هدفی که تلاویو در ترور رهبران مقاومت دنبال می‌کند

تلاش اسرائیل برای جنگ با ایران

۰۱ بهمن ۱۳۹۳ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۹۴۳۳۶۴ اخبار اصلی خاورمیانه
ابون بن دیوید، تحلیلگر مسائل سیاسی در روزنامه معاریو در این باره اظهار نظر می‌کند، این حمله جبهه جدیدی را با حزب الله در جولان باز می‌کند و تلاش می‌شود که ایران را نیز درگیر آن کند.
تلاش اسرائیل برای جنگ با ایران

دیپلماسی ایرانی: در پایان سال گذشته میلادی، نیروهای نظامی اسرائیل انتظار داشتند که سال 2015 سال رویارویی نظامی جدید آنها با اسرائیل باشد علی رغم این که ادعا می کردند دیگر به مصلحت اسرائیل نیست که روزی به رویارویی با حزب الله برخیزند و بهتر است که حزب الله را در جنگ داخلی سوریه تنها بگذارند و کاری کنند که این حزب مشغول مبارزه با گروه های تندروی افراطی شود.

اما هم زمان اسرائیلی ها ناگهان دریافتند که حزب الله در وضعیت فعلی سامانه موشکی عظیمی متشکل از یک صد هزار موشک در اختیار دارد که می تواند هر نقطه از اسرائیل را هدف قرار دهد. علاوه بر آن در پی مشارکتش در جنگ سوریه توانسته است مهمترین قدرت نظامی در منظقه شود که می تواند تهدیدی برای اسرائیل باشد، آن هم بعد از آن که سال ها ارتش سوریه را درگیر جنگ داخلی اش کرده و ارتش مصر نیز مشغول حل مشکلات داخلی اش است.

پس چه عاملی سبب شد تا رهبران نظامی و سیاسی در اسرائیل امروز به فکر تروری بیفتند که آشکارا تعدی بزرگی به حزب الله محسوب می شود و تحریکی برای تهدید امنیت عام است؟ آیا حادثه تروری که اسرائیل مرتکب شد تلاشی برای تحریک حزب الله برای واکنش در برابر آن و مشتعل کردن جنگ در مرز با لبنان است؟

در سایه سکوت رسمی اسرائیل در اعتراف به انجام این عملیات، روزنامه های اسرائیلی اظهار نظر کرده اند که رهبران نظامی و سیاسی در اسرائیل همه احتمالات را بررسی کردند و بعد تصمیم به انجام این حمله گرفتند. آنها از واکنش محدود تا هدف قرار دادن اسرائیل در خارج حتی آغاز نبرد تمام عیار در منطقه در پی این حادثه را مد نظر گرفتند.

دایان ایال زیسر، پژوهشگر اسرائیلی درباره این حمله می گوید: «این حمله سید حسن نصرالله را در برابر معضلی قرار می دهد که بسیار مشابه معضل ترور عماد مغنیه در 8 سال پیش است.»

اما سوالی که در این جا مطرح می شود این است که آیا حزب الله اقدام به واکنش مستقیم بر سر این ترور خواهد زد یا این که خویشتنداری کرده و تا زمانی که زمان مناسب آن فراهم شود، عملیات تلافی جویانه را به تعویق خواهد انداخت؟ آیا واکنش محدودی در جبهه مزارع شبعا از خود نشان خواهد داد؟ یا این که عملیات گسترده و دردآوری را علیه اهداف اسرائیل در خارج مرتکب خواهد شد؟

ابون بن دیوید، تحلیلگر مسائل سیاسی در روزنامه معاریو در این باره اظهار نظر می کند، این حمله جبهه جدیدی را با حزب الله در جولان باز می کند و تلاش می شود که ایران را نیز درگیر آن کرد. اگر خبر کشته شدن افسر ایرانی، علی طباطبایی که ارتش اسرائیل را از زمانی که به عنوان فرمانده "نیروهای داخلی" در حزب الله تعیین شده، خواب را از اسرائیلی ها گرفته است، صحیح باشد، ممکن است ایران نیز وارد این نبرد میدانی شود. طباطبایی بعد از منصوب شدن به این سمت نیروهای نخبه موازی ای را در جنبش حماس ایجاد کرده بود که در جنگ اسرائیل علیه غزه در تابستان گذشته اسرائیلی ها از قدرت آنها در عملیات عبور از تونل های زیرزمینی و نفوذ به اسرائیل شوکه شدند.

رون بن یشای، تحلیلگر امور نظامی در روزنامه یدیعوت احرونوت نیز می نویسد که هدف از این حمله ناکام گذاشتن طرحی بوده که حزب الله تلاش می کرده علیه حزب الله از بلندی های جولان اجرا کند، اسرائیل گمان می کرده با عملی شدن این طرح فرصت را از دست داده و توانایی حزب الله بسیار بالا می رود. برای همین پیش دستی کرده است تا جلوی اجرای این طرح را بگیرد.

این در حالی است که عملیات اسرائیل علیه مقاومت در جولان پرسش هایی را درباره ارتباط آن با معرکه انتخاباتی موجود در داخل اسرائیل ایجاد کرده است. گفته می شود نتانیاهو از عمد دستور به انجام این عملیات داده است چرا که مقبولیت اجتماعی اش در نظرسنجی های اخیر به شدت کاهش یافته بود. آیا حمله تروریستی جولان نتایج وخیم و خطرناکی را متوجه اسرائیل خواهد کرد؟ تا کجا می توان اطمینان داشت که ایران و حزب الله تمایلی به درگیر شدن در رویارویی نظامی گسترده با اسرائیل ندارند؟ آیا این اتفاق ابتدای آغاز تحولاتی خطرناک درمرز با لبنان محسوب می شود که هزینه آن را همه اسرائیلی ها پرداخت خواهند کرد؟

 

منبع: النهار / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: جولان سوريه حزب الله ايران و اسرائيل


نظر شما :