عقب نشینی اسرائیل از موضع پیشین در خصوص کردستان

۱۰ تیر ۱۳۹۳ | ۲۰:۳۱ کد : ۱۹۳۵۱۶۰ سرخط اخبار

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در سخنانی تاکید کرد که این رژیم برای تشکیل کشور مستقل کردها کاری نمی کند.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرد: کنترل داعش بر شهرهای عراق و اوضاع امنیتی نابسامان در این کشور، تاثیر منفی بر اردن خواهد گذاشت.

 

وی اظهار کرد: ثبات اردن از منافع ملی اسرائیل به شمار می آید و تل آویو برای حفاظت از ثبات و امنیت اردن تمام تلاش خود را خواهد کرد.

 

تل آویو پیشتر اعلام کرده بود: هرگاه اردن از سوی داعش مورد حمله قرار بگیرد، اسرائیل آماده ارائه کمک های نظامی به اردن خواهد بود.

 

در همین حال، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی اظهار کرد: استقلال کردهای عراق در حقیقت وجود دارد، اما اسرائیل برای تشکیل دولت رسمی به کردها کمک نمی کند.

 

لیبرمن خاطرنشان کرد: آینده عراق تنها به دست خود عراقی ها و نه هیچ کس دیگری تعیین می شود و به نفع اسرائیل نیست که در این باره دخالت کند.

به نظر می رسد که این سخنان لیبرمن برای جلوگیری از درگیری احتمالی با آمریکا مطرح شده است، چرا که واشنگتن اعلام کرده است که تمایل دارد عراق یکپارچه بماند.

پیشتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از تشکیل کشور کردستان عراق و استقلال آن از عراق حمایت کرده بود.

 

هنوز هیچ واکنشی از سوی دولت منطقه کردستان عراق نسبت به این سخنان نتانیاهو مطرح نشده است، اما همچنان منطقه کردستان نسبت به اعلام استقلال کامل احتیاط پیشه می کند.

 

واشنگتن خواهان این است که عراق یکپارچه بماند و این پیغام را از طریق جان کری، وزیر خارجه خود در دیدار با رهبران کرد به آن ها رسانده است، کری در سفرش به منطقه کردستان عراق رهبران کرد را به شراکت سیاسی با بغداد ترغیب کرد.

کلید واژه ها: اردن رژیم صهیونیستی


نظر شما :