اطلاع وزارت خارجه از دستگیری صیادان ایرانی

۱۳ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۷:۰۹ کد : ۱۹۴۳۸۶۸ سرخط اخبار

محمد جواد نظری مهر در گفت وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری آنا درباره دستگیری ماهیگیران ایرانی توسط پلیس دریایی ترکمنستان، گفت: این مساله جدیدی نیست،تازگی ندارد و پلیس دریایی این کشور هراز چندگاهی صیادان و کشاورزان ایرانی را دستگیر می کند.

نماینده مردم کردکوی، بندرترکمن و بندرگز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: من این ماجرا را پیگیری کرده ام اما از کشته شدن صیاد صحبتی نکرده ام. امیدوارم مسئولان وزارت امور خارجه این مساله را با سرعت بیشتری پیگیری کنند تا خانواده ای این افراد هیچ نگرانی درباره عزیزانشان نداشته باشند.

این نماینده مجلس نهم با با اشاره به برخی اظهارات در دستگاه دیپلماسی کشور مبنی بر تایید نکردن این خبر، بیان کرد: من به وزارت امور خارجه نامه داده ام و این وزارتخانه نیز پاسخ درخواست مرا داده است؛ یعنی وزارت امور خارجه در جریان امر است و من از اظهارات آقای قشقاوی که این مساله را نه تایید و نه تکذیب کرده اند، متعجبم.

اصل سندی که نماینده مردم ترکمن در اختیار خبرگزاری آنا قرار داد

 

635584722370418499.jpg

 

نظری مهر گفت: قطعا پس از پیگیری های وزارت امور خارجه، در مجلس و در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز این مساله و نخوه برخود زشت و تاسف بار پلیس ترکمنستان با اتباع ایرانی در زندان های این کشور را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

او زمان وقوع این حادثه را حدود 20 روز پیش اعلام کرد و گفت: در آن زمان 4 نفر از صیادان ایرانی دستگیر شدند و پلیس ترکمنستان به صورت بی رحمانه با صیادان برخورد کرده است.

پیش تر خبرگزاری آنا در گزارشی با عنوان " تکرار کابوس زندان«ماری ترکمنستان»برای ماهیگیران ایرانی" به شرح ماجرا و شرایط بد ایرانیان بازداشت شده در ترکمنستان پرداخته بود.

مرزبانی ترکمنستان ماهیگیرانی را بازداشت کرده بود که بنزین قایق شان تمام شده بود. چند روستایی ماهیگیر ایرانی، حین ماهیگیری بنزین تمام می کنند و پلیس دریایی ترکمنستان قایق آب آورده آنها را مصادره و چهار ماهیگیر را دستگیر می کند؛ این روایت سایت محلی «سرو» است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) نیز در این باره نوشته است: پلیس دریایی ترکمنستان، ماهیگیران ترکمن را که ساکن روستاهای «خواجه نفس» و «چپقلی» هستند، در یک عملیات غافلگیرانه در کمین خود قرار داده و به سمت آنان گلوله های جنگی شلیک کرده است.

در ادامه این خبر آمده است: به دنبال شلیک گلوله پلیس ترکمنستان یکی از قایق ها غرق شد و از سرنوشت سرنشینان آن اطلاع دقیقی در دست نیست، اما براساس اظهارات شاهدان، یک ماهیگیر کشته شده و بقیه به اسارت پلیس دریایی عشق آباد درآمده اند.این ماهیگیران ایرانی که با شش قایق عازم صید شده بودند، نزدیک به ۳۰۰ کیلوگرم ماهی صید کرده بودند.

کلید واژه ها: ترکمنستان پلیس دریایی ماهیگیران


نظر شما :