چین از ژاپن خواست به توافقات‌تاریخی احترام بگذارد

۱۱ دی ۱۳۹۳ | ۱۴:۰۶ کد : ۱۹۴۲۵۶۸ سرخط اخبار

 وزارت امور خارجه چین بار دیگر از ژاپن خواست، نگاهی احترام آمیز به توافقات تاریخی دو کشور در رابطه با مسائل ارضی داشته باشد.

 
 
«هوا چون اینگ» در واکنش به موضع گیری اخیر ژاپن در خصوص جزایر مورد مناقشه دو کشور اظهار داشت: رهبران دو کشور سالها پیش در رابطه با مسائل ارضی خود به توافق رسیده اند و اسناد و مدارک موجود خود گویای این واقعیت است.
 
 
چین و ژاپن طی سالهای اخیر به دلایل مختلف بر سر مجموعه جزایر موجود در دریای چین شرقی که چین آن را «دیائویو» و ژاپن آن را «سنکاکو» می نامد، دچار اختلاف هستند.
 
 
وی در سخنان خود که رسانه های چین روز پنجشنبه آن را بازتاب دادند، همچنین به اسناد موجود در خصوص دیدار «زنکو سوزوکی» و «مارگارت تاچر» نخست وزیران وقت ژاپن و انگلیس در ماه سپتامبر سال 1982 اشاره کرد و گفت که در این دیدار ژاپن به حق حاکمیت چین نسبت به جزیره دیائویو تاکید کرده است.
 
 
«هوا چون اینگ» با بیان اینکه این اسناد همواره مورد توجه چین قرار دارد، بار دیگر بر حق حاکمیت کشورش نسبت به جزایر «دیائویو» تاکید کرد.
 
 
وی همچنین تصریح کرد که رهبران دو کشور پیشتر و با امضای پیمان نامه های دوستی درباره حل این مسایل به توافق نظر رسیده اند و تکرار مجدد آن ضرورتی ندارد.
 
 
جزایر یاد شده که در دریای چین شرقی و در مجاورت جزیره تایوان قرار دارد شامل هشت جزیره سنگی - صخره ای به مساحت هفت کیلومتر مربع است که یکی از مراکز مهم ماهیگیری در منطقه محسوب می شود.
 
 
ژاپن در فاصله سال های 1994 تا 1995 در جنگ با چین، این جزایر را در اختیار داشت.
 
 
در سال 1951 ژاپن و آمریکا قراردادی را بدون حضور چین البته بطور غیرقانونی در سانفرانسیسکو امضا کردند که در ماده دوم این قرارداد آمده که ژاپن از ادعایش بر تایوان و جزایر پینگوا دست کشیده، ولی در ماده سوم جزایر دیائویو و دیگر جزایر را در منطقه ریوکیو محسوب کردند که عمدتا تحت کنترل آمریکا بود.
 
 
چوئن لای نخست وزیر وقت چین به شدت به این موضوع اعتراض کرد و گفت: دولت چین هرگز معاهده سانفراسیسکو را به رسمیت نمی شناسد. متعاقب آن دولت چین در اعلامیه ای در باره محدوده آب های سرزمینی خود اعلام کرد که ژاپن باید تمام قلمروی سرزمین چین از جمله تایوان و جزایر پیرامونی آن را به چین برگرداند.
 
 
در 11 نوامبر سال 1969 ژاپن و آمریکا قراردادی را با هدف برگرداندن جزایر اوکیناوا به ژاپن امضا کردند و در ادامه آمریکا در سال 1971 در پی ادامه سیاست جنگ سرد علیه چین، مناطق تحت اداره و کنترل خود را که شامل جزایر دیائویو نیز بود به ژاپن باز گرداند و دولت ژاپن این جزایر را بخشی از استان اوکیناوا قلمداد کرد.
 
 
چین این روند را نپذیرفت و در دسامبر سال 1971 رسما اعلام کرد که جزایر دیائویو متعلق به تایوان است و مثل تایوان همواره بخش جدایی ناپذیر از خاک چین است.
 
 
اقدام اخیر ژاپن برای ملی اعلام کردن این جزایر موجب تشدید اختلافها با چین بر سر مالکیت آن شده است.

کلید واژه ها: چین ژاپن تایوان دیائویو


نظر شما :