بلغارستان متهم به بدرفتاری با آوارگان سوری

۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۴:۵۲ کد : ۱۹۳۲۱۵۹ سرخط اخبار

سازمان غیردولتی آمریکایی دیده بان حقوق بشر روز سه شنبه در گزارشی بلغارستان را متهم کرد به طور انبوه و گاهی خشونت آمیز آوارگان را به سمت مرز خود با ترکیه اخراج کرده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، دیده بان حقوق بشر در گزارشی مبتنی بر گفته های مهاجران غیرقانونی اعلام کرد: «این مهاجران با نقض فرایندهای مناسب و بی آنکه فرصت داشته باشند درخواست پناهندگی ارائه کنند، مجبور به ترک این کشور شده اند.»

این سازمان غیردولتی خاطرنشان کرد: «بلغارستان باید اخراج های انبوه مهاجران را به سمت مرز با ترکیه و توسل بیش از حد مرزبانان را به زور متوقف کند و رفتار خود را با بازداشتی ها متوقف و شرایط نگهداری آنها را بهبود بخشد.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، در سال 2013، بلغارستان ناگهان با ورود 11 هزار آواره مواجه شد که بسیار فراتر از ظرفیت پذیرش این کشور بود. بلغارستان فقیرترین کشور اتحادیه اروپا است.
بیشتر این آوارگان غیرنظامیان سوری بودند که از جنگ در کشورشان فرار کرده و از طریق خاک ترکیه خود را به بلغارستان رسانده بودند.

در مقابل هجوم آوارگان به خاک این کشور، دولت بلغارستان از اوایل ماه نوامبر، هزار و 300 نیروی پلیس را در مرز با ترکیه مستقر و آغاز به احداث حصارهای آهنی به طول 35 کیلومتر کرد. کمیسیون اروپا و کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان این اقدام بلغارستان را محکوم کردند.

بیل فرلیک، مدیر برنامه حقوق آوارگان دیده بان حقوق بشر گفت: «به شدت در را بستن به روی آوارگان شیوه (خوبی) برای پاسخ به سیل عظیم مردمی نیست که به دنبال حمایت و پشتیبانی هستند.»

این سازمان غیردولتی آمریکایی از 177 آواره یا متقاضی پناهندگی در دو سوی مرز بلغارستان و ترکیه مصاحبه کرد. از این میان ، 41 مهاجر از 44 مورد بدرفتاری و خشونت پلیس بلغارستان با دست کم 519 مهاجر گزارش دادند.

تسوتلین یووچف Tsvetlin Yovtchev ، وزیر کشور بلغارستان این اتهامات را رد و به ویژه خاطرنشان کرد که نمایندگان فرونتکس (آژانس همکاری در مرزهای خارجی اروپا) در مرز این کشور حضور دارند.

نیکلای چریرپانلیف Nikolay Tchrirpanliev، مدیر آژانس پناهندگان بلغارستان نیز با بیان اینکه « به شدت از این گزارش خشمگین است»، مسائلی را که در این گزارش ذکر شده است ، « اقدامات تحریک آمیز مهاجران غیرقانونی ترک» دانست.

بنا بر آمار ارائه شده از سوی زاهارین پنوف Zaharin Penov ، رئیس پلیس مرزی بلغارستان ، از آغاز امسال ، 400 متقاضی پناهندگی که 90 درصد آنها سوری هستند، خود را به پاسگاههای مرزی بلغارستان و ترکیه معرفی کرده اند. این رقم در مقایسه با نیمه دوم سال 2013 به شدت کاهش یافته است. در نیمه دوم سال 2013 هر ماه حدود هزار متقاضی پناهندگی وارد خاک بلغارستان می شدند.

کلید واژه ها: بلغارستان پناهندگان سوری


نظر شما :