وزیر اردنی حامل پیام اسرائیلی ها برای ایران

۲۳ اسفند ۱۳۹۳ | ۲۱:۲۹ کد : ۱۹۴۵۲۷۷ سرخط اخبار

وزیر خارجه اردن در سفر هفته گذشته خود به ایران، حامل پیام هراس اسرائیل از واکنش و اقدامات محور مقاومت در جنوب سوریه بود؛ سفری که در بردارنده پیام اطمینان بخش تل آویو به تهران بوده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، سفر ناگهانی «ناصر جوده» وزیر خارجه اردن، به تهران، چندین پیام مهم در وضعیت فعلی منطقه خاورمیانه داشت، پیام هایی که برخی از آن ها از سوی اسرائیل و عربستان برای مقامات ایرانی بود.

به نوشته پایگاه خبری «النشره» لبنان، اوضاع تغییر یافته و خاورمیانه در آستانه تغییراتی ریشه ای است؛ این تغییرات از ورای سفر «ناصر جوده» وزیرخارجه اردن به ایران مشخص می شود، ایرانی که برخی کشورهای عربی، روز و شب علیه آن مشغول به فعالیت و ایران هراسی هستند.

النشره نوشت که وزیر خارجه اردن در روز 15 اسفند وارد تهران شد. سفری که پس از 8 سال انجام شده بود و نکته قابل توجه اینکه این سفر در آستانه توافق هسته ای بین ایران و غرب انجام شده است. توافقی که طرفین در مورد مسائل فنی به توافق رسیده اند و هر آن است که به نتیجه نهایی برسد.

در مورد این سفر و زمان انجام آن تحلیل های مختلفی در رسانه های عربی و ایرانی انجام شده است.

به نوشته النشره، «نوع رابطه نزدیک اردن و اسرائیل بر کسی پوشیده نیست، مخصوصا اینکه هماهنگی امنیتی بین تل آویو و عمان برای یک لحظه نیز قطع نشده است»؛ این را یک منبع آگاه ایرانی می گوید و می افزاید که وزیر خارجه اردن حامل پیام اطمینان بخش به ایران بوده و این از اصلی ترین پیام های وی برای مقامات ایرانی بوده است.

این منبع اضافه می کند، عملیات «مثلث جنوب» در سوریا که در آن ایران، سوریه و حز ب الله نقش دارند، طرف اسرائیلی را نگران کرده و آرزوهای اسرائیل را برای ایجاد خط امن در مرز با سوریه را به باد داده است. اسرائیل سعی دارد تا به وسیله تروریست های جبهة النصره یک خط مرزی امن بین خود و سوریه ایجاد کند، اما عملیات های پیروزمندانه قنیطره، درعا و ریف دمشق این خواسته اسرائیل را با شکست مواجه کرده است؛ عملیات هایی که کماکان ادامه دارد.

بنا بر گفته این منبع، همچنین سفر «ناصر جوده» حاوی یک پیام دیگر نیز بوده و آن هم اینکه اردن از سرازیر شدن گروه های مسلح تروریست از جنوب سوریه اندکی پس از شکست در جنوب سوریه، به مرزهای اردن نگران است و ناصر جوده سعی داشته این نگرانی را به مقامات ایرانی منتقل کند. موضوع دیگر سفر وی به تهران، ایجاد پیشاپیشِ یک تفاهم و توافق با ایران قبل از توافق تهران با غرب بر سر برنامه هسته ای است، در این جا اردن پیک عربستان و کشورهای همسو با ریاض برای تهران محسوب می شود.

بنا بر این گزارش، وزیر خارجه اردن پیام دیگری نیز برای تهران از سوی اسرائیل داشت، با این توصیف که اسرائیل نمی خواهد حزب الله را در مرز با جولان و در قنیطره ببیند و در مقابل ضمانت هایی نیز به نمانیدگی از کشورهای مخالف مقاومت به سوریه و حزب الله و ایران در این مورد بدهد.

همان طور که اسرائیل در جریان ترور فرمانده ایرانی در قنیطره، فورا در پی عذرخواهی برآمد و یک منبع امنیتی صهیونیستی در گفت و گو با رویترز گفت که ما از حضور فرمانده ایرانی در این منطقه مطلع نبودیم.

این منبع آگاه ایرانی می افزاید: اردن یک کشور دلال است که نقش طبیعی خود را بازی می کند و سفر جوده به تهران نیز در این راستا می گنجد؛ چرا که منطقه در آستانه تحول ریشه ای است و نقش دلالی اردن در این فضا خود را ضروری نشان می دهد.

طبق این گزارش، بخش اصلی این تحول مربوط به افزایش نفوذ ایران در منطقه است که در عراق روز به روز افزایش می یابد و در ورای عملیات ارتش عراق و نیروهای مردمی علیه داعش در استان صلاح الدین، خود را نشان داده است؛ همچنین در سوریه و در جریان عملیات «مثلث جنوب» که نفوذ ایران را تا شمال و شرق اردن رسانده است. در یمن و در صنعا، در فلسطین و در غزه این نفوذ مشاهده می شود. در کنار تمام این ها، توافق هسته ای ایران با گروه 5+1 نیز وجود دارد که در مراحل سرانجامی خود قرار دارد.

این منبع آگاه ایرانی در آخر می افزاید: راز دعوت وزیر خارجه اردن از تهران برای ایجاد گفت و گوهای عربی – ایرانی در این جا مشخص می شود. منابع ایرانی در مورد اینکه این پیشنهاد ناصر جوده از سوی کشورهای همسو با عربستان بوده است یا نه تردید دارند. شاید موضوع این باشد که اردن در این موقعیت زمانی سعی دارد نقش دلالی خود را به خوبی بازی کند، چرا که اوضاع را برای این کار بسیار مناسب دیده است.

النشره به نقل از این منبع افزود که اردن این موضوع را درک کرده است که تلاش کند تا هم پیمانان خود در خلیج فارس خود را برای یک تفاهم با ایران راضی کند، تفاهمی که این درک را در بین این کشورها ایجاد کند که ایران دشمنی نیست که باید با آن مقابله کرد بلکه دشمنی است که باید به نفوذ و تأثیر آن اعتراف و با تهران تعامل کرد. سیاستی که آمریکا پس از دهه ها تحریم و فشار بر ایران به آن رسیده و حال سعی دارد به جای فشار با ایران با تعامل با این کشور بپردازد.

کلید واژه ها: اردن وزیر خارجه اردن


نظر شما :