ادعای مزدور داعش درباره دریافت بودجه از آمریکا

واشنگتن تروریسم را تامین مالی می کند؟!

۱۳ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۴۳۸۴۹ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
علت این که آمریکا جلوی تامین مالی داعش از داخل خاک این کشور را نمی گیرد، عدم اطلاع در مورد نقل و انتقالات مالی نیست؛ بلکه علت این است که آمریکا و متحدانش به طور مستقیم در تامین مالی داعش دست دارند.
واشنگتن تروریسم را تامین مالی می کند؟!

نویسنده: تونی کارتالوچی

دیپلماسی ایرانی: نشریه «اکسپرس تریبیون»، یک نشریه وابسته به نیویورک تایمز، اخیرا مقاله ای با عنوان «افشاگری غیرمنتظره: اعترافات یکی از اعضای داعش در مورد دریافت بودجه از آمریکا» منتشر کرد. در همین حین، نیروهای امنیتی پاکستان تحقیقاتی جداگانه در مورد داعش آغاز کردند که بازجویی از یکی از اعضای دستگیر شده این گروه تروریستی را نیز شامل می شد. طبق اعترافات این نیروی داعش، بسیاری از جنگجویان از جمله خود وی مبالغی پول دریافت کرده بودند که از آمریکا فرستاده شده بود.

یک منبع نزدیک به این تحقیقات که خواست نامش فاش نشود در مصاحبه با نشریه دیلی اکسپرس گفت: «یوسف السلفی در طی تحقیقات اعتراف کرد وی برای اداره تشکیلات در پاکستان و به کارگیری نیروهای جوان برای جنگ در سوریه منابع مالی دریافت می کرده که از آمریکا نشات می گرفتند.»

السلفی یک دو رگه پاکستانی-سوری است که پنج ماه پیش از راه ترکیه وارد پاکستان شد. طبق گزارش ها، وی پیشتر در حالی که از سوریه به ترکیه سفر می کرد دستگیر، اما موفق به فرار از ترکیه و ورود به پاکستان شده بود تا شاخه ای از داعش را در این کشور تاسیس کند.

اکسپرس تریبیون در مقاله خود همچنین به این مسئله اشاره کرد که نتایج تحقیقات به اطلاع (مقامات) آمریکا رسیده است. منبع اطلاعاتی این نشریه نظریه ای جالب را در مورد تلاش آمریکا برای ارائه وجهه ای از خود به عنوان «کشور در جنگ با داعش» ارائه کرد: «آمریکا فعالیت های داعش را محکوم می کند، اما متاسفانه موفق به جلوگیری از تامین مالی این گروه از داخل این کشور نشده است. آمریکا مجبور بود تاثیرات تامین مالی این گروه را برای منافع خود دفع کند و اینچنین بود که حملات علیه این گروه را در عراق و نه در سوریه، آغاز کرد.»

در واقع، این داستان چند جنبه مشکل ساز را در مورد عملیات داعش در سوریه افشا می سازد: اول اینکه السفلی توانست بدون هیچ مشکلی از طریق ترکیه، کشور عضو سازمان ناتو، وارد سوریه شود و از آنجا بار دیگر از مسیر ترکیه به پاکستان بگریزد و این مسئله نشان می دهد منبع قدرت داعش اشغال میدان های نفتی در سوریه و یا دریافت غرامت در مقابل آزادی گروگان ها نیست، بلکه قدرت داعش از سرازیر شدن گروه جنگجویان، سلاح ها، تجهیزات و پول نقد از قلمرو ناتو در ترکیه ناشی می شود.

دوم اینکه آمریکا ادعا می کند با داعش در جنگ است و تا بمباران یکجانبه سرزمین های سوری پیش می رود و اکنون نیروهایی را علیه دولت بشار اسد رئیس جمهور سوریه و همچنین برای مبارزه با داعش آموزش می دهد، اما توانایی جلوگیری از تامین مالی این گروه را از داخل مرزهای خود ندارد. مسئله مشابه در حمله اخیر در پاریس نیز مشاهده شد: فرانسه که در عملیات نظامی با هدف براندازی دولت سوریه و از سوی دیگر مبارزه با داعش مشارکت دارد، از سوی دیگر ادعا می کند توانایی جلوگیری از پیوستن هزاران شهروند فرانسوی به داعش را ندارد.

اکنون که طبق گزارش ها آمریکا از ارسال پول از داخل مرزهایش برای داعش آگاه است، به طور قطع می تواند از برنامه نظارت عمومی گسترده در داخل کشور برای شناسایی عوامل تامین کننده بودجه داعش استفاده کند. در آن صورت، اشخاص، گروه ها و سازمان هایی که داعش را تامین مالی می کنند به عنوان «گروه های حامی تروریسم» مورد مجازات قرار می گیرند.

با این حال، احتمال اینکه آمریکا از تامین مالی داعش از داخل خاک این کشور آگاهی نداشته باشد به همان اندازه اندک است که احتمال عدم اطلاع سازمان های اطلاعاتی در مورد منابع تامین مالی این گروه تروریستی! نشریه «اشپیگل» در گزارشی تحت عنوان «پول را دنبال کن: آژانس امنیت ملی دنیای مالی را تحت نظارت گرفته است» نوشت: «در تابستان سال 2010 یک تاجر از منطقه خاورمیانه قصد انتقال مبلغ زیادی پول را از یکی از کشورهای منطقه به کشوری دیگر داشت. وی سعی داشت دست کم پنجاه هزار دلار را منتقل کند. وی به خوبی در مورد این انتقال اطلاعات داشت و شرایط وی این بود که پول از طریق آمریکا منتقل نشود و نام بانک وی نیز فاش نشود. با اینکه انتقال این مبلغ طبق شرایط تعیین شده از سوی این تاجر صورت گرفت، اما باز هم آمریکا بر آن نظارت داشت. این انتقال در اسناد محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا ثبت و توسط «اشپیگل» مشاهده شده است. این انتقال و اسناد مربوط به آن نشان می دهد آژانس اطلاعاتی می تواند به گونه ای دقیق و موثر نقل و انتقالات مالی را دنبال کند.»

علت این که آمریکا جلوی تامین مالی داعش از داخل خاک این کشور را نمی گیرد، عدم اطلاع در مورد نقل و انتقالات مالی نیست؛ بلکه علت این است که آمریکا و متحدانش به طور مستقیم در تامین مالی داعش دست دارند. سیمور هرش، خبرنگار در سال 2007 در مقاله خود تحت عنوان «تعیین مسیر مجدد: آیا سیاست خارجی جدید دولت به نفع دشمنان ما در روند جنگ با تروریسم تمام خواهد شد؟» به وضوح تصریح کرد: «دولت بوش برای تحت تاثیر قرار دادن ایران که بیشتر جمعیت آن را مسلمانان شیعه تشکیل داده اند، تصمیم گرفت اولویت های خود را در خاورمیانه از نو تعیین نماید. در لبنان دولت بوش در عملیات پنهانی عربستان سعودی با اکثریت سنی همکاری کرد تا حزب الله، گروه شیعه تحت حمایت ایران را تضعیف نماید. آمریکا همچنین در عملیات پنهانی علیه ایران و سوریه مشارکت کرد. نتیجه این فعالیت ها، افزایش قدرت گروه های افراطی سنی بود که آمریکا را دشمن خود می دانند و با القاعده ابراز همدردی می کنند.»

از این رو، آشکار است که آمریکا، عربستان سعودی و اسرائیل از سال 2007 برای تامین مالی و تامین تسلیحاتی ارتشی تروریستی برای جنگ های نیابتی علیه سوریه و ایران، توطئه چینی کردند تا سال 2015 که این ارتش در نهایت تحت عنوان «داعش» شکل گرفت. با این تفاصیل، چندان دور از ذهن نیست که آمریکا جنگ با داعش را با هدف تامین مالی و ارسال آسان تر سلاح به منطقه آغاز کرده باشد و یا از جنگ با داعش به عنوان بهانه ای برای مداخله نظامی در ناآرامی های سوریه استفاده کند.

منبع: گلوبال ریسرچ / مترجم: طلا تسلیمی

کلید واژه ها: داعش


نظر شما :