دستور رئیس جمهور ترکمنستان برای آزادی 37 ایرانی

۲۳ آذر ۱۳۹۳ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۴۱۸۸۴ سرخط اخبار

سفیر ایران در عشق آباد از دستور رئیس جمهور ترکمنستان برای آزادی 37 نفر از زندانیان ایرانی که در زندان های این کشور به سر می برند، خبر داد.

«سید محمد موسی هاشمی گلپایگانی» سفیر ایران در ترکمنستان در گفت وگو با فارس، ضمن اعلام خبر آزادی زندانیان ایرانی در خاک ترکمنستان گفت: زندانیان ایرانی هم‏ اکنون به عشق آباد منتقل شده ‏اند و تا یکی 2 روز آینده پس از انجام تشریفات اداری برای عزیمت به کشورمان راهی مرز خواهند شد.

وی تصریح کرد: سفارت ایران در عشق‏ آباد هم‏ اکنون به صورت فعال پیگیر انجام امور آزادی آنان است و امیدواریم ظرف چند ساعت آینده این افراد را تحویل خانواده هایشان دهیم.

سفیر کشورمان افزود: رئیس جمهور ترکمنستان عفو زندانیان ایرانی را به مناسبت نوزدهمین سالگرد جشن بیطرفی ترکمنستان انجام داد و امیدواریم که در مناسبت های آتی نیز، زندانیان ایرانی بیشتری از زندان های ترکمنستان آزاد شوند.

سفیر کشورمان در پاسخ به سوالی درباره تعداد زندانیان ایرانی در زندان‏ های ترکمنستان نیز گفت: حدود 220 الی 230 نفر زندانی ایرانی در ترکمنستان در بازداشت هستند.

هاشمی گلپایگانی خاطرنشان کرد، عفو 37 نفر، در واقع ظرف چند سال اخیر بالاترین تعداد زندانیانی ایرانی است که در یک مورد، مورد عفو عمومی در ترکمنستان قرار گرفته‏ اند.

رئیس جمهور ترکمنستان 2 ماه پیش نیز طی فرمانی 3 نفر از اتباع ایرانی را به مناسبت فرارسیدن «جشن ملی استقلال ترکمنستان» آزاد کرد.

رئیس جمهور ترکمنستان 2 روز پیش در حکمی 602 نفر از زندانیان این کشور را به مناسبت نوزدهمین سالگرد تصویب اصل «بیطرفی» از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد، عفو کرد.

رئیس جمهور ترکمنستان همچنین تأکید کرد، تصمیم عفو زندانیان این کشور با توجه به سنت‏ انسان دوستی، حسن نیت و پیروی از نصایح نیاکان ترکمن و نیز در راستای تقویت وحدت و انسجام جامعه ترکمنستان صورت می‏ گیرد.

در ترکمنستان هر سال چند مرحله به مناسبت اعیاد و مراسم های خاص دولتی و ملی، برخی زندانیان‏ ، آزاد می‏ شوند که این اقدام به یک سنت تبدیل شده‏ و این در حالی است که زندانیان قاچاق مواد مخدر مشمول عفو عمومی در این کشور آسیای مرکزی قرار نمی گیرند.

کلید واژه ها: ترکمنستان زندانیان ایرانی


نظر شما :