کوبانی محل انتقام ترکیه

اردوغان داعش را به کردها ترجیح می‌دهد

۲۱ تیر ۱۳۹۴ | ۱۵:۴۴ کد : ۱۹۴۹۳۰۲ خاورمیانه یادداشت
سمیح صعب در النهار می‌نویسد: بعد از گذشت بیش از چهار سال از جنگ سوریه، ترکیه با داعش زندگی مسالمت‌آمیز دارد و آنها را بر کردها ترجیح می دهد. در حالی که اردن و اسرائیل نیز با جبهه النصره کنار آمده‌اند.
اردوغان داعش را به کردها ترجیح می‌دهد

دیپلماسی ایرانی: پیروزی ای که کردهای سوریه در جنگ علیه داعش به دست آوردند و توانستند منطقه استراتژیک تل ابیض را تصرف کنند و به سرعت به سمت استان رقه حرکت کنند و بر نوار مرزی 400 کیلومتری طرف سوریه مسلط شوند، بیش از همه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه را نگران کرده است. او تنها راه چاره برای مهار پیشروی کردها را تصرف دوباره شهر العرب (یا کوبانی به زبان کردی) که منطقه ای مرزی میان سوریه و ترکیه است، می داند. همان شهری که مدتی است تبدیل به رمز مقاومت کردها در برابر جهادی های افراطی شده است.

اگر پیروزی ای که کردهای سوریه به دست آوردند رضایت امریکایی ها را در بر داشت چرا که خود نیز مشارکت فعالی در پوشش هوایی جنگنده هایشان در این پیشروی داشتند، از لحاظ اردوغان اوضاع چندان خوشایند نیست. او از دریچه کاملا متفاوت به اوضاع می نگرد. اردوغان از این می ترسد که کردها به فکر تصاحب مناطق بیشتری از خاک سوریه بیفتند و بخواهند اقلیمی سیاسی به وجود آورند که چندان با استراتژی ترکیه مطابقت نداشته باشد. ترکیه به هیچ وجه نمی خواهد کشوری یا میهنی کردی در سوریه یا عراق به وجود آید بلکه همیشه به دنبال این بوده است که کردها را به نوعی به انضمام خاک خود در آورد.

بعد از پیروزی قاطع فهرست کردها در انتخابات ترکیه نگرانی اردوغان به شدت افزایش یافت. کردها برای نخستین بار در تاریخ ترکیه در قالب یک حزب وارد پارلمان شدند که این مساله با افزایش حس قوم گرایی کردها در ترکیه و کشورهای همسایه آن هم زمان شده است. برای همین است که اردوغان اصرار دارد دست به هر کاری بزند تا جلوی صعود کردها را بگیرد.

علاوه بر آن، پیشروی زمینی کردها تهدیدی جدی برای شهر رقه که داعش آن را پناهگاه اصلی خود می داند و توسعه طلبی خود را از آن جا در سوریه و عراق آغاز کرده است، محسوب می شود. هر گونه تهدیدی برای رقه به معنای به هم ریختن برگه های بازی در سوریه است، به خصوص که می تواند فرصتی طلایی برای حکومت سوریه به وجود بیاورد و ضربه ای قوی بر پیکرده داعش وارد کند. این چیزی است که نه ترکیه می خواهد و نه دیگر کشورهای طرفدار سرنگونی حکومت بشار اسد. حتی امریکا که در حال بازی با برگه داعش در سوریه است نیز نمی خواهد پیروزی بر جهادی ها، حال از هر طیف و مسلکی باشند، قبل از سقوط حکومت اسد اتفاق بیفتد.   

تحولات جبهه کردی در سوریه عمق درگیر شدن ترک ها در حمایت از داعش را نشان می دهد. همچنین نشان از پیچیدگی بحران منطقه ای سوریه دارد. هیچ کس نمی تواند تصور کند که سوریه در پرتگاه طوفان های متعدد در تمامی جهت ها از شمال تا جنوب گرفتار شده در حالی که هدف تنها یک چیز است.

بعد از گذشت بیش از چهار سال از جنگ در سوریه، ترکیه با داعش زندگی مسالمت آمیز دارد و آنها را بر کردها ترجیح می دهد. در حالی که اردن و اسرائیل نیز با جبهه النصره کنار آمده اند. به این ترتیب از آن چه امریکایی ها آموزش نیروهای معتدل در اردن و ترکیه می گویند رونمایی شده است، به تدریج نیز می رود پرده از بسیاری از حقایق دیگر برداشته شود.

 

منبع: النهار/تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه: سه شنبه 9 تیر 1394 / انتشار مجدد: یکشنبه 21 تیر 1394

کلید واژه ها: رجب طيب اردوغان تركيه داعش كردها كردهاي سوريه


نظر شما :