در سایه حمله به جولان

تل آویو نگران تغییر موازنه نیروها در سوریه است

۱۱ تیر ۱۳۹۳ | ۱۵:۵۳ کد : ۱۹۳۴۸۷۳ گفتگو خاورمیانه
اسدالله اطهری کارشناس مسایل منطقه در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی با اشاره به حملات تل آویو به جولان تاکید می کند که فعالیت های اسرائیل بیش از آنکه هدفمند باشد مانوری از قدرت است.
تل آویو نگران تغییر موازنه نیروها در سوریه است

دیپلماسی ایرانی: در هفته گذشته هواپیماهای رژیم صهیونیستی به منطقه جولان حمله کردند. وزارت دفاع این رژیم طی بیانیه ای اقدامات تحرک آمیز از خاک سوریه و زخمی شدن چندین سرباز اسرائیلی را عامل این حمله عنوان کرده است. اما به گفته کارشناسان این تنها یک بهانه است و اسرائیل می خواهد با این اقدام نشان دهد که هر تحرکی را در نطقه خفه می کند. با این حال وزیر دفاع اسرائیل، موشه یعلون، نیز در بیانیه ای بیان کرد: اسرائیل، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، را مسئول این حملات می داند. این در حالی است که اسرائیل از مدتی پیش نسبت به این که اسلام گرایان افراطی دشمن اسرائیل به نیروهای غالب در میان افراد مسلح در بخش سوری ارتفاعات جولان مبدل شده اند، ابراز نگرانی کرده است. این نگرانی به این دلیل مطرح شده است که بشار اسد پیش از این در خردادماه سال جاری در مصاحبه ای با روزنامه لبنانی «الاخبار» گفته بود که کشورش آمادگی جدی دارد تا جبهه جنگ با اسرائیل در جولان را باز کند. در خصوص فعالیت های رژیم صهیونیستی در منطقه با  اسدالله اطهری، کارشناس و تحلیل گر مسائل منطقه گفت وگوی کوتاهی انجام داده ایم که متن آن به شرح زیر است:

در هفته  گذشته شاهد حمله اسرائیل به منطقه جولان بودیم. آیا این اقدام به این دلیل است که اسرائیل از جانب ارتش سوریه در راستای منافعش احساس خطر کرده است؟

اینکه اسرائیل چه اهدافی را زده است، کسی اطلاعی ندارد و نمی توان تنها یک مساله _ زخمی شدن سربازان اسرائیلی یا حضور نیروهای تندرو _ را مبنای حمله به سوریه دانست. باید به شکلی کلی به این موضوع پرداخت. اسرائیل نیز در حال حاضر تحت فشار است. هم از طرف حزب الله هم تهدیدهای امنیتی در منطقه جولان، حضور نیروهای داعش در اردن، و حتی از سوی شهروندان خود تحت فشار قرار دارد. این حمله نشان می دهد که اسرائیل به دلیل مسایل امنیتی تحت فشار است.

وزیر جنگ صهیونیستی بشار اسد را مسئول هر حمله ای از خاک سوریه می داند. حال اگر حمله ای صورت می گیرد، به واقع از طرف ارتش سوریه است یا امکان دارد از طرف نیروهای مخالف انجام شود به این منظور که اسرائیل و ارتش سوریه درگیر نزاع شده و در نتیجه باعث تحلیل رفتن قوای نیروهای نظامی سوریه شود؟

با این برداشت موافقم. در حال حاضر چندین گروه مسلح شامل داعش، النصره و ارتش آزاد در حال جنگ با ارتش سوریه هستند. از طرفی مسئول این رویدادها از منظر قانونی نیز حکومت است. البته گروه های تندرو و مخالف نیز با پول عربستان در سوریه می جنگند. البته مشخص است که اسرائیل از جانب سوریه، لبنان و برخی مناطق دیگر به دلیل حضور گروه های تندرو مانند داعش احساس خطر می کند.

تا چد امکان داره که اسرائیل از فرصتی که درعراق به وجود آمده به نفع خودش استفاده و در راستای پروژه تجزیه  منطقه خاورمیانه پیش برود؟

این مساله به نگاه نظام بین الملل و مساله تجزیه در منطقه بر می گردد. البته این امر ممکن است دامن گیر اسرائیل نیز شود، زیرا بر اساس سایکس - پیکو اسرائیل نیز به دو دولت تقسیم می شود. ولی اسرائیل دنبال هر گروه تروریستی که ممکن است امنتیش را به خطر بیاندازد، است. البته در حال حاضر اسرائیل نظاره گر درگیری میان مسلمانان در عراق است که چگونه ارتش، زیرساخت و اقتصاد این کشور در حال نابود شدن است.

از یک طرف دولت اوباما تلاش می کند که مذاکرات صلحی بین فلسطین و اسرائیل به وجود بیاید درعین حال اسرائیل نیز به دنبال صلح با جهان عرب است. چرا اسرائیل با چنین اقدامای در فرایند صلح میان خود با اعراب اخلال ایجاد می کند؟

فکر می کنم این شوخی است. چه عاملی موجب می شود که فلسطینی ها و اسرائیلی ها به صلح برسند در حالی که حامیان آنها درگیر نزاع های داخلی هستند. سوریه و عراق به عنوان حامیان فلسطین درگیر جنگ هستند حال چگونه فلسطین می تواند از اسرائیل امتیاز بگیرد؟

احتمال دارد که ارتش اسرائیل خواهان پیشروی در خاک سوریه باشد؟

اسرائیل چنین کاری انجام نمی دهد. درواقع نمی خواهد مسایل و چالش ها به سمت اسرائیل باشد. اسرائیل می خواهد که مسلمانان به یکدیگر مشغول باشند و نظاره گر باشد. در عین حال به جای اینکه گروه های تندرو متوجه اسرائیل شوند، با خودشان بجنگند. اسرائیل می خواهد بگوید که حواسش جمع بوده و هر نوع تحرکی را در نطفه خفه می کند. البته اسرائیل به دنبال این نیست که موازنه نیروها در جنگ داخلی سوریه به هم بریزد، زیرا ممکن این مساله به امنیت اسرائیل هم صدمه بزند.

انتشار اولیه: جمعه 6 تیر 1393/ باز انتشار : چهارشنبه 11 تیر 1393

کلید واژه ها: اسرائیل سوریه اسدالله اطهری


نظر شما :