توضیحات ظریف درباره پروتکل الحاقی

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۲۲:۳۳ کد : ۱۹۴۷۷۸۳ سرخط اخبار
وزیر امورخارجه گفت: پروتکل الحاقی به هیچ وجه اجازه دسترسی بی رویه و بدون دلیل به ساختارهای کشورها را فراهم نمی کند بلکه چارچوبی قاعده مند را ایجاد می کند که هم اکنون در 124 کشور در حال اجرا است.

به گزارش ایرنا، محمد جواد ظریف در نشست خبری مشترک با پیتر سیارتو وزیرامورخارجه مجارستان اظهارداشت: ما از ابتدا هم اعلام کرده ایم جمهوری اسلامی براساس مقررات حقوق بین الملل آماده شفاف سازی در حوزه فعالیت هسته ای خود است البته این روزها بحث های مربوط به دسترسی و نظارت به صورت هیجانی از سوی برخی مقامات غربی برای آرام کردن برخی گروه های فشار مطرح می شود و طبیعتا از سوی مسوولان ایرانی هم پاسخ مناسب را دریافت کرده اند.

وزیر امورخارجه خاطرنشان کرد: چارچوب های موجود در صورتی که توافق شکل بگیرد و پروتکل الحاقی براساس چارچوب های موجود در کشور داوطلبانه اجرا شوند کاملا مشخص است. پروتکل الحاقی به هیچ وجه اجازه دسترسی بی رویه و بدون دلیل به ساختارهای کشورها را فراهم نمی کند بلکه چارچوب قاعده مندی را فراهم می کند که امروز این چارچوب در نزدیک به 124 کشور در حال اجرا است.

ظریف یادآور شد: مقررات موجود مانع از سوء استفاده از این گونه دسترسی ها است ضمن این که اینها بازرسی نیست بلکه دسترسی است که براساس چارچوب مشخص و مدیریت شده است.

وی یادآور شد: زمانی که پروتکل الحاقی در دهه 90 میلادی مورد مذاکره قرار گرفت چارچوب ها برای این که دسترسی ها به اسرار نظامی و حتی اقتصادی کشورها نباشد ، فراهم شد.

ظریف اظهار داشت: در بسیاری از کشورها فناوری غنی سازی و یا سایر فناوری های هسته ای جزو اسرار هسته ای است و نیاز نیست موضوعی صرفا نگرانی امنیتی داشته باشد بلکه رقابت صنعتی هم باعث می شود چارچوب های قانونمندی برای نظارت ها تدوین شود. باید هدف این باشد که اطمینان حاصل شود برنامه هسته ای اعضا کاملا صلح آمیز است که الزامی ندارد دستیابی به چنین نتیجه ای نیازمند نقض حاکمیت و مقررات و موازین امنیتی و صنعتی کشورها باشد.

ظریف در پاسخ به سوال دیگری در خصوص تغییر مواضع مقامات آمریکایی در قبال مذاکرات اظهارداشت: برداشت های گوناگونی از مواضع مذاکرات ایالات متحده آمریکا مطرح شد و ما از ابتدا هم اصرار کردیم که هیچ زیاده خواهی را نخواهیم پذیرفت و هیچ تلاشی برای تحمیل را نمی پذیریم . کما این که بعد از لوزان هم اعلام کردیم که چارچوب هایی که مشترکا برای پاسخ به موضوعات مورد بحث در لوزان رسیده ایم نتیجه 18 ماه مذاکره سنگین بود و پاسخ هایی است که به نفع همه طرف ها و جامعه بین المللی و همچنین برای کنار گذاشتن بحران ساختگی است.

وی تصریح کرد: لازم است این چارچوب ها پیگیری شود تا مذاکرات به نتیجه نهایی برسد. این کار کاملا ممکن است و زیاده طلبی تنها باعث طولانی شدن مذاکرات می شود و هیچ نتیجه ای برای طرفی که زیاده طلبی می کند نخواهد داشت.

وزیر امور خارجه با اشاره به حضور وزیر خارجه مجارستان در ایران بعد از 14 سال گفت: مجارستان کشوری با تاریخ دیرینه در اروپاست که دارای روابط طولانی با ایران است . این کشور برای ما هم در ارتباطات منطقه ای هم در اتحادیه اروپا و هم در روابط دوجانبه شریک مهم و قابل توجهی است.

ظریف با بیان این که امکان گسترش روابط دو جانبه در حوزه های مختلف وجود دارد اظهار داشت: بیش از دو هزار دانشجوی ایرانی در مجارستان تحصیل می کنند و زمینه همکاری های فرهنگی و آموزشی با توجه به سابقه فرهنگی دو طرف فراهم است.

وی با اشاره به زمینه های مشترک همکاری های اقتصادی و انرژی اظهار داشت: زمینه برای گسترش همکاری ها و ارتباطات گسترده فراهم است ضمن این که دو طرف دیدگاه مشترکی در ضرورت حل و فصل صلح آمیز و سیاسی اختلافات منطقه ای و مبارزه با افراط گرایی و تروریسم دارند و اینها زمینه همکاری سیاسی دو کشور را فراهم می کند.

وزیر امور خارجه با بیان این که در حوزه های مختلف مشغول بررسی و مذاکره هستیم، گفت: در زمینه جلوگیری از اخذ مالیات مضاعف ، همکاری های فرهنگی و گفت وگوهای سیاسی؛ اسناد در دو وزارت خارجه در حال نهایی شدن است و به زودی این اسناد امضا می شود.

وی خاطرنشان کرد: امروز همچنین درباره موضوعات منطقه ای ، مشکلات سوریه ، عراق ، یمن و افغانستان صحبت کردیم و همچنین ضرورت تداوم آتش بس در یمن که متاسفانه با مشکلاتی مواجه شده است.

ظریف ضمن تاکید بر ضرورت ارسال کمک های انساندوستانه به یمن تصریح کرد: راه حل بحران یمن ، سیاسی است و این مساله مورد توجه دو کشور است.

وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون مسئولیت جامعه بین الملل و شورای امنیت سازمان ملل در قبال بحران یمن اظهار داشت: جامعه بین الملل و شورای امنیت بر اجرای مسئولیت های خود برای قوانین و منشور سازمان ملل و همچنین محکوم کردن تجاوزات وحشیانه به غیرنظامیان یمنی شکست خوردند.

ظریف با بیان این که 40 هزار یمنی که بخشی از آنها زنان و کودکان بودند در این حملات کشته شدند اظهارداشت: حملات در مناطق غیرنظامی ادامه می یابد و تاسف بارتر این که کمک های بشردوستانه به این مناطق نمی رسد و این یک چالش جدی است.

وی بر لزوم توقف بمباران این مناطق و فرودگاه های غیرنظامی تاکید کرد و گفت: ما از سازمان ملل خواسته ایم که مسوولیت های خود را اجرا کند تا آتش بس ادامه یابد البته نشانه هایی وجود دارد که این آتش بس ادامه نیابد.

وزیر امور خارجه گفت: سازمان ملل متحد نیاز دارد تا برای دسترسی به کمک های بشردوستانه منطقه حفاظت شده در یمن تشکیل دهد. البته طرح قبلی هم انجام نشد و کمک های بشردوستانه علیرغم تلاش های دبیرکل سازمان ملل و نماینده ویژه وی ارسال نشد.

ظریف تاکید کرد: زمان آن است که سازمان ملل کنترل اوضاع را در اختیار بگیرد و کمک های بشردوستانه به یمن ارسال شود. اطمینان می دهم کمک های ارسالی از نوع بشردوستانه است و مردم یمن نیاز به کمک های دارویی دارند که این مساله مورد غفلت واقع شده است . ما نگرانی جدی در بحران یمن داریم.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: راه حل سیاسی و دیالوگ یمنی ـ یمنی تنها راه حل بحران یمن است.

ظریف در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص طرح 4 ماده ای ایران برای حل بحران یمن اظهارداشت: دولت تدبیر و امید از ابتدا هم اعلام کرده و اولویت سیاست خارجی ما هم این است که روابط صلح آمیز در منطقه و همچنین همکاری های منطقه ای ضرورت غیرقابل اجتناب است.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران با سابقه درازمدت خویشتن داری و دیدگاه مبتنی بر اعتماد به نفس و خودباوری با همسایگان خود رفتار کرده و آن را ادامه می دهد و معتقدیم کشورهای منطقه باید نقش اساسی در تامین امنیت منطقه ایفا کنند.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: در این حرکت حذف بازیگران مهم منطقه خلیج فارس نتیجه ای جز ناامنی دارد و به همسایگان هم توصیه کرده ایم که با دیدگاه های واقع بینانه و توجه به الگوهای فرهنگی و مذهبی از فجایعی که در یمن جریان دارد و فقط به نفرت دامن می زند و زمینه همکاری های آینده را ناکارآمد می کند خوددرای کنند.

ظریف خاطرنشان کرد: طرح جمهوری اسلامی تنها طرح منطقه ای موجود است که دارای ابعاد انسانی و حقوقی است و در بردارنده آتش بس، کمک های انسان دوستانه، گفت و گوهای طرف های یمنی بدون مداخله خارجی و نهایتا تاسیس دولت فراگیری است که با همسایگان خود روابط خوبی داشته باشد.

وی گفت: اگر طرف های مذاکره کننده در چارچوب عقلانیت اقدام کنند امیدواریم کشورهایی که براساس برداشت ناصواب و خطای استراتژیک و پرهزینه وارد عملیات شده اند هر چه سریع تر واقعیت منطقه را درک کنند و اجازه دهند طرف های یمنی تحت نظارت سازمان ملل پای میز مذاکره حاضر شوند و اجازه دهند کمک های انسان دوستانه به مردم یمن برسد.

وزیر امورخارجه خاطرنشان کرد: محدودیت هایی که ائتلاف به سرکردگی عربستان علیه مردم یمن وضع کرده غیرقابل قبول، مخالف مقررات بین الملل و نقض مقررات حقوق بشردوستانه است.

ظریف تصریح کرد: آتش بس باید در یمن ادامه یابد و سازمان ملل باید به داخل یمن دسترسی داشته باشد تا کمک های انسانی و پزشکی به مردم یمن برسد و ما توقع داریم هر چه سریع تر این اقدامات انجام شود.

وی با اشاره به رایزنی هایی که طی روزهای گذشته با دبیر کل سازمان ملل متحد و معاونان و نمایندگان وی در مورد یمن داشته است ابراز امیدواری کرد که این دستور کار پیش برود.

کلید واژه ها: بحران یمن پروتکل الحاقی مردم یمن کمک های بشردوستانه مجارستان


نظر شما :