اپوزیسیون لیبرال روسیه چه کسانی هستند؟

یهودیان، سردمداران مخالفت با پوتین

۰۱ فروردین ۱۳۹۴ | ۲۰:۰۱ کد : ۱۹۴۵۱۶۰ اروپا ترجمه برگزیده
تقریبا تمام اپوزیسیون لیبرال روسیه، یهودی هستند و یا زمینه یهودی دارند.
یهودیان، سردمداران مخالفت با پوتین

نویسنده: پروفسور کوین مک دانلد*

دیپلماسی ایرانی: واضح است که یک جریان ذی نفوذ یهودی در غرب، خصوصا لابی صهیونیسم و نئوکان های آمریکا وجود دارد که با روسیه سر ستیز دارد. زمانی که سخن از نئوکان ها به میان می آید، پیوند خانوادگی ویکتوریا نولاند (دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا) با یهودیان و نقش وی در انقلاب اوکراین به ذهن متبادر می شود.

دلایل متعددی برای مخالفت آنها با روسیه وجود دارد، که از آن جمله می توان به اتحاد روسیه با ایران و سوریه اشاره کرد. اسرائیل و لابی صهیونیست در آمریکا، به شدت در تلاش هستند تا دیگران را متقاعد به جنگ با سوریه و ایران نمایند. قضیه خیلی ساده است. روسیه تحت رهبری ولادیمیر پوتین نشان داده است که بیشتر رویکرد ملی گرایانه دارد تا اینکه برای یهودیان و اسرائیل مفید باشد.

مقاله ای در اورشلیم پست که بخش هایی از آن در ذیل نقل می شود به نقش خیلی برجسته  یهودیان روسیه در مخالفت با پوتین اشاره می کند. پوتین از مخالفان روسیه تعبیر به "ستون پنجم" می کند. علاوه بر اختلافات این دو در حوزه سیاست خارجی، خاطرات تلخی در روسیه نسبت به نقش الیگارش های یهودی در زمان یلتسین - که روسیه را غارت کردند – وجود دارد. همانطوری که در مقاله اشاره شده است، بوریس نمتسوف (که اخیرا به قتل رسید)، معاون یلتسین بود.

مقاله اورشلیم پست بار دیگر موضوعات اساسی در رابطه با وفاداری یهودیان خارج نشین (خارج اسرائیل) را مطرح می کند. در کتاب فرهنگ نقادی (THE CULTURE OF CRITIQUE ) صفحات 66 و 67 نوشته ام که در مقطع زمانی 1917 -1880 جامعه یهودیان خارج نشین یک موضع و عقیده مشترک ضد روسی داشتند و اکنون که جنگ با ایران، در کانون توجه لابی اسرائیل در آمریکا است، صدای جامعه یهودیان خارج اسرائیل از گلوی یهودیان وفادار به اسرائیل شنیده می شود. موضع این جامعه یهودی در خلال سال های 1917 – 1880 به گونه ای بود که طرفدار سیاست خارجی ای بودند که الزاما در راستای منافع کشورهایی که در آن زندگی می کردند نبود، بلکه با منافع یهودیت بین المللی همسویی داشت.

بخش هایی از مقاله اورشلیم پست[1] را در ذیل نقل میکنم.

" دانشمند یهودی اهل سن پیترزبورگ، دیما زیتسر 55 ساله امید کمی به تغییر در روسیه دارد. این کشور مقام 148م را بر حسب شاخص آزادی مطبوعات دارد، و عده ای از منتقدان پوتین یا به شکل اسرارآمیزی مردند و یا به دلیل سخن گفتن از فساد در روسیه – که ناظران غربی هم به آن اشاره می کنند - زندانی شدند.

به هر حال، زیتسر در روز یکشنبه، در اعتراض به قتل بوریس نمتسوف – معاون سابق نخست وزیر – در مرکز شهر مسکو، یک راهیپیمایی را در سن پیترزبورگ برگزار کرد که 10 هزار نفر، که اکثرشان یهودی بودند، در آن شرکت کردند. نمتسوف - رهبر اپوزیسیون روسیه - در روز شنبه تنها چند ساعت پس از دعوت شهروندان به شرکت در تظاهرات علیه دخالت روسیه درجنگ اوکراین، به ضرب گلوله به قتل رسید.

زیتسر معتقد است: "این قتل و تحریکاتی که منجر به آن شد چنان شوکه کننده است که من دیگر نمی توانم ساکت بمانم و شاهد چنین چیزی باشم."

زیتسر، جدای از اینکه این قتل به دستور کرملین بوده است یا خیر – کما اینکه برخی، کرملین را به آن متهم می کنند – رئیس جمهور را مسئول آن می داند، زیرا او بود که به رسانه ها اجازه تحریک شدید علیه نمتسوف و سایر رهبران اپوزیسیون را داد.

سخنگوی کرملین هر گونه دخالت در قتل را انکار کرده است.

از نظر خیلی از یهودیان روسیه، قتل بوریس نمتسوف – فیزیکدان و سیاستمدار لیبرالی، که از مادر یهودی متولد گردید و در کلیسای ارتدوکس تعمید داده شد – یادآور پر مرارت آسیب پذیری یک اقلیت نسبتا ثروتمند، که در طول تاریخ قربانی شده است و ضمنا پیوندهای مستحکمی با غرب و ارزش های جهان وطنی و حقوق بشر دارد است."

یهودیان روسیه، همچون یهودیان آمریکا و تمام غرب، دیدگاه هایی دارند که به نفع یهودیان خارج اسرائیل است. آنها در حالی از ارزش های جهان وطنی و حقوق بشر سخن می گویند،  که قویا از اسرائیلی که تابع ارزش های طایفه ای – ملی، سرکوب سیستماتیک و پاکسازی قومیتی فلسطینیان است حمایت می کنند. از نظر یهودیان، غرب نماینده ارزش های جهان وطنیِ مخالف با هویت ملی، منافع طایفه ای یا ملی مردم یک کشور است و همانطوری که در مقالات مختلف و کتابم (The Culture of Critique) نوشته ام، پیدایش غرب به عنوان یک جامعه جهان وطن، پروژه ای یهودی در سراسر قرن بیستم بود که در دهه 60 میلادی به ثمر نشست و در دهه های بعدی شتاب پیدا کرد.

اورشلیم پست می نویسد: "میخائیل ادلشتاین (Michael Edelstein) استاد دانشگاه دولتی مسکو و نویسنده ماهنامه یهودی لخائیم گفت: قتل بوریس نمتسوف، ضربه سختی بر پیکر جامعه روشنفکران یهودی روسیه بود، چرا که تقریبا تمام رهبران اپوزیسیون لیبرال روسیه یهودی هستند و یا پیشینه یهودی دارند. وی می گوید که قتل نمتسوف، اوج روندی است که از حدود دو سال پیش آغاز شد و موجب گردیده است که روشنفکران یهودی و جامعه یهودی روسیه، در دوران روسیه پسا کمونیسم بیش از هر زمان دیگری احساس ناراحتی کنند.

نمتسوف در مصاحبه با نیوزویک – چند ساعت پیش از مرگ اش – گفت که اقتصاد روسیه در اثر سیاست های پوتین در حال فروپاشی است.

نمتسوف به نیوزویک یادآور شد: حمایت روسیه از جدایی طلبان اوکراین در حال رفتن به سمت برادرکشی، یک جنگ پرهزینه و مقابله بی هدف با غرب است. وی افزود همه ما آثار این سیاست احمقانه را احساس می کنیم. او گفت: بهره برداری پوتین از رسانه ها او را یاد رئیس تبلیغات نازی ها، یوزف گوبلز می اندازد.

پوتین در واکنش به این انتقادات، از مخالفان مداخله روسیه در اوکراین – خصوصا آنهایی که با ضمیمه کردن کریمه به روسیه مخالف بودند – تعبیر به ستون پنجم کرد. اگرچه پوتین نامی از نمتسوف به میان نیاورد، اما خیلی ها بر این باورند که منظور وی منتسوف – رهبر ارشد اردوگاه لیبرال ها – بود.  رسانه های روسیه که به نظر می رسد در ارتباط نزدیک با کرملین هستند، فهرست خائنان به روسیه را منتشر کردند که نام نمتسوف هم در میان آنها بود. این فهرست، به مدت کوتاهی بعد از انتشار فهرست مارس 2014  که شامل نام افراد مخالف با الحاق کریمه به روسیه بود، دست به دست شد."

تعبیر اپوزیسیون لیبرال به "ستون پنج"(توسط پوتین)، معادل زیر سوال بردن وفاداری این افراد به منافع ملی روسیه در حفظ روابط اقتصادی با همسایگان این کشور است. با نظر به غیر همسوبودن سیاست خارجی روسیه، اسرائیل و یهودیان خارج نشین، مسئله ای فراتر از اتهام عدم وفاداری به منافع ملی مطرح است.

اورشلیم پست در همین مقاله می گوید: "پوتین در یک مصاحبه تلویزیونی در سال 2010 گفت که نمتسوف و سایر رهبران اپوزیسیون از مردم روسیه میلیاردها(روبل) سرقت کردند و اگر می توانستند، کل روسیه را می فروختند."

به نظر می رسد که اظهارات پوتین، اشاره به الیگارش های یهودی فاسد، که کنترل صنایع پایه روسیه را در زمان یلتسین در اختیار داشتند باشد. پوتین به فقدان وجدان این افراد در قبال روسیه اشاره تلویحی دارد. بیشتر ثروت این الیگارش های یهودی، از حساب های بانکی درسوئیس سر در آورد. آنچه که حقیقتا در اینجا حائز اهمیت است، موضوع غارت روسیه توسط افرادی است که هیچ پیوند قومیتی با مردم روسیه نداشتند. مشابه این قضیه پس از انقلاب بولشویکی در روسیه نیز رخ داد.

اورشلیم پست در جای دیگر می گوید: " روزنامه نگار یهودی – روسی، لئونید برشیدسکی، در بلومبرگ ریویو نوشت: نام نمتسوف در تمام فهرست های نام خائنان، که در اینترنت و تلویزیون دولتی روسیه منتشر می شد، قرار داشت. وی می افزاید: در این برنامه کثیف، یک جریان مخفی یهودی ستیزی نهفته است.

به هر حال برخی از مردم روسیه نسبت به اینکه پوتین خود را به خاطر صدور فرمان ترور یک رهبر سرشناس به زحمت بیاندازد تردید دارند، چرا که مرده وی بیش از زنده بودنش عامل دردسر می شد. به هر حال، نمتسوف به استثنای طبقه نخبه شهری، در به دست آوردن محبوبیت در میان دیگر مردم عادی ناکام بود. بنابراین برای پوتین، یک تهدید سیاسی جدی محسوب نمی شد.

میخائیل ادلشتاین اشاره می کند که ممکن است تحریک ضد یهودی در رسانه های آنلاین و حلقه های راست افراطی روسیه وجود داشته باشد، اما نمتسوف نه به چشم یک یهودی دیده می شود و نه دلیل حمله به وی یهودیش است. ادلشتاین معتقد است که شواهد قتل نمتسوف حکایت از دست داشتن یک جریان شدیدا ملی گرای روسی می کند. شاید شبه نظامیانی که در اوکراین می جنگند و یا کسانی که به آنها سمپات دارند در این قتل دخیل باشند.

خود نمتسوف صراحتا به متولد شدن از یک مادر یهودی اشاره می کرد و می گفت ندرتا به خاطر این موضوع از ناحیه دیگران با تبعیض مواجه شده است."

در هر صورت، این ماجرا و عواقب تلویحی آن می گوید: از جنبش اپوزیسیون لیبرال روسیه (که به گفته اورشلیم پست رهبران اش یهودی هستند و یا سبقه یهودی دارند) چه انتظاری می توان داشت؟ شاید بتوان دلیل تخریب روسیه در رسانه های غربی و حلقه های سیاسی را به این طریق فهمید.

* استاد رشته روانشناسی در دانشگاه ایالتی لانگ بیچ کالیفرنیا

مترجم: حامد ضرغامی

منبع: National Vanguard

 

[1] http://www.jpost.com/Diaspora/Nemtsov-murder-reminds-Russian-Jews-of-lingering-anti-Semitism-392752

 

انتشار اولیه: سه شنبه 23 اسفند 1393 / انتشار مجدد: شنبه 1 فروردین 1394

کلید واژه ها: نمتسوف اوکراین بوریس نمتسوف روسیه اورشلیم کرملین لیبرال


( ۲ )

نظر شما :