هشدار وزیر دفاع عراق درباره وضعیت ارتش

۲۹ بهمن ۱۳۹۳ | ۲۰:۳۰ کد : ۱۹۴۴۴۲۱ سرخط اخبار

 وزیر دفاع عراق با اشاره به وجود تعداد زیاد مقامات عالی رتبه نظامی در ارتش عراق نسبت به فروپاشی ارتش کشورش هشدار داد. این در حالی است که کمیته امنیتی پارلمان از وجود آمادگی هایی برای اجرای یک عملیات نظامی جدید در غرب بغداد خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز عراق، خالد العبیدی، وزیر دفاع عراق اظهار کرد که تعداد افراد درجه بالای ارتش امروز به هزاران تن رسیده است. اما نهاد نظامی کشور با نوعی سستی و فروپاشی دست و پنجه نرم می کند.

از سوی دیگر حیدر العبادی ضمن اشاره به اینکه روند حمایت های بین المللی از عراق طی چند روز گذشته خوب بوده است، تحکیم بیشتر روابط میان عراق و آمریکا به ویژه در زمینه امنیتی را خواستار شد.

هشدار وزیر دفاع عراق درباره وضعیت ارتش

حیدر العبادی طی استقبال از رابرت کورکور، سناتور آمریکایی با وی در خصوص تلاش های صورت گرفته علیه گروه تروریستی داعش و افزایش حمایت و آموزش نظامی نیروهای عراقی و تحکیم روابط دو کشور در تمامی زمینه ها بحث و گفت وگو کرد.

العبادی افزود: حمایت های بین المللی از عراق طی چند روز گذشته خوب بوده است اما ما برای رهایی هر چه سریعتر از داعش به تلاش های بیشتری نیاز داریم.

وی تصریح کرد: متحد کردن تشکل های مردمی عراق در این جنگ باعث انسجام آن ها و در نهایت پیروزی علیه داعش می شود.

العبادی ضمن تاکید بر تحکیم روابط دو جانبه عراق با آمریکا از این کشور خواست تا در زمینه امنیتی از عراق عقب نشینی نکند و به حمایت های خود ادامه دهد.

از سوی دیگر سناتور آمریکایی اظهار کرد که کشورش از تلاش های عراق در جنگ علیه داعش حمایت می کند و در این مسیر با عراق همکاری های بیشتری خواهد کرد.

از سوی دیگر مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق به طور غیرمنتظره ای در راس یک هیات بلند پایه نظامی و امنیتی به استان کرکوک سفر کرد.

بارزانی در سخنانی اعلام کرد: مانع ورود نیروهای داوطلب مردمی به کرکوک خواهیم شد چرا که اخیرا رئیس سازمان بدر اعلام کرده بود که برای آزادسازی مناطق جنوب و غرب کرکوک از دست داعش هماهنگی هایی میان نیروهای پیشمرگ و داوطلب مردمی صورت گرفته است و تعداد زیادی از نیروهای داوطلب مردمی وارد کرکوک شده اند.

بارزانی تاکید کرد: نیروهای پیشمرگ به پیروزی های چشمگیری در استان کرکوک رسیدند و توانستند بخش زیادی از این منطقه را آزاد کنند و با خون خود از کرکوک حفاظت کردند. ما از کرکوک محافظ کردیم و آن را اشغال نکرده ایم.

بارزانی تصریح کرد: به هیچ وجه نمی خواهیم که نیروهای داوطلب مردمی وارد کرکوک شوند چرا که پیشمرگ ها برای مقابله با داعش توانایی زیادی دارند و می توانند به پیروزی های زیادی دست یابند.

مسعود بارزانی در خصوص مشارکت نیروهای پیشمرگ در جنگ موصل افزود: احتمالا یک عملیات مشترک با همکاری و هماهنگی میان نیروهای پیشمرگ و نیروهای دولت مرکزی عراق در موصل اجرا شود.

وی در سخنان خود کرکوک و موصل را متعلق به خاک کردستان دانست و افزود: تروریسم هرگز نمی تواند به کرکوک و اربیل نزدیک شود و ما نیز با تمام قوا از کردستان حمایت و دفاع می کنیم.

اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد که در مسیر جنگ علیه تروریسم و مقابله با گروه تروریستی داعش کنار عراق خواهد ایستاد و از این کشور حمایت می کند.

فدریکا موگرینی، مسول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در بیانیه ای اعلام کرد: قتل و کشتار تعداد زیادی از ساکنان غرب عراق نمونه دیگری از نقض قوانین بشری و کرامت های انسانی توسط گروه تروریستی داعش است.

وی تصریح کرد: اتحادیه اروپا همواره به مشارکت خود برای حمایت از تلاش های منطقه ای و بین المللی برای مقابله با داعش و دیگر گروه های تروریستی که امنیت و ثبات منطقه و جهان را تهدید می کنند، متعهد است.

در این راستا منابع نظامی عراق اعلام کردند که در پی انفجار سه بمب کار گذاشته شده در منطقه اطراف دجله واقع در شمال غرب بغداد شش سرباز عراقی کشته شدند.

این انفجارها به طور روزانه در بغداد رخ می دهد و به کشته و زخمی شدن شهروندان عراقی منجر می شود.

از سوی دیگر کمیته امنیتی پارلمان عراق اعلام کرد که به منظور فراهم کردن مقدمات یک عملیات نظامی در مناطق اطراف بغداد، طی چند روز آتی میزبان نشستی با حضور برخی از سران نظامی و رهبران نیروهای مردمی خواهد بود.

حاکم الزمیلی، رئیس کمیته امنیتی پارلمان تصریح کرد که در جریان حملات رخ داده در مناطق مختلف عراق آن هم طی پنج ماه گذشته دست کم 86 تن کشته و 186 تن دیگر زخمی شدند.

وی از حیدر العبادی، نخست وزیر عراق خواست تا برای توقف این حملات هرچه سریعتر مداخله کند و اقدامات لازم را فراهم سازد.

از سوی دیگر منابع اعلام کردند که افراد مسلح داعش 26 تن از سران عشایر البوحمد، اللهیب، الحدیدین، واقع در جنوب موصل را ربودند.

منابع عراقی اعلام کردند که میان نیروهای پیشمرگ و افراد مسلح داعش در روستای تل الریم واقع در شرق موصل درگیری های شدیدی رخ داده است.

بنابر گزارش ها، جنگنده های ائتلاف طی 24 ساعت گذشته برخی از مقرهای استراتژیک داعش در عراق و سوریه را هدف خود قرار دادند.

منابع عراقی اعلام کردند که نیروهای ائتلاف هشت حمله هوایی علیه پایگاه های داعش در مناطق مختلف عراق و شش حمله دیگر را در اطراف شهر کوبانی سوریه علیه گروه تروریستی داعش ترتیب دادند.

طی این حملات برخی از مقرها و خودروهای نظامی داعش در اطراف شهر کوبانی ویران شدند.

منابع محلی اعلام کردند که در جریان حملات هوایی ائتلاف علیه پایگاه های داعش در اطراف شهر موصل 40 تن کشته شدند.

منابع افزودند: هواپیماهای ائتلاف یکی از پایگاه های داعش در نزدیکی پالایشگاه القیاره را هدف قرار دادند که در این حین 21 تن از اعضای داعش کشته و 19 تن دیگر زخمی شدند.

منابع کرد علام کردند که نیروهای پیشمرگ در روستای تل الریم متمرکز شده و در حال جنگیدن با داعشی ها هستند و مانع پیشروی آن ها به این منطقه شده اند.

این منابع افزودند که ائتلاف علیه مواضع داعش در دو محور کرکوک و مخمور حملاتی را ترتیب داده است.

نیروهای ائتلاف اعضای گروه تروریستی داعش را در حال حفر خندق هایی در مسیر دو روستای خطاب و شوربلکه هدف خود قرار دادند که در این حمله تجهیزات نظامی داعش ویران شد.

از سوی دیگر یکی از فرماندهان عالی رتبه ارتش عراق اعلام کرد که نیروهای عراقی توانستند در جریان درگیری با نیروهای داعش در نزدیکی سد العظیم یکی از سرکردگان داعش و 25 تن از اعضای آن را به هلاکت برسانند.

عبدالامیر محمدرضا الزیدی، فرمانده عملیات دجله عراق اعلام کرد: نیروهای ما توانستند یکی از سران برجسته داعش ملقب به ابومعمر 25 ساله را به هلاکت برسانند و بر انبار سلاح و تجهیزات نظامی آن ها مسلط شوند.

وی افزود: ما تا امروز توانسته ایم کنترل اکثر مناطق اطراف سد العظیم را به دست گیریم و امنیت را به ورودی ها و خروجی های این سد باز گردانیم که داعش چندین بار به خاطر اهمیت استراتژیک این سد سعی داشت کنترل این منطقه را به دست گیرد.

یک مقام امنیتی در استان الانبار امروز اعلام کرد که اعضای داعش عملیات منفجر ساختن ساختمان های دولتی و خانه های مقامات دولتی را در شهر البغدادی در غرب رمادی آغاز کرده است.

این مقام به سومریه نیوز گفت: انفجار خانه های نیروهای پلیس و واکنش سریع نیز جزو این طرح داعش است

کلید واژه ها: کرکوک پیشمرگ نیروهای پیشمرگ بغداد


نظر شما :