موجی از مخالفت‌ها با اظهارات جان کری

آمریکا آگاهی کاملی از گذشته برنامه هسته‌ای ایران ندارد

یکی از مقامات اطلاعاتی سابق ایالات متحده می‌گوید که نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده هم اکنون لیستی از سایت‌های مشکوکی را در اختیار دارند که ممکن است بخشی از زیرساخت‌های هسته‌ای اعلام نشده ایران باشد.
آمریکا آگاهی کاملی از گذشته برنامه هسته‌ای ایران ندارد

نویسندگان: الی لیک و جاش روگین

دیپلماسی ایرانی: برخلاف نظر جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، قانونگذاران و برخی از کارشناسان به ما می گویند که جامعه اطلاعاتی ایالات متحده «آگاهی کاملی» از جنبه های نظامی برنامه هسته ای ایران در گذشته ندارد.

کری در جریان یک کنفرانس خبری که با خبرنگاران در روز سه شنبه داشت در پاسخ به سوالی مبنی بر این که سوالات درباره گذشته برنامه هسته ای برای آژانس بین المللی انرژی اتمی و غرب به منظور لغو تحریم های بین المللی مهم است، ابرویی بالا انداخت و گفت: «ما اصراری نداریم که ایران درباره کارهایی که در یک مقطع زمانی و یا هر زمان دیگری انجام داده است، توضیح دهد. ما می دانیم آنها چه کاری انجام داده اند. شک نداریم. ما آگاهی کاملی از فعالیت های نظامی ای که انجام داده اند داریم.» کری اعلام کرد که به جای این که معطوف به گذشته باشند، توافقی که وی در حال مذاکره آن است بر توقف دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای در آینده تمرکز می کند.

نماینده دیوید نانز، رئیس جمهوری خواه کمیته امور اطلاعاتی مجلس نمایندگان اعتقادی به صحبت های کری ندارد و می گوید: «تنها فکری که من می کنم این است که آقای وزیر یا غلو کرده و یا متوجه سوال نشده است.» وی به این نکته اشاره می کند که خودش هم متوجه منظور کری نشده است. «ما به وضوح تصویری که باید از قابلیت های ایران داشته باشیم نداریم. این همچنان یکی از بزرگترین نگرانی های هرگونه توافقی است.»

سناتور کریس کونز، عضو دموکرات کمیته روابط خارجی سنا، روز پنجشنبه به بلومبرگ گفت نیاز به اعتراف ایرانی ها به اعتبار آنها ضربه می زند. «صادقانه بگویم این مسئله به ما اجازه می دهد تا نشان دهیم که ادعای همیشگی ایران که همواره به دنبال برنامه هسته ای غیرنظامی صلح آمیز بوده است، درست نیست. ایرانی ها در مقابل هرگونه اقدامی که برنامه آنها برای رسیدن به سلاح هسته ای غیرقانونی را آشکار می سازد، مقاومت می کنند.»

آخرین برآورد اطلاعاتی ایالات متحده درباره برنامه هسته ای ایران مربوط به سال 2007 است. در این گزارش گفته شده است که جامعه اطلاعاتی ایالات متحده تا سال 2003 مطمئن بوده است که نهادهای نظامی ایران تحت نظارت دولت مشغول کار بر روی توسعه سلاح های هسته ای بودند. اما این گزارش همچنین به این نکته اذعان می کند که به خاطر شکاف اطلاعاتی اطمینان متوسطی از این موضوع دارد که این فعالیت ها در سال 2003 متوقف شده است و برخی از ارزیابی ها هم نشان می دهد که این مسئله نشان دهنده توقف کامل برنامه تسلیحات هسته ای ایران بوده است.

از پایان سال 2007 به بعد، جاسوسان ایالات متحده در زمینه کشف اقدامات هسته ای ایران موفقیت هایی داشته اند. به طور مثال در سال 2009 دولت اوباما، ایران را مجبور به اعتراف درباره تاسیسات غنی سازی مستقر در کوه در فردو، نزدیکی قم کرد.

یکی از مقامات اطلاعاتی سابق ایالات متحده که بر روی مسئله اشاعه هسته ایران کار کرده، می گوید که نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده هم اکنون لیستی از سایت های مشکوکی را در اختیار دارند که ممکن است بخشی از زیرساخت های هسته ای اعلام نشده ایران باشد. خود کری هم از این موضوع آگاهی دارد، چون در جریان جلسه استماعی که در ماه فوریه در کنگره برگزار شد، گروهی مارکسیست-اسلام گرا که مخالف حکومت ایران است، ادعاهایی در این زمینه مطرح کرده بود.

بنابراین اگر کری از آگاهی دولت ایالات متحده درباره وجود تاسیسات مشکوک در برنامه هسته ای ایران آگاهی دارد، چگونه می تواند مدعی شود که ایالات متحده «آگاهی کاملی» از فعالیت های نظامی گذشته ایران دارد؟ یک پاسخ می تواند این باشد که کری درباره این که ایالات متحده آگاهی کاملی دارد، غلو کرده باشد، اما اگر کری درست گفته باشد نشان دهنده این است که ایالات متحده و متحدینش هیچ شکی ندارند که ایران دانش و توانایی ساخت بمب را دارد.

منبع: بلومبرگ ویو/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: جان كري توافق هسته اي


نظر شما :