العرب نوشت:

تلاش برای آزادسازی موصل با سربازان امریکایی

۲۲ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۴۴۱۵۹ اخبار اصلی خاورمیانه
دولت امریکا درصدد ارائه لایحه‌ای به کنگره است که در صورت تصویب امریکا تعداد محدودی نیروی زمینی جهت همکاری‌ با نیروهای نظامی عراق برای آزادسازی شهر موصل ارسال خواهد کرد.
تلاش برای آزادسازی موصل با سربازان امریکایی

دیپلماسی ایرانی: اخباری که در روزهای اخیر از جنگ با داعش منتشر شده، بازگوکننده آن است که جنگ با این شبکه تروریستی به روزهای حساس خود نزدیک می شود و به زودی کار این شبکه تروریستی تمام می شود. اظهاراتی که جان آلن، هماهنگ کننده بین المللی پیمان مبارزه با داعش بیان کرده و گفته است که نیروهای عراقی خود را برای یک جنگ گسترده آماده می کنند شاهدی بر این ادعا است.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، اظهارات آلن در حالی بیان می شود که اخبار ضد و نقیضی درباره حجم مشارکت بین المللی در حمله به داعش و ماهیت آن مخابره شده و بعضی از اخبار می گویند که امریکا قصد دارد به صورت محدود در جنگ میدانی قریب الوقوع مشارکت کند.

این در حالی است که سوال هایی نیز درباره راز توجه سریع امریکا به پایان دادن این نبرد در حالی که تا همین چند ماه پیش عجله ای برای یک سره کردن کار داعش نداشت، مطرح شده است. امریکایی ها در ماه های گذشته به اندازه ای منفعل در برابر داعش برخورد کردند که بسیاری به رفتارهای امریکا مشکوک شدند و گفتند که واشنگتن جدیتی در مبارزه با این شبکه تروریستی ندارد.

بعضی از تحلیلگران در این باره می گویند که دلایل متعددی را می توان برای تغییر مواضع امریکا در برابر جنگ با داعش برشمرد از جمله این که اکنون روشن شده است که خطر این شبکه نه تنها متوجه کشورهای منطقه بلکه متوجه متحدان غربی امریکا و حتی خود امریکا نیز هست. عامل دیگری که بسیار اهمیت دارد و توجه امریکایی ها را به سمت خود جلب کرده نقش بارز ایران در جنگ با داعش است. اکنون کاملا روشن شده است که ایران مسئول آزادسازی عراق از دست داعش شده و این گروه های شبه نظامی شیعی هستند که با حمایت ایران مناطق را از لوث داعش پاکسازی می کنند و این مساله می رود تا حلقه نفوذ آن را در عراق کامل کند. در حالی که هیچ کدام از کشورهای جهان حتی امریکا نقشی بارز در این عملیات ندارند. قدرتی که شیعیان از این نبرد انتظار می رود که به دست آورند آن قدر بالا است که سنی ها نمی توانند دیگر تصور کنند که در آینده نزدیک می توانند به پای آنها برسند. این مساله زمانی پررنگ تر می شود که می بینیم نیروهای مسلح عراقی تا چه اندازه با مشکل و ضعف مواجه هستند و نیروهای شبه نظامی شیعی تلاش دارند ضعف آنها را جبران کنند. این ضعف در ماه آگوست گذشته که نیروهای ارتش عراق در برابر داعش متحمل شکست سنگینی شدند و بخش قابل توجهی از خاک عراق را تسلیم این شبکه تروریستی کردند به خوبی نمایان شد. ضعف ارتش آن قدر بارز بود که کشور را تا مرز فروپاشی برد.

کارشناسان نظامی نسبت به هوشیاری ارتش عراق هشدار می دهند و می گویند در صورتی که قرار باشد ارتش عراق عملیات نظامی قریب الوقوعی را در جنگ با داعش انجام دهد باید کاملا آماده باشد و از لحاظ تجهیزات در موقعیت ممتازی به سر ببرد چرا که این بار شکست می تواند عواقب بسیار سختی را به دنبال داشته باشد.

با این حال امریکایی ها ارزیابی های گوناگونی را از وضعیت جنگ قریب الوقوع با داعش ارائه می دهند. روز سه شنبه برخی روزنامه ها گزارش دادند که دولت امریکا درصدد ارائه لایحه ای به کنگره است که در صورت تصویب امریکا طرح های ساده ولی ثابتی را در عراق پیاده خواهد کرد از جمله این که تعداد محدودی نیروی زمینی جهت همکاری با نیروهای نظامی عراق برای آزادسازی شهر موصل ارسال خواهد کرد.

روزنامه ایتالیایی کورییری دی لا سیرا در این باره گفت: «ایالات متحده درصدد است تعداد کمی نیروی نظامی برای مشارکت در جنگ زمینی با داعش به عراق اعزام کند.»

گفته شده است که احتمالا عملیات آزادسازی موصل تا پایان زمستان یا نهایتا در بهار پیش رو آغاز خواهد شد.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان ورود امریکا به جنگ با داعش در عراق دور تازه ای از رقابت های ایران و امریکا را در این کشور رقم خواهد زد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: جنگ با داعش ارتش عراق عراق و امريكا


نظر شما :