زادگاه قذافی در تصرف داعش

۲۵ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۷:۴۳ کد : ۱۹۴۴۲۶۴ سرخط اخبار
 وزیر خارجه ایتالیا از آمادگی کشورش برای پیوستن به نیروهای نظامی به رهبری آمریکا که در لیبی علیه گروه تروریستی می جنگند، خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، پائولو جنتیلی، وزیر خارجه ایتالیا در گفت وگو با شبکه تلویزیونی اسکای تی جی 24 با اشاره به آمادگی این کشور برای پیوستن به نیروی نظامی که به رهبری آمریکا با "خطر تروریستی واقعی" در جنگ است، گفت: ایتالیا تلاش های برناردینو لیون، فرستاده ویژه سازمان ملل را برای گرد هم آوردن گروه های درگیر با یکدیگر پای میز مذاکرات تایید می کند.

جنتیلی در ادامه با اشاره به اینکه ایتالیا هرگز حضور خطر تروریست ها را در فاصله نزدیک خود نمی پذیرد، گفت: در صورتی که این مذاکرات شکست بخورد، ایتالیا آماده است در چارچوب هیاتی بین المللی به نبرد با داعش وارد شود.

وزیر خارجه ایتالیا افزود: وضعیت آشوب زده لیبی واقعا رو به وخامت است و ایتالیا نمی تواند احتمال آغاز حمله افراطی ها در کشور را کاهش دهد.

به تازگی چند تن از مسئولان ایتالیا اعلام کردند که این کشور آمادگی قبول فرماندهی نیروهای سازمان ملل در لیبی را دارد اما اظهارات امروز جنتیلی موضعگیری قوی تری را نشان می دهد.

پس از اینکه گزارش رسانه ها از سیطره شبه نظامیانی که در لیبی با تشکیلات تروریستی داعش در عراق و سوریه اعلام بیعت کردند بر ایستگاه های رادیویی و تلویزیونی شهر ساحلی سرت واقع در فاصله دو شهر طرابلس و بنغازی خبر دادند، جنتیلی این موضع را اتخاذ کرد.

به گزارش روزنامه مصری الیوم السابع، یک منبع نظامی در نیروی حمایت از منطقه نفتی المبروک (واقع در نزدیکی بندر السدره در شهر سرت) اعلام کرد که نیروهای داعش به منطقه نفتی الباهی حمله کرده و با نیروهای گردان شهدای الجزیره که حمایت این منطقه نفتی را برعهده دارند درگیر شدند.

این منبع با اشاره به اینکه مناطق نفتی الظهره، الباهی والمبروک حوزه های نفتی بسیار نزدیک به یکدیگر هستند گفت: صبح روز جمعه تروریست های داعش به منطقه نفتی الظهره هجوم آوردند.

منطقه نفتی المبروک وابسته به شرکت فرانسوی توتال نیز سه شنبه گذشته از سوی این گروه تروریستی مورد هجوم قرار گرفت و در آن درگیری 9 سرباز کشته و سه فیلیپینی ربوده شدند.

منطقه نفتی المبروک روزانه حدود 40 تا 50 هزار شبکه نفت تولید می کند. علاوه بر این، مناطق نفتی دیگری نیز در جنوب بندر السدره که بزرگترین بندر نفتی لیبی است، وجود دارد که داعش به آنها حمله کرده است.

به گزارش این روزنامه مصری براساس گزارش سایت های تشکیلات تروریستی داعش و شاهدان عینی، تکفیری های عضو داعش از کنترل بر ایستگاه رادیویی ویژه شهر سرت در فاصله 500 کیلومتری شرق طرابلس، پایتخت این کشور خبر دادند.

در تصاویری که سایت های وابسته به این تکفیری ها منتشر کرده اند، تروریست ها در حالی که مسلسل های خود را بالا گرفته اند نشسته پشت میکروفون این ایستگاه رادیویی دیده می شوند.

یکی از ساکنان شهر سرت که خواست نامش فاش نشود، گفت: تکفیری ها روز پنج شنبه بر این ایستگاه رادیویی کنترل یافته اند و از آن زمان سخنرانی های ابوبکر البغدادی، رهبر داعش و ابومحمد العدنانی، سخنگوی این تشکیلات را پخش می کنند.

یکی از مسئولان سابق این منطقه نیز با تایید این خبر گفت: تکفیری های داعش شهر سرت را مرکز فرماندهی خود قرار داده اند.

وی ابراز نگرانی کرد که این تکفیری ها از نبود قدرت حاکمیت در این کشور سوء استفاده کنند و این شهر را نیز مانند درنه در شرق این کشور به یکی از امارت های خودخوانده خود بدل کنند.

این مسئوول افزود: تا این لحظه این تکفیری ها را در حال گشت زنی در شهر ندیده ایم اما به نظر می رسد آنها قصد دارند که ابتدا مراکز رسانه ای را به کنترل خود درآورند و از این طریق با ساکنان شهر در ارتباط باشند.

وی در ادامه وضعیت شهر سرت را که گروه های افراطی متعددی در آن پراکنده هستند، بسیار پیچیده توصیف کرد.

سرت زادگاه معمر قذافی، رئیس جمهوری سابق لیبی است که از زمان سقوط وی در سال 2011 به پایگاه گروه های افراطی به ویژه انصار الشریعه که ارتباطاتی مبهم با داعش دارد، تبدیل شده است.

صقر الجروشی، فرمانده نیروهای هوایی ارتش لیبی اعلام کرد یک هواپیمای باری بزرگ ساخت روسیه را تحویل گرفته است.

الجروشی افزود: این هواپیما که وارد فرودگاه طبرق شده است حمایت مهمی برای نیروی هوایی لیبی است که در حال حاضر در نبرد مستمر با نیروهای فجر لیبی در سراسر منطقه غربی این کشور است.
 

کلید واژه ها: ایتالیا سرت منطقه نفتی رادیویی شهر سرت


نظر شما :