سایه پرونده حمایت از تروریسم بالای سر امیر قطر در لندن

آقای کامرون شیخ تمیم را بازخواست کنید

۰۶ آبان ۱۳۹۳ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۴۰۱۲۶ اخبار اصلی اروپا خاورمیانه
روزنامه ساندی تلگراف گزارش داد که فشارها به دیوید کامرون افزایش یافته است و طرف‌های سیاسی مختلف از او می‌خواهند که قضیه "حمایت مالی از تروریسم" را در دستور العمل گفت‌وگوهای خود با امیر قطر قرار دهد.
آقای کامرون شیخ تمیم را بازخواست کنید

دیپلماسی ایرانی: تقاضاها از دولت بریتانیا و شخص دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس برای اعمال فشار بر قطر با هدف ممانعت از حمایت مالی از گروه های تروریستی و جریان ها و احزاب سیاسی حامی آنها افزایش یافته است. فشارها به دولت انگلیس در حالی انجام می شود که قرار است شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر امروز 28 اکتبر به بریتانیا سفر کند و به مدت دو روز در آن کشور باشد. این در حالی است که گفته می شود گزارش تحقیق درباره ارتباط اخوان المسلمین با گروه های تروریستی نیز تکمیل شده و به زودی اعلام می شود. قطر یکی از حامیان اصلی جماعت اخوان المسلمین در جهان به حساب می آید و شماری از رهبران ارشد آنها را در خاک خود جای داده است.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، روزنامه ساندی تلگراف گزارش داد که فشارها به دیوید کامرون افزایش یافته است و طرف های سیاسی مختلف از او می خواهند که قضیه "حمایت مالی از تروریسم" را در دستور العمل گفت وگوهای خود با امیر قطر قرار دهد.

این نخستین سفر امیر قطر به انگلیس بعد از جانشینی پدرش، شیخ حمد در ژوئن 2013 است.  

انتظار می رود دیوید کامرون با شیخ تمیم در داونینگ استریت ملاقات کند و محور گفت وگوها چگونگی سرمایه گذاری قطر و شرکت های وابسته به آن در بریتانیا باشد. اما به نوشته ساندی تلگراف انتظار می رود که درباره ایجاد ممانعت هایی از سوی قطری ها برای توقف حمایت آنها از گروه های تروریستی و اسلام گرایان افراطی نیز گفت وگوهایی انجام شود.

روزنامه ساندی تلگراف در سرمقاله روز یکشنبه خود در این باره نوشت: «به هیچ وجه قابل قبول نیست که ببینیم در میان دوستانمان طرف هایی هستند که از گروه های جهادی ای که تشنه خون هستند، حمایت می کنند و منابع مالی در اختیار آنها قرار می دهند. از کامرون انتظار می رود که از امیر قطر بخواهد جلوی رسیدن پول به این گروه ها را بگیرد و اجازه ندهد که حمایت مادی و تسلیحاتی از شبکه داعش در عراق و سوریه صورت بگیرد.»

ساندی تلگراف تاکید می کند، بزرگ ترین حامیان شبکه القاعده که منابع مالی در اختیار آن قرار می دهند در کویت و قطر به سر می برند، دو کشوری که زمینه های مساعد برای حمایت از گروه های تندروی مسلح در آنها وجود دارد.  

این روزنامه انگلیسی همچنین می نویسد که «انگلیس باید به روشنی به دوستان خود در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس پیام دهد که نمی تواند بپذیرد کشوری در حمایت از گروه های تشنه به خون کشورهای دوست دست دارد و از آنها حمایت می کند.»

کارشناسان می گویند که سرمایه گذاری های قطر همچنان به قوت خود باقی است، اما وعده های سرمایه گذاری قطر نمی تواند مانع از آن شود که دولت انگلیس از اصول و پایبندی های خود در جهان دست بشوید. به گفته آنها به صلاح انگلیس نیست که صرفا به بهای جذب سرمایه از سوی قطر امنیت ملی خود را زیر سوال ببرد. به اعتقاد کارشناسان لندن نمی تواند در برابر سیاست های تهدید کننده دوحه ساکت بنشیند و باید به فکر عواقب سیاست های آن باشد.

در همین رابطه استیون بارکلی، نماینده حزب محافظه کار انگلیس می گوید که ضروری است که دیوید کامرون با شیخ تمیم موضوع حمایت از مالی تروریسم را در میان بگذارد. شیخ تمیم در حالی به لندن می آید که که این روزها بحث و بررسی های بسیاری بر سر بریتانیا و نقش آن در پرونده های تروریستی می شود، به ویژه که دولت بریتانیا اخیرا عبدالرحمن بن عمیر النعیمی، شهروند قطری را به دلیل حمایت از جریان های تندرو در فهرست تحریم های خود قرار داده است. النعیمی، مشاور دولت قطر است و پیش از این ایالات متحده او را در فهرست های گروه های تحت پیگرد خود به دلیل حمایت مالی از تروریسم قرار داده بود. مساله ای که سبب شده بود تا لندن و واشنگتن بیش از پیش خود را در موضع تنگنا احساس کنند.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: قطر بریتانیا شیخ تمیم دیوید کامرون


نظر شما :