رمادی به طور کامل سقوط کرد

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۴:۳۷ کد : ۱۹۴۷۷۶۹ سرخط اخبار

دولت دمشق و گروه "ناظر بر حقوق بشر سوریه"، که در مورد تحولات این کشور اطلاع رسانی می کند، اعلام کرده اند که نیروهای داعش از شهر تاریخی پالمیرا عقب رانده شده اند و همزمان مقام های عراقی از سقوط شهر رمادی عراق خبر می دهند هرچند آمریکا می گوید نبردها ادامه دارد.

به گزارش بی بی سی، خبر عقب رانده شدن نیروهای داعش از پالمیرا در شرایطی اعلام شده که این نیروها، اخیرا با پیشروی در مناطق شمالی این شهر، با نیروهای دولتی درگیر شده بودند. شهر پالمیرا در سوریه آثاری دو هزار ساله از تمدن بشری را در خود جای داده است.

همزمان مقام های عراقی می گویند که شهر رمادی با عقب نشینی نیروهای دولتی از مواضع خود به دست داعش افتاده است.

گفته می شود که پلیس و ارتش تحت فشار داعش در میان هرج و مرج از شهر عقب نشینی کرده اند.

حیدر عبادی نخست وزیر عراق، ساعاتی پیشتر با دعوت از نیروهای مستقر در این شهر از نیروهای شیعه خواست آماده اعزام به رمادی باشند.

داعش در بیانیه ای گفت که "جنگجویانش همه شهر را پاکسازی کرده اند."

یک منبع بلندپایه در دفتر فرمانداری انبار به بی بی سی گفت که رمادی اکنون تحت کنترل کامل نیروهای گروه داعش است و همه نیروهای دولتی از آن خارج شده اند.

یک افسر ارتش عراق به شرط فاش نشدن نامش به بی بی سی گفت که نیروها به یک پایگاه نظامی در خالدیه در شرق رمادی عقب نشینی کرده اند.

او گفت که مهمات نیروهای دولتی درحال اتمام است و آنها نمی توانند یورش عظیم داعش را پس بزنند.

مورین شومان یک سخنگوی ارتش آمریکا به خبرگزاری فرانسه گفت: "ما همچنان گزارش های نبردهای شدید در رمادی را دنبال می کنیم و اوضاع در آنجا متغییر و موضوع مناقشه است. هنوز زود است که بیانیه های قطعی در باره اوضاع در آنجا صادر شود."

الیسا اسمیت یک سخنگوی پنتاگون هم گفت که هرچند داعش دست بالا را در رمادی دارد اما نبردها در این شهر ادامه دارد و آمریکا با نیروی هوایی و مشاوره نظامی از ارتش عراق حمایت می کند.

او گفت: "ما دو ماه پیش گفتیم که رمادی ممکن است سقوط کند. سقوط رمادی از لحاظ تاکتیکی برای ما مهم نیست. این شهر برای ماه ها تحت محاصره بوده و به دشمن برتری تاکتیکی نمی دهد. اگر از دست برود، به این معنی است که باید آن را بعدا پس بگیریم. سقوط رمادی از لحاظ تبلیغاتی به نفع داعش است."

تصاویری که در شبکه های اجتماعی منتشر شده وسایل نقلیه نظامی ارتش را درحال خروج سریع از رمادی درحالی که سربازان خود را به کنار آنها آویخته اند نشان می دهد.

گزارش ها حاکیست که نیروهای عراقی در پی یک رشته بمبگذاری های انتحاری در روز یکشنبه شروع به فرار کردند.

به گفته مقام ها چهار انفجار همزمان ماموران پلیس را که از ناحیه ملعب شهر حفاظت می کردند هدف گرفت و بعد سه بمبگذار انتحاری اتومبیل های خود را به دروازه مقر نظامی استانی - فرماندهی عملیات انبار - کوبیدند.

از زمان آغاز پیشروی شبه نظامیان داعش در عراق، بخش های مهمی از استان انبار، که عمدتا سنی نشین است، به تصرف این گروه درآمده است.

رمادی مرکز انبار، بزرگترین استان عراق است و در ۱۰۰ کیلومتری بغداد، پایتخت این کشور قرار دارد.

داعش روز جمعه یک مجتمع دولتی را در رمادی گرفت و پرچم سیاه خود را برافراشت اما بعد عقب نشینی کرد. نیروهای این گروه روز شنبه به مرکز شهر پیشروی کردند و یکشنبه به پیشروی خود ادامه دادند.

فالح عیساوی نائب رئیس شورای انبار گفت که بیش از ۵۰۰ نفر در نبردهای دو روز گذشته در داخل و اطراف رمادی کشته شده اند که شامل ماموران پلیسی می شود که با اتمام مهمات خود به دام افتادند و غیرنظامیانی که میان آتش دو طرف گیر کردند.

به گزارش سازمان بین المللی مهاجرت در همین دو روز هشت هزار نفر از خانه هایشان رانده شده اند.

کلید واژه ها: رمادی انبار نیروهای دولتی


نظر شما :