امریکایی‌ها هشدار می‌دهند

اردن در معرض حملات داعش

۰۴ آبان ۱۳۹۳ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۴۰۰۳۷ اخبار اصلی خاورمیانه
یکی از مسئولان مقر فرماندهی مرکزی در ارتش امریکا نسبت به تلاش‌های داعش برای گسترش نفوذ خود در اردن هشدار داد.
اردن در معرض حملات داعش

دیپلماسی ایرانی: یکی از مسئولان مقر فرماندهی مرکزی در ارتش امریکا نسبت به تلاش های داعش برای گسترش نفوذ خود در اردن هشدار داد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، وی این هشدار را در جمع تعدادی از روزنامه نگاران در ایالت فلوریدا داد و تاکید کرد که اردن به دلیل نزدیکی جغرافیایی در معرض تهدید داعش قرار گرفته است.

این مسئول عالی رتبه که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت که شبکه داعش نیت خود را در حمله به اردن مخفی نمی کند. وی همچنین گفت: «داعش شبکه ای تروریستی است که بعضی وقت ها شبیه به یک ارتش نظامی می شود و جنگ با آن فقط عملیاتی برای مبارزه با شورشیان به حساب نمی آید.»

وی که کشورش رهبری ائتلاف مبارزه با داعش را بر عهده دارد، همچنین گفت: «داعش همچنین در شمال سوریه و شرق آن قدرت نمایی می کند. اردن در ضمن چهار کشور عربی پیمان ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش است و نیروهای هوایی آن تا کنون حملاتی را علیه شبکه داعش در عراق و سوریه انجام داده است، برای همین می تواند بیش از پیش در معرض تهدیدهای داعش باشد.»

مشارکت اردن در ائتلاف مبارزه با داعش اقدامی پیش گیرانه از سوی این کشور نسبت به حملات احتمالی این شبکه بزرگ تروریستی محسوب می شود. به ویژه که داعش در اردن صدها نفر طرفدار دارد و این مساله خطری جدی برای امنیت این کشور محسوب می شود. خطری که حکومت اردن نیز نسبت به وجود آن اذعان دارد.

در همین رابطه مرکز واشنگتن در گزارشی که اخیرا منتشر کرده است، اعلام کرد صدها نفر از اردنی ها از داعش حمایت می کنند و خواهان بیعت یا همکاری با آن هستند.

این مرکز همچنین گزارش داد که این حمایت اساسا از سوی اسلام گرایان صورت می گیرد و به حساب جماعت اخوان المسلمین اردن است. اخوانی ها نه تنها نسبت به استفاده از خاک اردن برای مبارزه با داعش به عنوان یک پایگاه مرکزی ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش مخالف هستند و حضور نیروهای ائتلاف مبارزه با داعش در خاک کشورشان را رد می کنند بلکه از حضور نیروهای اردنی در خارج از این کشور نیز بر اساس ماده 127 قانون اساسی اردن مخالف هستند.

به گفته این مرکز افزایش شمار سلفی ها در اردن و تقویت طرفداری از داعش در میان ساکنان سلفی اردن سبب شده است تا این جریان به خطری بزرگ برای اردنی ها تبدیل شود.

مرکز واشنگتن همچنین گزارش می دهد که روابط بسیار نزدیکی میان سلفی ها با داعش وجود دارد و مواضع رهبران حرکت سلفی جهادی محلی اردن حاکی از آن است که آنها دخالت اردن در سوریه علیه داعش را "آغاز پایان گرفتن حکومت پادشاهی اردن" می دانند.

تهدیدهای داعش علیه اردن اگر چه جدی و ذاتی است اما مانع از رفتارهای نیروهای محلی نمی شود و آنها این تهدید را آنی و جدی می دانند و احتمال رویارویی آنها با داعش در خاک اردن وجود دارد.

در همین رابطه آنیا فیلر، رئیس شاخته اردن موسسه فردریش ایبرت می گوید: «در حال حاضر هیچ خطر محسوسی نسبت به داعش در اردن مشاهده نمی شود.»

این تحلیلگر آلمانی در امور خاورمیانه همچنین می گوید: «با این وجود خطر داعش همچنان به قوت خود باقی است، چرا که شبکه داعش پیام های متعددی را فرستاده و گفته است که اردن را جزء اهدافش می داند.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

 

کلید واژه ها: اردن مبارزه با داعش


نظر شما :