رویترز ادعا کرد :

نقش سازنده ایران در آزادسازی آمرلی

۱۱ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۹:۱۹ کد : ۱۹۳۷۸۲۱ اخبار اصلی خاورمیانه
پیشمرگ های کرد و شبه نظامیان شیعه توانستند روز دوشنبه، شهر آمرلی را پس از آن که دو ماه توسط نیروهای داعش محاصره شده بود، آزاد کنند.
نقش سازنده ایران در آزادسازی آمرلی

دیپلماسی ایرانی: پیشمرگ های کرد و مبارزان شیعه توانستند روز دوشنبه، شهر آمرلی را پس از آن که دو ماه توسط نیروهای داعش محاصره شده بود، آزاد کنند. صحنه های نبرد آمرلی و سلیمان بیگ پنجره ای را به سمت همکاری میان مبارزان کرد، ارتش عراق و مبارزان شیعه برای مبارزه با نیروهای داعش، گشود. این درحالی است که یکی از نیروهای پلیس عراق و مبارزین کرد درباره نقش مشاوره ای ایرانی ها به آنها برای مبارزه با داعش اذعان نموده اند. آزادسازی شهر 15 هزار نفری ترکمن های شیعه با همکاری کردها، شبه نظامیان شیعه و ارتش عراق بعد از آن به وجود آمد که روز شنبه هواپیماهای ایالات متحده به مواضع داعش حمله نموده بودند.

شبه نظامیان شیعه که در زمان اشغال عراق توسط نیروهای آمریکایی با آنها مبارزه می کردند در زمانی که در آمرلی بودند با به سخره گرفتن نیروهای داعش، این سرود را می خواندند «آمریکایی ها نتوانستند ما را شکست دهند، شما فکر می کنید می توانید؟» نیروهای پیشمرگ کرد و شبه نظامیان شیعه که شامل گروه های عصایب اهل الحق و کتایب حزب الله و طرفداران مقتدا صدر می شوند در این شهر مبارزه می کردند. شبه نظامیان درحالی از اتحاد جدید با کردها سخن می گویند که کردها ماه گذشته قسمتی از منطقه ی خودشان را در نبرد با داعش از دست داده بودند. بعد از آن شکست ها بود که حملات هوایی ایالات متحده منجر به عقب نشینی نیروهای داعش از کردستان شد.

یکی از مبارزین عصایب اهل الحق در این باره می گوید «من کاملا مطمئن هستم که شکست پیشمرگ ها در متوقف کردن پیشرفت های داعش در مناطق اطراف اربیل، آنها را مجبور به بازبینی در سیاست اشتباه امتناع از همکاری با ما کرد. بدون کمک ما، برای آنها بسیار دشوار بود که بتوانند نیروهای داعش را به تنهایی متوقف کنند» این درحالی است که نیروهای شبه نظامی و مبارزین کرد روز دوشنبه به حومه ی سلیمان بیگ، شهری که از اوایل امسال در تصرف نیروهای داعش بوده است، وارد شدند. نیروهای پیشرمگ پرچم هایشان را برفراز ساختمان های این شهر برافراشتند و مبارزین عصایب اهل الحق هم فریاد می زدند «یا حسین» .

مردان شبه نظامی ساختمان ها را محاصره می کردند و به درون آنها مواد منفجره پرتاب می کردند تا هیچ گونه آثاری از داعش در آن جا وجود نداشته باشد. یکی از مبارزین عصایب اهل الحق می گوید «نیروهای پیشمرگ تازه وارد شهر شده اند و پرچم هایشان را برافراشتند در حالی که ما هشت روز است که در این جا حضور داریم» نفوذ ایران در سلیمان بیگ مشهود است. یکی از فرماندهان نیروهای پیشمرگ کرد به شرط عدم انتشار نامش، درباره نقش ایران در مبارزه با داعش می گوید «ایرانی ها در این جا نقش داشتند، آنها به ما سلاح و مشاوره های نظامی دادند»

روز یکشنبه هم مالا بختیار، یکی از سران اتحادیه میهنی کردستان به رویترز گفت که ارتش عراق، کردها و مشاورین ایرانی در این عملیات حضور داشته اند. وی درباره نقش ایران می گوید «آنها به ما کمک های لجستیکی ارائه نمودند و بین ما همکاری وجود دارد. ما هر وقت به آنها نیاز داشتیم با آنها دیدار می کردیم و درباره ی مشکلات صحبت می کردیم» پیروزی در آمرلی و سلیمان بیگ یک موفقیت بزرگ برای دولت عراق، نیروهای امنیتی و شبه نظامیان پس از هفته ها عقب نشینی بود. مبارزان شیعه هم پس از این پیروزی با ابراز شادمانی در جاده آمرلی اقدام به تیراندازی هوایی نمودند.

نوری مالکی نخست وزیر عراق که این ماه قدرت را به دولت جدید واگذار خواهد کرد، به آمرلی سفر کرد و در آنجا از نیروهای نظامی و شبه نظامی که آنها را مجاهدین نامید، قدردانی کرد و در جمع این نیروها گفت «دشمن در حال عقب نشینی است و نیروهای امنیتی که ما از سوی داوطلبین مردمی حمایت می شوند در حال بازپس گیری شهرها هستند» مردم آمرلی هم از خلاص شدن از دست داعش خوشحال هستند. یکی از اهالی آمرلی به نام امین ثمین محمد 66 ساله در این باره می گوید «ما تا آخر ثابت قدم بودیم و هیچ وقت شهرمان را ترک نکردیم»

منبع: رویترز/ ترجمه : حسین هوشمند

توضیح : انتشار این مطلب به معنای تایید محتوای آن نیست و دیپلماسی ایرانی صرفا در راستای آشنایی مخاطب های ایرانی با نگاه رسانه ای های غربی آن را منتشر کرده است.

کلید واژه ها: آمرلی نیروهای داعش پیشمرگ شبه نظامیان شیعه شبه نظامی عصایب اهل الحق سلیمان بیگ


( ۵ )

نظر شما :