پیروزی محافظه‌کاران، بریتانیا را به کجا می‌برد؟

انگلیس به اتحادیه اروپا نزدیک‌تر می‌شود

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۴:۴۱ کد : ۱۹۴۷۴۴۳ اروپا یادداشت
دکتر سعید خالوزاده، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسایل اروپا در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی به نتایج انتخابات پارلمانی بریتانیا و اثرات آن بر اتحادیه اروپا پرداخته است.
انگلیس به اتحادیه اروپا نزدیک‌تر می‌شود

دیپلماسی ایرانی: به نظر می رسد نتایج انتخابات پارلمانی بریتانیا، برای سیاستمداران این کشور غیرمترقبه بود. حزب محافظه کار _ The Conservative Party به طور غیررسمی توری ها  The Tories _ توانست پس از 23 سال اکثریت آرا را به دست آورد و با 332 کرسی به دست آمده، می تواند راسا و مستقلا دولت تشکیل دهد. از این رو نیاز به آرای احزاب دیگر از جمله حزب لیبرال دموکرات ندارد. این پیروزی در حالی به دست آمد که حزب کارگر و لیبرال دموکرات شکست سنگینی را متحمل شده و حزب کارگر که تقریبا صد سال رقیب حزب محافظه کار است حدود 100 کرسی کمتر از محافظه کاران به دست آورد. از طرف دیگر حزب لیبرال دموکرات با نتایج عجیبی مواجه شد و حدود 50 کرسی را از دست داد.

نتایج انتخابات به سرعت آثار خود را نشان داد؛ به نحوی که اد میلیبند رهبر حزب کارگر، نیک کلگ رهبر حزب لیبرال - دموکرات و نایجل فاراژ رهبر حزب استقلال انگلیس به دلیل شکست در انتخابات پارلمانی این کشور استعفا دادند. استعفای رهبران این احزاب صحنه را برای حزب محافظه کار آماده می کند تا در عرصه سیاسی انگلیس دست بالا را داشته باشد. در عین حال دیوید کامرون به عنوان رهبر حزب محافظه کار از طرف ملکه الیزابت دعوت شد تا ریاست دولت را در دست بگیرد و در مقام نخست وزیر کابینه خود را تشکیل دهد و پنج سال سکان و هدایت دولت بریتانیا را در دست داشته باشد.

به نظر می رسد که پیروزی حزب محافظه کار با آرای قوی چیزی است که می تواند مورد خرسندی و رضایت اتحادیه اروپا هم باشد. به این دلیل که حزب محافظه کار کمتر از احزاب دیگر بریتانیا مخالف اتحادیه اروپا و سیاست های اروپایی است. در عین حال دیوید کامرون قول داده بود اگر در انتخابات پیروز شود، در سال 2017 همه پرسی را اعلام خواهد کرد تا مردم درباره عضویت در اتحادیه اروپا رای دهند. کامرون پس از پیروزی در انتخابات پارلمانی مواضع خود را اعلام و بیان کرد که بر سر مواضع و وعده خود باقی خواهد ماند و این رفراندوم را برگزار خواهد کرد.

البته به نظر می رسد با آرای بالایی که حزب محافظه کار به دست آورده، موضع انگلیس در داخل اتحادیه اروپا تقویت خواهد شد و لندن توان چانه زنی خود را افزایش خواهد داد و با مسایل مختلفی که میان بریتانیا و اتحادیه اروپا وجود دارد، این کشور از موقعیت جدید و بهتری برخوردار خواهد شد. بریتانیا خواهان این است که تغییراتی در مقررات و قوانین اتحادیه اروپا صورت گیرد و این تغییرات بیشتر در چارچوب اهداف و سیاست های دولت بریتانیا بازنگری شود. از جمله این مباحث، قوانین مهاجرات و مهاجرین خارجی به بریتانیا بوده که این موضوع برای لندن از اهمیت بالایی برخوردار است. مقامات بریتانیا اعلام کرده اند که تمایل به دادن امتیازهای بیشتر به هر مهاجر خارجی نیستند و اگر کسی به بریتانیا می آید باید مدتی مقیم این کشور باشد و کار کند تا پس از گذشت چند سال بتواند از امتیازهای جامعه انگلستان برخوردار شود. این موضوع محل اختلاف بریتانیا و اتحادیه اروپا بوده و اتحادیه خواهان متعهد ماندن بریتانیا به مصوبات قبلی است. با این وصف نتیجه انتخابات پارلمانی بریتانیا هم موقعیت دولت محافظه کار را تقویت کرده و هم اینکه با استقبال اروپایی ها مواجه شده است.

انتشار اولیه: شنبه 19 اردیبهشت 1394 / انتشار مجدد: جمعه 25 اردیبهشت 1394

کلید واژه ها: حزب محافظه کار اتحادیه اروپا سعید خالوزاده انگلیس


نظر شما :