همکاری نظامی چین و آمریکا در هاله ابهام

۱۲ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۳:۳۷ کد : ۱۹۴۳۸۲۶ سرخط اخبار
در پی هشدار اخیر سخنگوی وزارت امور خارجه چین به آمریکا درباره ایجاد تنش بین کشورهای دریای چین جنوبی، همکاری های نظامی پکن و واشنگتن در هاله ای از ابهام قرار گرفت.
 
به گزارش ایرنا، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد، مقام های ارشد و هیات های نظامی چین و آمریکا قرار است هفته آینده در واشنگتن درباره آینده همکاری های نظامی دو کشور با یکدیگر دیدار و گفت وگو کنند.
 
این دیدار پس از آن صورت می گیرد که برخی گمانه زنی ها از تصمیم واشنگتن برای لغو موقت همکاری های نظامی با چین حکایت دارد.
 
بنا بر این گزارش، هیات آمریکایی در این دیدار شامل نمایندگانی از ستاد مشترک، فرماندهی اقیانوسیه ارتش آمریکا، وزارت خارجه و شورای ملی امنیت این کشور است.
 
روزنامه چاینا دیلی گزارش داد که آمریکا از برخی سیاست های نظامی چین نگران است.
 
«سو هائو» یک استاد دانشگاه روابط بین الملل چین با بیان اینکه پکن باید در این دیدار نگرانی های خود بابت اقدامات نظامی آمریکا در منطقه را بیان کند، تاکید کرد که آمریکا مانورهای زیادی در منطقه انجام می دهد که به طور مشخص، چین را هدف قرار داده است.
 
دیدار هیات های نظامی چین و آمریکا در حالی صورت می گیرد که یک رسانه آمریکایی پیشتر اعلام کرد واشنگتن همکاری های نظامی این کشور با پکن را منوط به توافق بر سر برخی سیاست های نظامی از جمله قواعد مواجهه هوایی در منطقه دانسته است.
 
یک افسر ارشد نیروی دریایی آمریکا به تازگی از گسترش گشت هوایی ژاپن در دریای چین جنوبی برای مقابله با کشتی های چینی استقبال کرد که این موضوع موجب شد تا «هوا چون اینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به این اظهارات، از واشنگتن بخواهد در بین کشورهای منطقه اختلاف و تنش ایجاد نکند.
 
هوا گفت: برخی کشورهای فرامنطقه ای از جمله آمریکا، علاقمند به ایجاد تنش و اختلاف میان کشورهای منطقه در مورد مسایل دریای چین جنوبی هستند.
 
وی با بیان اینکه وضعیت کنونی دریای چین جنوبی با ثبات است، تاکید کرد که چین و دیگر کشورهای عضو اتحادیه ملت های جنوب شرقی آسیا (آسه آن)، روابط همسایگی خوبی دارند.
 
«هوا» خاطرنشان کرد: چین و دیگر کشورهای منطقه عزم، اراده و توانایی برقراری صلح و ثبات در منطقه دریای چین جنوبی را دارند

کلید واژه ها: دریای چین جنوبی همکاری های نظامی


نظر شما :