نمایندگان پارلمان اردن وارد عمل شدند

اردن به دنبال گسترش همه جانبه روابط با ایران

۱۶ فروردین ۱۳۹۴ | ۱۵:۱۹ کد : ۱۹۴۵۸۰۱ ترجمه برگزیده خاورمیانه
سمیر الرفاعی، رئیس کمیسیون امور خارجی مجلس اعیان و از سیاستمداران پیشکسوت اردنی که از طرفداران پروپا قرص گسترش روابط با ایران است می گوید: «تا همین الان هم اردن در گشودن باب روابط با ایران دیر کرده است.»
اردن به دنبال گسترش همه جانبه روابط با ایران

دیپلماسی ایرانی: در وهله های اخیر دولت اردن نشانه هایی از خود نشان داده که نشان می دهد به دنبال گشایش در روابط اردن و ایران است. این مساله سبب شده تا پارلمان اردن در سایه تحولات منطقه به دو بخش طرفدار رابطه با ایران و مخالف این رابطه تقسیم شود.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، بحث و جدال ها در حالی در پارلمان اردن بر سر رابطه با ایران بالا گرفته که دولت به عنوان قوه اجرایی کشور سکوت مطلق در این زمینه اختیار کرده است و از هر گونه اظهار نظری خودداری می کند. اگر چه به طور همزمان کار خود را می کند و به دادن پیام های مثبت به تهران برای گسترش روابط ادامه می دهد.  

برخی نمایندگان اردنی در حالی طرفدار گسترش روابط با ایران و تنوع بخشیدن در روابط خارجی کشور هستند که عده ای دیگر از نمایندگان با توجه به رویکرد توسعه طلبانه ایران و نفوذ روزافزون آن در منطقه نسبت به هر گونه گسترش روابط هشدار می دهند.

مصطفی شنیکات، نماینده پارلمان و وابسته به فراکسیون تجمع دموکراتیک که از طرفداران گسترش روابط اردن با ایران است در این باره می گوید: «امان باید به فکر تنوع بخشیدن به سیاست خارجی اش باشد، من از سفر ناصر جوده، وزیر امور خارجه به تهران حمایت می کنم. همان طور که خواستار هماهنگی با بغداد و دمشق، دو هم پیمان ایران، در جنگ با تروریسم هستم.»

میسر السردیه، دیگر نماینده پارلمان اردن نیز نظری مشابه دارد و می گوید: «گشایش در روابط با تهران بی نهایت مهم است به ویژه در سایه وضعیت فعلی ای که منطقه عربی در آن به سر می برد.»

برخی منابع آگاه در پارلمان اردن می گویند که مسئولان ایرانی به اطلاع مسئولان اردنی رسانده اند که حاضرند نیازهای اردن در زمینه گاز را تامین کنند به شرطی که اردن از خرید گاز از اسرائیل خودداری کند. آنها همچنین خواستار دیدار با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن برای بحث در این زمینه و راه های چگونگی گسترش همکاری ها در تمامی زمینه ها شده اند.

ایران در سال 2011 به دولت اردن که از بحران گاز رنج می برد، پیشنهاد تامین گاز طبیعی آن را داده بود اما امان به دلیل ترس از خشم کشورهای عربی این پیشنهاد ایران را نپذیرفت. امان می داند که پیشنهاد ایران مجانی نیست بلکه ابعاد سیاسی گسترده ای در بطن خود دارد.

سمیر الرفاعی، رئیس کمیسیون امور خارجی مجلس اعیان و از سیاستمداران پیشکسوت اردنی که از طرفداران پروپا قرص گسترش روابط با ایران است نیز می گوید: «تا همین الآن هم اردن در گشودن باب روابط با ایران دیر کرده است. این که بعضی از نمایندگان پارلمان دعوت به گسترش و تقویت روابط با ایران کرده اند، بسیار اقدام مبارکی است حتی اگر این اقدام بازتاب های داخلی و خارجی داشته باشد.»

بسیاری از تحلیلگران بر این اعتقادند که گسترش روابط اردن با ایران فقط محدود به ایران نخواهد بود بلکه در پی آن روابط اردن با دیگر کشورهای متحد ایران در منطقه نیز گسترش خواهد یافت.

با این حال برخی دیگر از نمایندگان پارلمان نسبت به گسترش روابط اردن با ایران هشدار می دهند و معتقدند که چنین اقدامی باعث تنش در روابط اردن با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس که از توسعه طلبی های ایران احساس خطر می کنند، خواهد شد.

نشانه های بهبود روابط ایران و اردن زمانی بیش از پیش نمایان شد که ناصر جوده، وزیر امور خارجه اردن به تهران رفت و با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران دیدار و گفت و گو کرد. بعد از آن نیز ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن به رهبر انقلاب ایران، سید علی خامنه ای به مناسبت عید نوروز پیام تبریک فرستاد. ملک عبدالله دوم همچنین هفته گذشته با سید عمار حکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق و از متحدان دیرینه ایران در عراق دیدار کرد و با او درباره وضعیت میدانی نیروهای داوطلب مردمی و همچنین چگونگی گسترش روابط امان – بغداد و تهران – امان – بغداد به بحث و تبادل نظر پرداخت. همچنین انتظار می رود که ظرف روزهای آینده مقتدا صدر، رهبر جریان صدر که سرایا السلام تحت فرمان او فعالیت می کند و در حال حاضر در حال جنگ با داعش است نیز به اردن سفر کند.

از دیگر نشانه های بهبود روابط ایران و اردن، اعلام تسهیلات جدید از سوی وزارت گردشگری اردن برای گردشگران ایرانی است علی رغم این که برای افراد برخوردار از گذرنامه ایرانی محدودیت هایی از سوی دولت اردن اعمال شده است. اردن همچنین پس از انفجار یکی از مساجد حوثی ها در صنعا، پذیرای مجروحان یمنی این حادثه بود که نشان می داد دو طرف گام های عملی برای بهبود روابط برداشته اند.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه: دوشنبه 10 فرودرین 1394 / انتشار مجدد: یکشنبه 16 فروردین 1394

کلید واژه ها: اردن امان پارلمان اردن روابط با ایران


نظر شما :