اوکراین آتش‌بس در محل سقوط هواپیمای مالزی را به حالت تعلیق درآورد

۱۷ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۵:۳۸ کد : ۱۹۳۶۸۵۷ سرخط اخبار

پس از آنکه تیم تحقیقاتی مالزی به دلایل امنیتی تلاش برای پیدا کردن قربانیان متوقف کرد، دولت کی یف نیز آتش بسی با نیروهای دفاع شخصی را در محل سقوط هواپیمای مالزی در شرق اوکراین به حالت تعلیق درآورد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری راشاتودی، بیم آن می رود که این درگیری ها افزایش پیدا کند زیرا کی یف به دنبال تصرف مجدد شرق اوکراین است که کنترل آن عمدتا توسط شبه نظامیان صورت می گیرد.

دولت اوکراین در بیانیه ای اعلام کرد: آتش بس در منطقه سقوط هواپیما که توسط رئیس جمهور اوکراین و در پی درخواست کارشناسان بین المللی با آغاز مرحله دوم تحقیقات لغو خواهد شد.

این مساله پس از آن مطرح شد که هلند مسئول رهبری تحقیقات بین المللی در خصوص سقوط هواپیمای مالزی در شرق اوکراین است اعلام کرد که ماموریت کشف و شناسایی قربانیان و بقایای هواپیما را به علت درگیری میان نیروهای اوکراین و شبه نظامیان در این منطقه متوقف کرده است.

مارک روت، نخست وزیر هلند گفت که ریسکی که تیم کارشناسان بین المللی متشکل از استرالیا، هلند و مالزی است را تهدید می کند، بسیار گسترده تر از آن است که بتوان عملیات را در شرایط فعلی ادامه داد.

وی تاکید کرد: شرایط امنیتی در شرق اوکراین و محل سقوط هواپیماهای MH17 مالزی هر روز وخیم تر می شود و این انجام عملیات کارشناسان را غیر ممکن می کند.

فرانس تیمرمان وزیر خارجه هلند در صفحه فیس بوک خود نوشت که کارشناسان پس از بهبودی شرایط عملیات خود را از سر خواهند گرفت.

ویتالی چورکین سفیر روسیه در سازمان ملل به خبرنگاران گفت که تعلیق آتش بس در این منطقه نقض مستقیم قطعنامه سازمان ملل است.

وی گفت: این آتش بس توسط قطعنامه 2166 شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد و این مساله نقض کامل این آتش بس است و عواقب بسیار جدی برای توانایی بازرسان سازمان ملل در زمان حضور مجدد آن ها در آن منطقه خواهد داشت.

این در حالی است که مقامات کی یف نیروهای دفاع شخصی اوکراین را مسول این شرایط می دانند.

یک سخنگوی دفاعی اوکراین گفته بود که ارتش این کشور هیچ اقدام نظامی را در بیست کیلومتری (12 مایلی) منطقه سقوط هوایپیما انجام نمی دهد.

دولت کی یف تاکید کرده است که عملیات بین المللی تحقیقات به علت "عملیات تحریک آمیز تروریست ها" که زندگی اعضای این تیم را مورد تهدید قرار داده اند متوقف شد.

کلید واژه ها: اوکراین مالزی کی یف هلند


نظر شما :