جزئیات‌ شلیک‌ پلیس‌ ترکمنستان‌ به‌ قایقرانان‌ ایرانی

۱۷ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۷:۲۰ کد : ۱۹۴۳۹۹۸ سرخط اخبار

معاون مجلس وزارت امور خارجه درباره شلیک پلیس ترکمنستان به قایقرانان ایرانی گفت: برای حادثه اخیر، سه خبر مبنی بر تیراندازی، غرق یک قایق و کشته شدن یک هموطن منتشر شد که هر سه خبر تکذیب میشود؛ نه کشته ای وجود داشته ، نه قایقی غرق شده و نه تیراندازی صورت گرفته است.

به گزارش خانه ملت، حسن قشقاوی با اشاره به اینکه در سال های اخیر هیچ هموطنی به دلیل برخورد مرزی میان ایران و ترکمنستان کشته نشده است، گفت: روابط ایران و ترکمنستان، خوب و دوستانه است؛ موافقت نامه انتقال محکومین میان دو کشور هم در سفر اخیر من به عشق آباد پاراف شده و امیدواریم به زودی در سفر دکتر روحانی به آن کشور امضا شود.

معاون امور مجلس وزارت خارجه افزود: بر اساس این تفاهم نامه مقرر خواهد شد سه مکانیزم در خصوص زندانیان پیگیری شود؛ استرداد مجرمین، معاضدت قضایی در امور مدنی و کیفری و انتقال محکومین که این موافقت نامه به طرف ترکمنی داده شده و اکنون در حال مذاکره هستیم.

هیچ ایرانی توسط پلیس  ترکمنستان کشته نشده است

قشقاوی توضیح داد: تعداد زندانیان ایرانی در ترکمنستان حدود280 نفر است که 35 نفر از آنها نیز در ماه گذشته آزاد شدند؛ ایران نیز در مقابل، 2زندانی ترکمنستان را آزاد کرد.

وی همچنین رویداد اخیری را که به نقل از برخی رسانه ها در شلیک پلیس ترکمنستان به قایقرانان ایرانی رخ داد و یک کشته نیز داشت، قویاً رد کرد و توضیح داد: برای حادثه اخیر، سه خبر مبنی بر تیراندازی، غرق یک قایق و کشته شدن یک هموطن منتشر شد که هر سه خبر تکذیب میشود؛ نه کشته ای وجود داشته ، نه قایقی غرق شده و نه تیراندازی صورت گرفته است.

معاون پارلمانی وزارت امور خارجه با انتقاد از برخی اخبار نادرست در این خصوص، عنوان کرد: اتفاقی که رسانه ای شد مربوط به آبان ماه است و اصلا به آن صورتی که در برخی رسانه ها مطرح شد، نیست و متاسفانه رسانه های بیگانه با استناد به خبر رسانه های داخلی، تحلیل های زیادی در این خصوص داشتند در حالیکه خبر از پایه و اساس، نادرست بود.

 وی با بیان اینکه وزارت خارجه هیچگاه دستگیری های مرزی را تکذیب نکرده است، توضیح داد: به دلیل خصلت مرزهای دریایی و زمینی، عبورهای غیرمجاز و ورود به آبهای سرزمینی دیگران اتفاقاتی طبیعی و عادی است که حتی شاید مواردی روزانه اتفاق بیفتد؛ اما بخشهایی از چنین اتفاقاتی در قالب تفاهم نامه میان گاردهای مرزی دو کشور قابل حل است و اگر به بازداشت تبدیل شود، وزارت امور خارجه برای آزادی آنها وارد موضوع خواهد شد.

قشقاوی ادامه داد: رفتار خشونت آمیز پلیس ترکمنستان را  نه رد می کنیم نه تایید؛ باید گزارش دقیق ارائه شود زیرا گزارشی درباره این مورد اخیر که پلیس ترکمن قبل از هر هشدار و اخطاری شلیک کرده است، به دست ما نرسیده است.

3200 زندانی ایرانی در کشورهای جهان/80 درصد به دلیل مواد مخدر

وی با بیان اینکه دلیل 80 درصد از 3200 زندانی ایرانی در کشورهای مختلف جهان مواد مخدر است، گفت: در ترکمنستان ایرانی زندانی سیاسی وجود ندارد؛ عمدتا یا به دلیل عبور غیرمجاز در زندان هستند یا مواد مخدر یا اینکه از نظر طرف ترکمنی مرتکب جرم شده اند که بخشی از اینها بی گناه و ناشی از تله گذاری است.

معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه در سال های اخیر کشته ای در چارچوب برخورد مرزی میان ایران و ترکمنستان نداشتیم، افزود: البته موارد مرگ ایرانیان در زندانهای آنها گزارش شده است ولی اینکه فردی در درگیری و تیراندازی کشته شده باشد، وجود نداشته است.

کلید واژه ها: ترکمنستان سه خبر


نظر شما :