفت با توافق کسب کنند.

منبع: پولیتیکو/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: كنگره توافق هسته ای حزب دموکرات حزب جمهوری خواه


نظر شما :