مرسی به افشای اسرار دولتی به قطر متهم شد

۱۶ شهریور ۱۳۹۳ | ۰۵:۲۰ کد : ۱۹۳۸۰۰۷ سرخط اخبار

دادگاهی در مصر روز شنبه ˈمحمد مرسیˈ رییس جمهوری پیشین این کشور و چند تن از مشاوران وی را به در معرض خطر قرار دادن امنیت ملی با افشای اسرار دولتی و اسناد حساس به قطر متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از قاهره، روابط بین قطر و مصر از اواسط سال 2013 زمانی که ˈعبدالفتاح السیسیˈ فرمانده وقت ارتش مصر مرسی را پس از اعتراضات علیه حکومتش برکنار کرد، متشنج شده است.

قطر حامی مرسی و گروه اخوان المسلمین بوده است. در همین حال، مقامات امنیتی مصر ماه گذشته اعلام کردند که این کشور در حال بررسی ارتباط مرسی با اسنادی است که به گفته آنها در اختیار قطر و شبکه خبری الجزیره قرار گرفته است.

دفتر دادستان عمومی قاهره امروز (شنبه) با صدور بیانیه ای اعلام کرد که تحقیقات محرمانه این دفتر از مدرک جاسوسی برای متهم کردن مرسی در یک دادگاه جنایی پرده برداشته است.

در بیانیه این دفتر آمده است که مرسی و دو تن از مشاوران ارشد وی از موقعیت خود برای قرار دادن اسناد سازمان های امنیتی مصر در اختیار دستگاه های اطلاعاتی قطر و شبکه الجزیره سواستفاده کرده اند.

براساس این بیانیه، برخی از این اسناد موقعیت نیروهای مسلح مصر و تسلیحات این نیروها و همچنین سیاست های داخلی و خارجی این کشور را برملا می کند.

وزارت امور خارجه قطر در مورد این اتهامات اظهارنظری نکرده است. شبکه الجزیره نیز که پخش آن از مصر ممنوع شده، هر گونه غرض در گزارش رویدادهای این کشور یا هر گونه نقش آفرینی در کمک به اخوان المسلمین را رد کرده است.

رویترز گزارش داد که برخورداری از نقطه نظرات مقامات اخوان المسلمین در مورد این اتهام ممکن نبود، زیرا اکثر رهبران این گروه در زندان های مصر به سر می برند.

براساس این گزارش، نیروهای امنیتی مصر صدها هوادار اخوان المسلمین را در جریان اعتراضات به برکناری مرسی کشتند و هزاران نفر را به زندان انداختند.

مرسی به اتهام دست داشتن در کشتار تظاهرات کنندگان در هنگام درگیری هایی که در دوره زمامداری اش روی داد، تحت محاکمه است.

وی همچنین به اتهامات مرتبط با جاسوسی و اعمال خشونت در دادگاه محاکمه خواهد شد که در صورت محکومیت، ممکن است به مجازات اعدام محکوم شود.

کلید واژه ها: مصر مرسی قطر اخوان المسلمین


نظر شما :