واشنگتن بازنده اصلی در صورت شکست مذاکرات است

۲۸ آبان ۱۳۹۳ | ۱۵:۴۳ کد : ۱۹۴۰۹۸۹ سرخط اخبار

اندیشکده کارنگی در مقاله ای نوشت که چنانچه ضرب الاجل ماه نوامبر نیز به پایان برسد و هیچ توافقی میان ایران و 1+5 حاصل نشده باشد، واشنگتن بیش از همه طرفین ضرر خواهد کرد.

به گزارش فارس، اندیشکده کارنگی با انتشار مقاله ای تحت عنوان «ایران در صورت عدم دستیابی به توافق هسته ای چه اقداماتی را صورت خواهد داد» به طرح مسائلی پرداخته که در شرایطی که توافق جامع هسته ای میان ایران و گروه 1+5 حاصل نشود، در سطح جامعه بین المللی رخ می دهد.

در این مقاله آمده است: چنانچه ضرب الاجل ماه نوامبر نیز به پایان برسد و هیچ توافقی میان ایران و 1+5 حاصل نشده باشد، واشنگتن بیش از همه طرفین ضرر خواهد کرد. در شرایطی که «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا با انتقادهای شدید کنگره که از ابتدا نیز با آغاز مذاکرات مخالف بود، مواجه می شود، در تهران، «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران و «محمد جواد ظریف» به دلیل دفاع از منافع ایران در قبال غرب مورد ستایش قرار خواهند گرفت.

اندیشکده کارنگی همچنین مدعی شد: با این وجود، محمدجواد ظریف در صورت شکست مذاکرات و عدم حصول توافق، احتمالا داوطلبانه از سمت خود کناره گیری خواهد کرد. ظریف انتخاب مسلم روحانی برای رهبری مذاکرات از جانب ایران است و دولت روحانی با مطرح کردن وعده های تغییر شرایط موجود به این توافق نیازمند است. و در این شرایط بسیار احتمال دارد که این اولین و آخرین دوره ریاست جمهوری روحانی باشد.

این مقاله در رابطه با ادامه فعالیت های غنی سازی در ایران نوشت: در صورت شکست مذاکرات و در شرایطی که آمریکا بخواهد تحریم ها علیه ایران را بیشتر کند، این کشور نیز می تواند به عنوان یک اقدام تقابلی، غنی سازی 20 درصد را که از نوامبر سال 2013 و با امضای توافق موقت میان ایران و 1+5 متوقف شده بود، مجددا از سر بگیرد. علاوه براین، ایران قابلیت غنی سازی خود را نیز به منظور فعال کردن تمام سانتریفیوژهای موجود افزایش داده و به فعالیت های تحقیق و توسعه در رابطه با سانتریفیوژهای جدید نیز ادامه خواهد داد.

این اندیشکده آمریکایی در ادامه با اشاره به ناکارآمدی تحریم ها علیه ایران نوشت: اگرچه تحریم های جدیدی که احتمالا بعد از شکست مذاکرات از سوی آمریکا و غرب بر ایران تحمیل شود، تحریم های سخت تری خواهد بود، اما با توجه به تجربه تهران در وفق دادن خود با شرایط دشوار حاصل از یک دوره اخیر تحریم های جامع علیه این کشور، تحمل این تحریم های جدید نیز ممکن خواهد بود. از سوی دیگر، چین و روسیه نیز به نوبه خود با دور زدن تحریم ها به ایران در این روند کمک خواهند کرد.

اندیشکده کارنگی که در خط مشی خود به دمکراتها نزدیک تر است در ادامه با تأکید بر توانایی ایران برای مقابله با تحریم های غرب نوشت: در حال حاضر دولت ایران مدیران اقتصادی کارآمدی در اختیار دارد که در صورت شکست این دوره از مذاکرات و حتی افزایش تحریم های غرب علیه این کشور، قادرند اوضاع اقتصادی ایران را مدیریت کنند و تهران نیز در دور بعدی مذاکرات از موضع کاملا برتر و قدرتمندتر وارد عمل خواهد شد. با این وجود، در شرایطی که آمریکا تلاش می کند تا تحریم های اقتصادی علیه ایران را افزایش دهد، این تحریم ها در صورتی موثر واقع خواهند شد که از حمایت دیگر طرفین مذاکرات از جمله چین و روسیه و حتی شرکای تجاری مهم آمریکا از جمله هند، ژاپن و کره جنوبی برخوردار شود. و حمایت این کشورها نیز مستقیما تحت تأثیر این موضوع است که دلیل اصلی شکست مذاکرات چه بوده و هر طرف که بیشتر مقصر باشد، شرکای خود را از دست خواهد داد.

در ادامه این مقاله آمده است: در صورت شکست مذاکرات، انگشت اتهام به سمت کنگره آمریکا بیش از تمامی طرفین مقصر نشانه خواهد رفت چرا که ایران می تواند تعهد و پایبندی خود به مفاد توافقنامه موقت سال گذشته را با فهرست تحریم های جدید کنگره آمریکا از آن زمان تا کنون مقایسه کند. این امر می تواند واشنگتن را به عدم تمایل برای دستیابی به توافق جامع از همان ابتدای مذاکرات متهم کند.

این اندیشکده آمریکایی در پایان تأکید کرد: مذاکره کنندگان آمریکایی در این میان باید دقت کافی را داشته باشند که حمایت دیگر طرفین مذاکرات یعنی چین، روسیه، انگلیس، فرانسه و آلمان را نیز بدست آورند چرا که برای اجرای توافقنامه نهایی نیازمند حمایت این کشورها نیز می باشند. در این رابطه ایران که به لحاظ استراتژیک به کشور دیگری وابسته نیست و از حمایت برخی کشورها نیز در خصوص موضع دفاعی اش برخوردار است، نگرانی کمتری در این زمینه دارد. و چنانچه هیچ توافقی حاصل نشود، این آمریکا و متحدان اروپایی اش هستند که باید مراقب واکنش خود و افکارعمومی جهان باشند.

کلید واژه ها: شکست مذاکرات کارنگی برنامه هسته اي ايران برنامه هسته ای ایران مذاکرات مذاكرات هسته اي ايران


نظر شما :