پول ژاپن چگونه به داعش می رسد؟

۰۲ بهمن ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۵ کد : ۱۹۴۳۴۴۹ سرخط اخبار

در حالی که فشارها بر دولت ژاپن در رابطه با سرنوشت گروگانهای این کشور در دست گروه تروریستی داعش تشدید می شود، فومیو کیشیدا وزیر خارجه ژاپن با مقامات بلندپایه بسیاری از کشورها از جمله وزیر خارجه ایران، گفتگو کرد و دولت ژاپن نیز ستاد بحران تشکیل داد.

 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر در حالیکه ساعاتی بیش به پایان ضرب الاجلی که افراط گرایان داعش برای اعدام گروگانهای ژاپنی خود تعیین کرده اند، دولت ژاپن روز پنجشنبه یک ستاد بحران به ریاست شینزو آبه نخست وزیر این کشور تشکیل داد و یکی از معاونان وزیر امور خارجه خود را به اردن اعزام کرد.
 
یاسوهید ناکایاما، معاون وزیر امور خارجه ژاپن که به اردن سفر کرده است، چهارشنبه شب مذاکراتی طولانی با شینزو آبه نخست وزیر ژاپن داشت. وی پیش از این با عبدالله دوم، پادشاه اردن دیدار کرد. عبدالله دوم به معاون وزیر خارجه ژاپن خاطر نشان کرد که شرایط بسیار دشوار است اما دولت ژاپن باید در خصوص همکاری کامل اردن با توکیو در تمام زمینه ها اطمینان خاطر داشته باشد.
 
فومیو کیشیدا وزیر امور خارجه ژاپن نیز روز چهارشنبه در تماسی تلفنی با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در همین باره گفتگو کرد. وزیر امور خارجه ایران به همتای ژاپنی خود درباره حمایت تهران اطمینان داد و تاکید کرد مسئله گروگانهای ژاپنی در دست داعش برای منطقه خاورمیانه و حتی کل جامعه بین المللی یک تهدید محسوب می شود.
 
به گزارش خبرگزاری فرانسه از توکیو، نخست وزیر ژاپن و وزیر امور خارجه این کشور همچنین به طور مستقیم یا تلفنی با مقامات بلند پایه بسیاری از کشورهای جهان از جمله ترکیه، فرانسه، ایتالیا، آمریکا و انگلیس گفتگو کردند و برای آزاد کردن دو تبعه کشورشان که در اسارت داعش به سر می برند، کمک آنها را خواستار شدند.
 
گروه داعش در نواری ویدئویی که روز سه شنبه در اینترنت قرار داده شد تهدید کرد  اگر در عرض هفتاد و دو ساعت دویست میلیون دلار به این گروه داده نشود، دو گروگان ژاپنی خود را خواهد کشت.
 
در پیام داعش خطاب به حکومت و شهروندان ژاپنی آمده است: جناب نخست وزیر، شما 8200 کیلومتر از ما فاصله دارید، اما تصمیم گرفتید وارد جنگ با ما شوید و اعلام کردید که 200 میلیون دلار به ائتلاف می پردازید تا زنان و کودکان ما را بکشند و خانه های ما را بمباران کنند. ما اکنون قیمت زندگی این شهروند ژاپنی را 100 میلیون دلار، به اندازه نیمی از آنچه شما برای جنگ با ما اختصاص داده اید، اعلام می کنیم و برای این شهروند دیگر ژاپنی نیز 100 میلیون دلار تعیین می کنیم. نخست وزیر شما در اقدامی احمقانه 200 میلیون دلار برای جنگ با ما اختصاص داده و اکنون ببینید که آیا او برای حفظ جان شهروندانش نیز حاضر است چنین پولی بپردازد. اگر تا 72 ساعت چنین نشود، این چاقو کابوسی برای شما رقم خواهد زد.
 
نخست وزیر ژاپن در روز نخست اعلام این تهدید، با تکیه بر امریکا و کشورهای ائتلاف، تاکید کرد که حاضر به پرداخت پول به تروریست ها نیست، اما پس از ناامیدی از ادعاهای آنها و اطلاع از پوچ بودن ژست های هالیوودی کوماندوهای امریکایی، به دنبال راهکار واقعی تری برای خلاصی از این وضعیت افتاد و ناچار شد دست به دامن تنها کشوری که واقعا با تروریست ها می جنگد، شود. 
 
مقامات ژاپنی، پس از تماس با وزیر خارجه ایران و مشورت با دکتر ظریف، به سراغ کشورهای حامی تکفیری ها که سلاح، مهمات و غذا و پوشاک آنها را تامین می کنند و سرکردگانشان را در هتل های خود جای داده اند، رفت.
 
هنوز این کشورها کمکی به ژاپن نکرده اند، اما به احتمال زیاد، ماموریت انتقال پول ژاپنی ها به حساب های پشتیبانی داعش را همراه با دریافت پورسانت خود، خواهند پذیرفت.
 
با این وجود، برخی ناظران پیش بینی می کنند، این کشورها ترجیح می دهند پول به دست داعش نرسد و با کشته شدن گروگان ها، وحشت از داعش بیشتر شده، و نیاز غرب به آنها نیز بیشتر شود.
 
پس از پروژه شارلی ابدو در فرانسه و انتشار اخباری مبنی بر سفر حیات بومدین، نامزد گروگانگیر فرانسوی به ترکیه، ویدئو حضور این دختر در استانبول که با دوربین های امنیتی ضبط شده بود، منتشر شد که به عقیده کارشناسان، پیامی از ترکیه به اروپا بود که اگر می خواهید از شر تروریست های خود در امان بمانید به اطلاعات ترکیه نیاز دارید.

کلید واژه ها: ژاپن اردن دولت ژاپن


( ۱ )

نظر شما :