ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از برنامه فرانسه برای صلح خاورمیانه تا خانه تکانی در اردن از ترس داعش

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۴۷۸۶۵ اخبار اصلی خاورمیانه
برنامه فرانسه برای صلح خاورمیانه، خانه تکانی اردن از ترس داعش، تصویب قانونی علیه شرکت های خصوصی در روسیه، کمک سوئد از ترکیه برای دستگیری مظنونان پیوستن به داعش و شهر خاکستری بنغازی از جمله ناگفته های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از برنامه فرانسه برای صلح خاورمیانه تا خانه تکانی در اردن از ترس داعش

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه تازه ای است که هر آخرهفته منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

اوباما به مسلح کردن عشایر سنی سرعت می دهد

باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا قصد دارد به کار مسلح کردن و آموزش عشایر سنی سرعت بیشتری بدهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اوباما در نشستی که روز سه شنبه با شورای عالی امنیت ملی داشت گفت که راه های پیشروی و رسیدن به راه حل هایی برای آزادی رمادی را بررسی می کند و اجازه نمی دهد که داعش به بغداد برسد.

رمادی در یک صد کیلومتری بغداد واقع شده است.

این در حالی است که منابع امریکایی گزارش داده بودند که باراک اوباما برای لغو قانون مسلح کردن عشایر سنی به دور از دولت مرکزی که در کمیته امنیت ملی و سیاست خارجی کنگره امریکا در دست بررسی است، تلاش های تازه ای را آغاز کرده است.

 

خانه تکانی شدید در اردن از ترس داعش

ملک عبدالله، پادشاه اردن دستور به برکناری وزیر کشور و اصلاح کابینه دولت اردن داد تا به این ترتیب نسبت به تحولات امنیتی اخیر در کشورش واکنش نشان داده باشد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، در پی تحولات اخیر اردن و حمله داعش به استان معان، هم مرز با عراق، و برافراشته شدن پرچم داعش در فرمانداری این شهر پادشاه اردن سریعا واکنش نشان داد و دستور به برکناری وزیر کشور داد تا به این ترتیب زنگ خطری برای دولت اردن نیز به صدا در آمده باشد.

پادشاه اردن ابراز امیدوار کرده است با اصلاحات جدید اوضاع امنیتی کشور نیز بهبود یابد.

 

دستور نتانیاهو به توقف ممنوعیت همسفر شدن فلسطینیان و صهیونیست ها

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر تندروی رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه دستور ممنوعیت سوار شدن فلسطینی ها در اتوبوس حامل شهروندان اسرائیلی در کرانه باختری اشغالی را به حالت تعلیق در آورد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مدیر دفتر نتانیاهو در این باره گفت: «به اعتقاد نخست وزیر این پیشنهاد قابل قبول نیست و او می خواهد این موضوع را با وزیر دفاع در میان بگذارد تا قانونی نهایی در این زمینه صادر شود.»

دستور ممنوعیت همراه شدن شهروندان فلسطینی با شهروندان صهیونیست در اتوبوس روز سه شنبه به اجرا در آمده است.

 

تصویب قانونی علیه شرکت های خصوصی در روسیه

مجلس دومای روسیه قانونی را به تصویب رساند که به موجب آن فعالیت سازمان ها و شرکت های غیر دولتی و بین المللی فعال در کشور در صورتی که تهدیدی برای اسقلال یا دفاع یا امنیت کشور باشند، لغو خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این قانون در ادامه قانون تصویب شده در سال 2012 که اعلام می کرد شرکت هایی که از خارج پول می گیرند، مزدور خارجی شناخته می شوند، تصویب شده است.

تصویب این قانون در دومای روسیه با واکنش شدید مخالفان دولت مسکو مواجه شده و آن را تلاشی تازه برای تحت فشار گذاشتن هر چه بیشتر گروه های مخالف دولت قلمداد کرده اند.

 

کمک سوئد از ترکیه برای دستگیری تروریست ها

مسئولان بلندپایه ترکیه اعلام کردند، دولت سوئد از دولت ترکیه خواسته است تا در یافتن رد پای سه شهروند مظنون به پیوستن به داعش به آن کمک کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این سه شهروند محمد قادر و یاسمین احمد و عبد المومن غزالی نام دارند که 5 می از فرودگاه استکهلم به مقصد ترکیه پرواز کرده اند. دولت سوئد احتمال می دهد که این افراد به داعش پیوسته باشند برای همین از دولت ترکیه کمک خواسته است تا در یافتن آنها به دولت سوئد کمک کند.

سوئد گفته است که اطلاع دارد این افراد تا روز پنج شنبه گذشته در بدروم بوده اند.

 

پیوستن 1350 نفر به تروریست ها از خاک ترکیه

خبرگزاری رویترز گزارش داد که دست کم 1350 نفر در طول سالیان گذشته از طریق ترکیه به گروه های تروریستی در عراق و سوریه پیوسته اند.

این در حالی است که آنکارا فهرستی از 13500 شهروند را در اختیار دارد که برای آنها ممنوعیت ورود به خاک ترکیه صادر شده است. این فهرست به کمک سازمان های امنیتی خارجی تهیه شده است.

 ترکیه متهم به حمایت و همکاری با داعش و تامین نیازهای انسانی، لجستیکی و تسلیحاتی برای این شبکه تروریستی است. بسیاری معتقدند که دولت ترکیه به هیچ وجه به دنبال دستگیری افراد مظنون به همکاری با گروه های ترویستی در ترکیه و عراق نیست و حتی برای آنها تسهیلاتی برای عبور از خاک خود به مقصد این کشورها تدارک می بیند.

 

برنامه 18 ماهه فرانسه برای صلح خاورمیانه

روزنامه لو فیگارو گزارش داد که دولت فرانسه تا قبل از ماه سپتامبر طرحی را به شورای امنیت خواهد داد که به موجب آن می توان بحران صلح خاورمیانه را ظرف 18 ماه حل و فصل کرد.

بنا به این گزارش این طرح توسط لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه تهیه شده و پیش بینی کرده ظرف 18 ماه از طریق مذاکره راه حلی عادلانه، دائمی و همه جانبه برای بحران فلسطین و اسرائیل یافت شود.

به نوشته فیگارو در صورتی که در طول این مدت راه حلی برای بحران صلح اعراب و اسرائیل یافت نشود فرانسه خود رسما کشور مستقل فلسطینی را به رسمیت خواهد شناخت.

 

افزایش تنش در روابط تونس و لیبی

تنش در لیبی و افزایش فعالیت های تروریستی در مرزهای این کشور با تونس به اندازه ای افزایش یافته که روابط دو کشور را به تنش کشانده است.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، مشکلات امنیتی و اقتصادی و اجتماعی لیبی به کشورهای همسایه آن سرریز کرده و نابه سامانی موجود در این کشور همه را به ستوه آورده است.

در همین رابطه دولت تونس تهدید کرده در صورتی که جریان های تندرویی که ادعا می کند نزدیک به اخوان المسلمین لیبی هستند فعالیت های ایذایی خود را در مرزهای این کشور متوقف نکنند دولت تونس مجبور است با نیروی نظامی مداخله کند و خود برای دفاع از امنیت و استقلال خود اقدام کند.

 

شهر خاکستری بنغازی

روزنامه مصری الیوم السابع گزارش داد بر اثر درگیری های داخلی در لیبی شهر بنغازی، دومین شهر بزرگ لیبی و پایتخت اقتصادی این کشور به تلی از خاکستر تبدیل شده است.

بنا به این گزارش درگیری های نیروهای سرهنگ حفتر، مورد حمایت دولت مرکزی با گروه های اسلام گرا در بنغازی به قدری شدید بوده است که آثار وضعی بر جای گذاشته و بسیاری از شهرهای این کشور از جمله بنغازی را ویران کرده است. بنغازی شهری نفت خیز است و به واسطه جایگاه ویژه خود در لیبی مورد تهدید و تعرض گروه های مختلف بوده است.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11  

کلید واژه ها: اردن بنغازی سوئد ترکیه فرانسه لیبی


نظر شما :