طرفداران قذافی به حمایت از داعشی ها بر می خیزند

داعش درصدد فتح لیبی

۱۲ خرداد ۱۳۹۴ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۴۸۲۹۷ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
ناظران بر این اعتقادند اکنون داعش می تواند معادلات جاری در لیبی را به هم بریزد و با بهره برداری از فضای موجود در مرکز لیبی فضای سیاسی تازه ای را در این کشور رقم بزند.
داعش درصدد فتح لیبی

دیپلماسی ایرانی: شبکه تروریستی داعش به سرعت و خیلی آسان توانسته است شهر سرت، زادگاه سرهنگ معمر قذافی، رهبر مخلوع لیبی که همچنان بسیاری از اهالی آن طرفدار او هستند را به تصرف خود در آورد و به سمت مرکز لیبی حرکت کند. اکنون داعش به گروه شبه نظامی فجر لیبی که پیش از این شهر سرت را تحت تصرف خود داشت، اعلام جنگ داده است. این دو از مارس گذشته تا کنون با یکدیگر درگیر نشده بودند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، نیروهای داعش در حال حاضر با تمام قوا در حال پیشروی به سمت استان الجفره در مرکز لیبی هستند. نیروهای فجر لیبی روز شنبه این شهر را ترک کرده بودند تا از رویارویی با داعش اجتناب کرده باشند. منابع خبری می گویند که داعش به 30 کیلومتری شهر هون، مرکز استان الجفره رسیده و می رود تا با تصرف این شهر پایگاه هوایی استراتژیک این شهر را نیز به تصرف خود در آورد.

تحرکات ناگهانی و سریع داعش پرسش های بسیاری را به وجود آورده است. ناظران بر این اعتقادند اکنون داعش می تواند معادلات جاری در لیبی را به هم بریزد و با بهره برداری از فضای موجود در مرکز لیبی، جایی که عموما گفته می شود طرفدار قذافی و خانواده او هستند و همچنان از جریان های وابسته به قذافی حمایت می کنند، فضای سیاسی تازه ای را در لیبی رقم بزند.

این در حالی است که داعش در فکر تصرف طبرق نیز به سر می برد. شهری که نیروهای فجر لیبی در آن اعلام حکومت کرده بودند.

اکنون به نظر می رسد نیروهای فجر لیبی می روند تا در فضای سیاسی لیبی کم رنگ و کم رنگ تر شوند و عرصه رقابت را به طور کامل به نیروهای داعش بسپارند. کارشناسان مسائل لیبی می گویند به زودی شاهد تغییر موازنه های قدرت در لیبی به سود داعش خواهیم بود و به این ترتیب ارتش لیبی که از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده مجبور است به تنهایی به رویارویی با داعش برخیزد.

این در حالی است که نیروهای فجر لیبی را نیز عده ای افراد مسلح تندروی اسلام گرا تشکیل می دهند که گفته می شود مورد حمایت ترکیه و قطر دارند. کشورهای عربی از جمله مصر این گروه شبه نظامی را وابسته به جنبش اخوان المسلمین لیبی می دانستند. اکنون با شکست های پی در پی این گروه شبه نظامی در برابر داعش، این پرسش به وجود آمده که آیا این جریان حمایت خارجی خود را از دست داده است؟ در عین حال با توجه به مواضع ترکیه و قطر نسبت به داعش در عراق و سوریه این پرسش به وجود آمده است که آیا در پشت پرده فعالیت های داعش در لیبی نیز آنکارا و دوحه قرار دارند؟

آن چه روشن است این است که داعش در نبود حکومتی مقتدر در طرابلس و بی ثباتی جاری و همچنین خلاء امنیتی موجود در این کشور تلاش دارد نهایت استفاده را از وضعیت موجود در لیبی ببرد و این کشور را به پناهگاهی امن برای خود و فعالیت های تروریستی اش تبدیل کند. به ویژه بیم آن می رود که داعش بعد از پیشروی در لیبی و تحکیم جای پای خود در این کشور به فکر کشورگشایی های بیشتر بیفتد و همانند عراق و سوریه به کشورهای همسایه لیبی به ویژه تونس، مصر و الجزایر حمله کند. وانگهی وضعیت امنیتی در مرزهای لیبی با چاد، نیجر و سودان نیز چندان مناسب نیست و داعش می تواند تهدیدی امنیتی برای این کشورها نیز به حساب آید.

از سوی دیگر گفته می شود بسیاری از قبایل طرفدار حکومت قذافی در حال پیوستن به داعش هستند. این مساله می تواند حمایت برخی از قبایل چاد که در سابق متحد سابق معمر قذافی بودند از داعش را نیز موجب شود.

دولت لیبی از تحولات جاری در کشور به شدت ابراز نگرانی کرده و تعهد داده است که تمام تلاش خود را کند تا شهر سرت و فرودگاه این شهر را از دست تروریست های داعش نجات دهد.

در همین رابطه رمزی الرمیح، مشاور حقوقی سابق ارتش لیبی واشنگتن را متهم کرد که ملت لیبی را مجبور کرده "اخوان المسلمین و داعش" را بپذیرند تا حاضر به رفع ممنوعیت ارسال سلاح به ارتش لیبی شود.

وی در مصاحبه با تلویزیون دولتی لیبی داعش را بخشی از نسل چهارم جنگ ها و ساخته و پرداخته ایالات متحده امریکا دانست و گفت: «امریکا ما را در دو راهی قرار داده است. به ما می گویند یا دولتی متشکل از اخوان المسلمین و داعش را بپذیرید یا خبری از سلاح نیست.»

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: قذافی نیروهای فجر لیبی لیبی داعش


نظر شما :