پیشنهاد نخست‌وزیر ترکیه به قاهره برای مذاکره

۰۲ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۸:۲۳ کد : ۱۹۴۳۴۴۱ سرخط اخبار

نخست وزیر ترکیه در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس خواستار مذاکره مصر و ترکیه به جای رد و بدل کردن اتهامات مختلف شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، «احمد داوود اوغلو» نخست وزیر ترکیه پیشنهاد مذاکره مصر و ترکیه را داد.

پایگاه خبری «رأی الیوم»، گزارش داد که اوغلو طی سخنرانی در ضیافت شامی در حاشیه چهل و پنجمین دوره نشست مجمع اقتصاد جهانی در داووس اعلام کرد ترکیه و مصر به جای رد و بدل کردن اتهامات باید با یکدیگر صحبت کنند و تلاش کنند تا یکدیگر را درک کنند.

وی افزود: ثبات و آرامش در مصر محقق نمی شود مگر با رضایت مردم و مشروعیتی که آنها به حکومت می دهند.

نخست وزیر ترکیه تأکید کرد که کشورش همواره زبانی واضح و صادقانه برای بازگو کردن مسائل به کار می برد زیرا ارزش ها برای این کشور از اهمیت بالایی برخوردار است و حاضر نیستیم ارزش ها و اصول را برای شاد کردن دیگران زیر پا بگذاریم.

وی یاد آور شد که ترکیه هیچ گروهی را به دیگری ترجیح نمی دهد و بدون شک در مصر نیز اختلاف نظر و دیدگاه وجود دارد، ما برای مردم مصر احترام فراوانی قائلیم اما ارزش های ما اجازه نمی دهد که کودتای نظامیان در این کشور را مشروع و قانونی بدانیم.

اولو گفت مصر یکی از بزرگترین تمدن های منطقه است و ستون ایجاد ثبات در خاورمیانه به همین دلیل اگر مصر قوی باشد ثبات به زودی به منطقه باز خواه د گشت.

بعد از برکناری «محمد مرسی» از ریاست جمهوری مصر که از حمایت ترکیه برخوردار بود، آنکارا این اقدام «عبدالفتاح السیسی» وزیر دفاع وقت این کشور را کودتای نظامی خواند و اختلافات سیاسی میان دو کشور آغاز شد.

رد و بدل شدن اتهامات و محکوم کردن اظهارات دو طرف رابطه دو کشور را تیره و تار کرد و سطح روابط دو کشور به کاردار تنزل پیدا کرد.

کلید واژه ها: مصر


نظر شما :