دعوت اوباما از پوتین برای مذاکره درباره اوکراین

۲۲ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۷:۱۲ کد : ۱۹۴۴۱۷۴ سرخط اخبار
تنها یک روز پس از سفر ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه به مصر حیاط خلوت آمریکا، باراک اوباما رییس جمهوری این کشور امروز سه شنبه در یک تماس تلفنی همتای روس خود را به مذاکره در باره بحران اوکراین دعوت کرد.
 
به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، کاخ سفید اعلام کرد که باراک اوباما از ولادیمیر پوتین خواسته است درباره خشونت های روزافزون در اوکراین و حمایت مسکو از استقلال طلبان شرق اوکراین گفت وگو کند.
 
بنابر این گزارش، باراک اوباما دراین تماس تلفنی که در آستانه برگزاری نشست ' مینسک ' باحضور روسای جمهوری روسیه، اوکراین، فرانسه و صدر اعظم آلمان برگزار می شود، حمایت آمریکا را از تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین مورد تاکید قرار داد.
 
ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه عصر دیروز دوشنبه برای انجام یک دیدار رسمی و تاریخی از مصر وارد قاهره شد و با همتای مصری خود دیدار و گفت و گو کرد.
 
شبکه تلویزیونی فرانس 24 دراین باره گزارش داد رییس جمهوری روسیه تلاش می کند نفوذ و تاثیر خود در مصر را افزایش دهد.
 
به گفته فرانس 24، کرملین درصدد است شرایط را به نفع خود در کشوری که به طور سنتی با آمریکا روابط خوبی داشته اما به تازگی این مناسبات شکننده شده است، فراهم سازد.
 
سفر پوتین به مصر نخستین سفر خارجی او در سال جدید میلادی و اولین سفر وی به مصر در 15 سال گذشته است.
 
فرانس 24 به نقل از کارشناسان افزود: روسیه که در شرایط کنونی به دلیل بحران اوکراین منزوی و مورد انتقاد است تلاش می کند جای پایی در بزرگترین کشور عربی باز کند.
 
براساس گزارش رسانه ها، نشانه های نزدیک شدن روسیه و مصر چند ماه است از رفت و آمدهای دوجانبه مسوولان نظامی و دیپلماتیک از جمله سفر ژنرال السیسی به مسکو قابل مشاهده است. قرارداد چند میلیارد دلاری نظامی میان دو کشور نیز در چند ماه گذشته در سفر السیسی به مسکو منعقد شد.
 
شبکه المیادین نیز اعلام کرده که مسکو آماده تجهیز مصر به آخرین تکنولوژی نظامی برای برقراری توازن استراتژیک با رژیم صهیونیستی است.
 
مصر یکی از متحدان آمریکا طی دهه های اخیر به عنوان حیاط خلوت واشنگتن به حساب می آید و سفر رییس جمهوری روسیه به قاهره در شرایط کنونی موجب نگرانی شدید مقامات کاخ سفید شده است.

 

کلید واژه ها: مصر اوکراین رییس جمهوری روسیه


نظر شما :