مصر در مسیر جنگ داخلی

۱۵ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۴:۲۸ کد : ۱۹۴۳۹۴۲ سرخط اخبار
جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز نوشت:
 
انفجارهای پیاپی دیروز در مناطق مختلف مصر و درگیری های مستمر ارتش با مخالفان رژیم نظامیان به سرکردگی ژنرال عبدالفتاح السیسی، شرایط اجتماعی و سیاسی این کشور را دگرگون کرده است. به نظر می رسد مصر در مرحله ای از بحران قرار گرفته که کاربر حاکمیت ژنرال ها دشوار شده است.
 
ژنرال عبدالفتاح السیسی، که خود را رئیس جمهور مصر می داند، در اظهاراتی که ژنرال ها و اعضای ارتش و شماری از شخصیت های دینی و هنری مخاطب آن بودند گفت انتقام خون قربانیان اخیر تروریسم را خواهد گرفت. وی در عین حال تاکید کرد که اخوان المسلمین مصر پشت این اقدامات تروریستی هستند. وی تاکید کرد دست نیروهای امنیتی را برای گرفتن انتقام خون کشته شدگان عملیات تروریستی اخیر باز می گذارد.
 
تحلیلگران این سخنان سیسی را را زمینه ساز وقوع یک جنگ داخلی در مصر دانسته اند. در حوادث چند روز اخیر در منطقه سینا، 40 نفر از نظامیان در حمله افراد مسلح کشته و حدود همین تعداد نیز زخمی شدند.
 
این، سنگین ترین تلفات به نیروهای امنیتی مصر در حمله شبه نظامیان چند ماه گذشته محسوب می شود. ژنرال سیسی که در مرکز کشور نیز با فشارهای شدید مردم معترض مواجه است اکنون با تشدید درگیری ها در منطقه سینا، فشار بیشتری را باید تحمل کند. همین هفته گذشته بود که ده ها هزار مصری در سالگرد انقلاب این کشور به خیابان ها آمدند و با وجود برخورد خشن نیروهای امنیتی، علیه دولت سیسی و گروه نظامی حاکم، شعار داده و برخواسته های ملی و انقلابی خود تاکید کردند. در جریان این اعتراضات نیز نزدیک به 40 نفر کشته و صدها نفر مجروح و بازداشت شدند.
 
ژنرال سیسی که بیش از یکسال از حضورش در مسند قدرت در مصر می گذرد نتوانسته است به وعده های خود مبنی بر اعاده آرامش بر مصر عمل کند. علاوه بر این، وی در زمینه اقتصادی نیز کار قابل ملاحظه ای برای حل مشکلات معیشتی مردم انجام نداده است.
 
از اینرو برخی از تحلیل گران، تهدیدات اخیر سیسی در تشدید سیاست سرکوب را اقدامی برای سرپوش نهادن بر ناتوانی های وی در سرو سامان دادن به امور و حل معضلات گریبان گیر مصر ارزیابی می کنند. به عبارت دیگر، سیسی درصدد است با بهره برداری از تحولات اخیر و در فضایی که افکار عمومی مصر متاثر از حوادث تروریستی «سینا» و کشته شدن تعداد زیادی از نظامیان می باشد، همه مخالفان خود را در جبهه «تروریسم» قرار دهد تا توجیه لازم را برای قلع و قمع کردن کلیه منتقدان و مخالفانش، از هر گروه و حزبی، فراهم سازد.
 
ژنرال سیسی سال گذشته گروه اخوان المسلمین را یک گروه تروریستی معرفی کرد، درحالی که اخوان المسلمین، یک گروه شناخته شده است و سابقه فعالیت سیاسی حدود یکصد ساله دارد. هر چند اخوان المسلمین در طول یکسال حاکمیتش بر مصر پس از سقوط رژیم مبارک، سیاست های غیرمعقول و رفتارهای نسنجیده ای در پیش گرفت و مغلوب غرور ناشی از کسب قدرت شد ولی این امر نمی تواند موجب انکار این واقعیت شود که اخوان المسلمین یک وزنه سیاسی در مصر محسوب می شود و حذف شدنی نیست.
 
تردیدی نیست که در میان اخوانی ها، جریان افراطی و کسانی که خواهان تسلط انحصاری بر مصر می باشند وجود دارد. این جریان در دوره ریاست جمهوری محمد مرسی به شدت فعال بود که مصداق بارز آن، تلاش برای تغییر قانون اساسی با هدف سیطره کامل و بی پایان بر قدرت و همچنین قلع و قمع اقلیت ها به ویژه شیعیان بود. این جریان تمامیت خواه در پرونده خود، به شهادت رساندن «شیخ شحاته» روحانی شیعه را دارد که بی گناه، توسط افراد افراطی کشته شد و حکومت مصر که در اختیار اخوانی ها بود، نه تنها اقدامی برای پیگیری موضوع و مجازات عاملان این جنایت صورت نداد بلکه با سکوت خود به نوعی از آن اقدام جنایتکارانه حمایت کرد و به افراطیون برای ادامه اینگونه اقدامات، چراغ سبز نشان داد.
 
همین رفتارهای ضدانسانی، مهمترین نقش را در ایجاد زمینه برای ورود نظامیان به صحنه سیاست داشت و اخوانی ها تاوان اعمال خود را پس دادند. با اینحال، ژنرال سیسی که با همدستی ژنرال های کارکشته و وفادار به رژیم سابق مصر و حمایت های پنهانی قدرت های استکباری به قدرت رسید، بازگشت به استبداد را در دستور کار خود قرار داده است. ژنرال سیسی با برگزاری انتخاباتی نمایشی کوشید پوششی برای غصب حکومت و سرنگونی دولت منتخب گذشته دست و پا کند درحالی که به خوبی می داند دولت وی از پایگاه مردمی و مشروعیت لازم برخوردار نیست و ادامه اعتراضات گسترده پس از گذشت دو سال از چنگ اندازی نظامیان بر قدرت، موید نارضایتی عمومی در مصر از حاکمان جدید می باشد.
 
نظامیان از همان ابتدای کار به کشتار و برخورد بیرحمانه با مخالفان پرداختند با این تصور که می توانند با مشت آهنین، ملت مصر را با دولت تحمیلی خود همسو سازند و آنها را از پیگیری مطالباتشان که از انقلاب چهار سال قبل علیه رژیم فاسد گذشته به دنبال آن بوده اند، منصرف نمایند. آنها برای تامین اهداف خود تاکنون بیش از یکهزار نفر را کشته و هزاران نفر را نیز بازداشت و زندانی کرده اند. نکته قابل تامل اینست که از دولت ها و مجامع غربی که در موارد مشابه مداخله می کردند، تاکنون اعتراضی شنیده نشده. علت، روشن است. حکومت جدید مصر، در جهت سیاست های غرب و رژیم صهیونیستی حرکت می کند هر چند طرفین ترجیح می دهند این همسویی را بروز ندهند.
 
رژیم جدید مصر در واقع نسخه بازسازی شده رژیم گذشته می باشد که مطلوب صهیونیست ها نیز هست. غرب و صهیونیست ها که از وقوع قیام های منطقه و بیداری اسلامی به وحشت افتاده بودند با روی کار آمدن دولت کنونی مصر کاملاً به آسودگی خیال رسیده اند. اقدام اخیر حکومت مصر در تروریست نامیدن شاخه نظامی حماس نیز یکی از نشانه های هماهنگی ژنرال سیسی با غرب و رژیم صهیونیستی است. این، ننگ است که یک کشور اسلامی، یک گروه فلسطینی مبارز را که برای آزادی سرزمین خود و مقابله با صهیونیست های اشغالگر فعالیت می کند، تروریست بنامد و نیروهای آنرا تحت پیگرد قرار دهد. با اینحال، ژنرال سیسی و همدستان وی در هیات حاکمه مصر این خوش خدمتی را به صهیونیست ها کرده اند تا بلکه به تحکیم پایه های لرزان حاکمیتشان کمک کنند.
 
مجموعه رفتارهای دولت مصر بیانگر این واقعیت است که این دولت، مصر را در مسیر تشدید بحران و حتی جنگ داخلی به پیش می برد. رژیم کنونی مصر به جای آنکه به خواسته های برحق مردم مصر در استرداد انقلاب به سرقت رفته آنها عمل کند و به اراده ملت گردن نهد، مصر را در مسیر خواست دولت های غربی و رژیم صهیونیستی پیش می برد و آنرا به لبه پرتگاه نزدیک می سازد. قطعاً عواقب چنین سیاستی دامان ژنرال سیسی و دولت وی را خواهد گرفت.

کلید واژه ها: مصر ژنرال سیسی اخوان المسلمین


نظر شما :