گذشت، ایام خوش پادشاهی!

استقلال اسکاتلند به نفع ایران است

۲۸ شهریور ۱۳۹۳ | ۰۳:۴۱ کد : ۱۹۳۸۵۲۰ سرخط اخبار اروپا
نصرت الله تاجیک، سفیر پیشین ایران در اردن و تحلیل گر مسایل سیاست خارجی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی به بررسی تبعات جدایی اسکاتلند از انگلستان پرداخته است.
استقلال اسکاتلند به نفع ایران است
دیپلماسی ایرانی : سرزمین قشنگی است که بعد از سیصد سال استقلال خود را باز می یابد. همه قرائن، شواهد و نظرسنجیها نشان میدهد که حزب ملی اسکاتلند که ایده استقلال را از سالیانی پیش آغاز کرده پایش را در جای محکمی گذاشته است و کم نیستند جدائی خواهان اروپائی که فعلا" نظاره گر و آرزوی استقلال دارند. اگرچه دولتیهای انگلیس با تطمیع و تهدید سعی در نگه داشتن اسکاتلند و جلوگیری از فروپاشی پادشاهی متحده دارند که روزی خورشید در سرزمینهایش غروب نمی کرد. این راهی است قطعی و سرنوشتی محتوم بر اساس تئوری دومینو و شکلگیری نقشه جدیدی از جهان، اما از اینکه ملکه بدلیل احتراز از ورود سلطنت به امور حکومت و احترام به اراده مردم اسکاتلند تا کنون حاضر به موضوع گیری در زمینه این استقلال نشده است باید به این پختگی دموکراسی انگلیسی احسنت گفت. البته نمی توان بطور قاطع اظهار نظر کرد که چنانچه دربار نفیا" و یا اثباتا" مداخله میکرد آیا تاثیری داشت یا خیر؟ اما تجربه نشان میدهد که در شرایط کنونی دنیا بهتر است با مردم کنار آمد و مقابل اراده آنها نایستاد حتی برای نگه داشتن یک سرزمین بس استراتزیک. 
 
اسکاتلند یکی از چهار واحد سیاسی تشکیل دهنده پادشاهی متحده است که بطور غیر رسمی "بریتانیا" نیز خوانده می شود و در کنار انگلیس، ولز و ایرلند شمالی در شمال جزیره بریتانیای کبیر واقع شده، و وسعت آن حدود ٧٨ هزار کیلومتر مربع و جمعیت آن به پنج و نیم میلیون نفر می رسد. درآمد سرانه اسکاتلند کمی بیش از ٤٣ هزار و سیصد دلار است. هم اکنون مساحت سرزمین پادشاهی متحده همراه با اسکاتلند ٢٤٣ هزار و ششصد کیلومتر مربع و جمعیت آن کمی بیش از ٦٤ میلیون نفر و درآمد سرانه در آن حدود ٤٣ هزار و هشتصد دلار است. طرح ۶۷۰ صفحه ای دولت محلی اسکاتلند، توانایی این سرزمین را برای تبدیل به یک ملت- دولت مستقل و موفق نشان می دهد.
 
کشور اسکاتلند مستقل که از لحاظ منابع و ذخایر اقتصادی، بهتر از انگلستان بوده و از منابع غنی نفت و گاز در دریای شمال برخوردار است، هم اکنون نیز دولت ، مجلس محلی و نظام حقوقی و آموزشی مخصوص به خود دارد ولی در صدد است وزارت دارائی، دفاع و خارجه خود را نیز بدست گیرد. لذا پوند استرلینگ را به عنوان واحد پول خود نگه خواهد داشت، مالیات شهروندانش را جمع خواهد کرد، نیروی دفاعی جدیدی تشکیل خواهد داد، زیر دریایی های اتمی انگلیس را از پایگاه های نظامی اش بیرون خواهد کرد و درخواست عضویت در اتحادیه اروپا را خواهد نمود و همچون استرالیا، کانادا و زلاند نو، ملکه الیزابت دوم کماکان رئیس کشور باقی خواهد ماند.
 
یکی از مهمترین ابعاد استقلال کشورها که رو به فزونی خواهد رفت مسئله منابع و مدیریت آن در کشورهای مستقل و در نهایت مدیریت اقتصادی جامعه در کشور تازه استقلال یافته است. اتفاقا" فشار دولت انگلیس بر موسسین استقلال اسکاتلند نیز از همین منظر است. بعنوان مثال تعدادی از موسسات مالی و تجاری بریتانیایی در اسکاتلند به عنوان بخشی از بریتانیا به ثبت رسیده اند، ولی در حال حاضر، تابع قوانین و مقررات و تحت حمایت دولت مرکزی بریتانیا قرار دارند. استقلال اسکاتلند این ترتیبات را برهم خواهد زد و این موسسات باید در مورد ادامه فعالیت تحت قوانین و حمایت دولت اسکاتلند مستقل، تصمیم گیری کنند.
 
جدی شدن احتمال استقلال اسکاتلند باعث نگرانی سپرده گذاران در بانک های مستقر در این سرزمین هم شده است، زیرا سپرده گذاران دیگر از برنامه تضمین امنیت سپرده های بانکی بریتانیا برخوردار نخواهند بود. این بانک ها همچنین با قطع ارتباطشان با بانک ملی بریتانیا، امکان استقراض اضطراری بعد از اجرائی شدن آن در سال ۲٠١٦ را نخواهند داشت. و نکته مهمتر آنکه با توجه به ابعاد عملیات بانک های عمده بریتانیایی مستقر در اسکاتلند، این نگرانی ایجاد شده است که در صورت استقلال اسکاتلند، آیا کشور جدید، با تولید ناخالص داخلی بسیار کمتر از بریتانیا، توانایی حمایت از موسسات مالی بزرگ را خواهد داشت؟ این استقلال در ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به نفع ایران است زیرا این کشور با مردمانی اخلاقی تر با فرهنگی غنی و خونگرمتر نسبت به انگلیسیها دارای زمینه های خوبی برای همکاری بین دو کشور است.

کلید واژه ها: اسکاتلند بریتانیا استقلال اسکاتلند


( ۳ )

نظر شما :