ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از احتمال بازگشت طالبانی به عراق تا تلاش برای محاکمه گورباچف

۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۹:۵۳ کد : ۱۹۳۱۹۰۴ اخبار اصلی خاورمیانه
احتمال بازگشت جلال طالبانی به عراق در آینده نزدیک، جمع‌آوری امضای نمایندگان روسیه برای محاکمه گورباچف، غیرقانونی دانستن استقلال اوکراین از سوی پوتین، درآمد یک میلیون دلاری داعش از طریق ایجاد ترس و آماد‌سازی گسترده اسرائیل برای جنگ با حزب الله از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از احتمال بازگشت طالبانی به عراق تا تلاش برای محاکمه گورباچف

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

جلال طالبانی به زودی به عراق باز می گردد

نجم الدین کریم، استان دار کرکوک و پزشک مخصوص رئیس جمهور عراق، خبر داد که طالبانی در آینده ای نزدیک به کشور بازخواهد گشت.

به گزارش السفیر نیوز، او به خبرنگاران گفت که وضع سلامتی طالبانی رو به بهبود است و با ادامه یافتن این وضعیت بازگشت او به کشور نزدیک خواهد بود.

او افزود که با تیم پزشکی طالبانی در محل درمانش در آلمان تماس دائم دارد و تأکید کرد که طالبانی از وضعیت خطر گذشته است و در تماس دائم با خانواده و دوستانش اوضاع سیاسی کشور را پیگیری می کند.

کریم تأکید کرد که موعد بازگشت طالبانی را تیم پزشکی او باید تعیین کند.

 

درآمد ماهانه یک میلیون دلاری داعش از راه ترساندن مردم

صدای امریکا طی گزارشی خبر داد که گروه تروریستی داعش ماهانه یک میلیون دلار از راه ترساندن مردم و چپاولگری در استان موصل به دست می آورد.

به گزارش الفرات نیوز، این پایگاه خبری در گزارشی به نقل از چارلز یستر، کارشناس امور تروریسم در پژوهشگاه مطالعات استراتژیک بروکینگز، خبر داد که نیروهای افراطی از راه ترساندن مردم در استان موصل می توانند یک میلیون دلار در ماه درآمد برای خود کسب کنند.

به گفته یستر موصل امروزه به یکی از اصلی ترین منابع درآمد داعش تبدیل شده است و در بسیاری از موارد داعش بابت برخی قراردادها از طرفین قرارداد برای خود به زور پول می گیرد.

 

جنجال گردشگران اسرائیلی در تونس

مهدی جمعه، نخست وزیر تونس اعلام کرد که مسئولیت 61 گردشگر اسرائیلی ای که با شناسنامه اسرائیلی وارد تونس شده اند را می پذیرد.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، وی تاکید کرد، گردشگران اسرائیل از حکومت های قبل به تونس می آمدند و این رویه تا کنون نیز ادامه دارد.

وی همچنین گفت: موسم حج یهودی ها نزدیک است و تونس خود را برای میزبانی از یهودی ها برای انجام این مراسم دینی شان در الغریبه واقع در شهر جربه، جنوب شرق تونس آماده می شود.

به گفته جمعه این مراسم از مهم ترین مراسم توریستی در تونس است که درآمدهای بسیاری را متوجه صنعت گردشگری تونس می کند.

 

تلاش نمایندگان روسیه برای محاکمه گورباچف

جمعی از نمایندگان مجلس دومای روسیه خواستار محاکمه میخائیل گورباچف، به دلیل اتخاذ سیاست هایی که به فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی انجامید، شده اند.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، بعد از مسائل کریمه و بحران اوکراین اکنون نمایندگان مجلس دومای روسیه گورباچف را متهم می کنند که در حفظ امپراطوری کمونیستی اتحاد جماهیر شوروی کوتاهی کرده و موجبات سرنگونی شوروی را فراهم کرده است.

این نمایندگان با جمع آوری امضا و صدور بیانیه ای خواستار پیگیری و تحقیق بر سر کشف و بررسی دلایل فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و مجازات عاملان آن حادثه شدند و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را غیر قانونی دانستند.

 

پوتین: استقلال اوکراین غیرقانونی است

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در گفت وگوی تلفنی با مصطفی جمیلوف، رئیس تاتار مجلس محلی کریمه گفته است که قوم تاتار نیز باید بعد از کریمه به دنبال خودمختاری از اوکراین باشند.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، در پاسخ به این اظهار نظر پوتین مصطفی جمیلوف گفته است که مردم تاتار مایلند همچنان جزء اوکراین یکپارچه باشند، در پاسخ به این اظهارات پوتین گفته است، اعلام استقلال اوکراین از اتحاد جماهیر شوروی و ظهور کشوری به عنوان کشور مستقل غیرقانونی بوده و راه های قانونی آن سپری نشده است.»

 

تهدید وزرای صهیونیست به استعفا از دولت نتانیاهو

یائیر لابید، وزیر دارایی و رهبر حزب "آینده پیش رو" تهدید کرد در صورتی که مذاکرات صلح میان فسطین و اسرائیل به شکست بینجامد از دولت اسرائیلی استعفا خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، شبکه 10 اسرائیل ضمن اعلام این خبر گزارش داد که لابید بعد از جلسه بسته وزرای دولت اسرائیلی تهدید خود را بیان کرده است.

مسئولان اسرائیلی می گویند که تهدید وی جدی است اما فوری نیست.

در همین رابطه حزب "حرکت" به رهبری زیپی لیونی، وزیر دادگستری و رئیس تیم مذاکره کننده اسرائیلی نیز تهدید کرده است در صورتی که مذاکرات صلح به سرانجام نرسد و به شکست بینجامد او نیز از دولت ائتلافی با نتانیاهو استعفا خواهد داد.

 

تلاش برای حفظ عبدالله گل در عرصه سیاسی

منابع سیاسی ترکیه اعلام کردند که حزب عدالت و توسعه تلاش دارد تا عبدالله گل، رئیس جمهوری ترکیه را راضی کند بعد از دوران ریاست جمهوری اش همچنان در عرصه سیاسی ترکیه باقی بماند.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ بیروت، رئیس جمهوری ترکیه پیش از این اعلام کرده بود قصد دارد بعد از انتخابات ریاست جمهوری این کشور که قرار است در ماه آگوست برگزار شود از عرصه سیاسی ترکیه کناره گیری کند و حتی از عضویت حزب عدالت و توسعه نیز خارج شود.

این در حالی است که انتقاد به رفتارهای رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در برابر گل افزایش یافته و بسیاری وی را متهم می کنند که تلاش می کند گل را به طور کامل از عرصه سیاسی کنار بگذارد تا هم ریاست حزب و هم ریاست جمهوری را به طور کامل تحت اختیار خود بگیرد.

 

اسرائیل برای جنگ با حزب الله روستا می سازد

ارتش اسرائیل برای جنگ احتمالی بزرگ با حزب الله یا سوریه در منطقه اشغالی جولان روستایی لبنانی را شبیه سازی کرده است.

به گزارش روزنامه لبنانی النهار، اسرائیل در این روستا 300 خانه را شبیه سازی کرده و تلاش می کند تا نیروهای خود را در این جا برای جنگ احتمالی با حزب الله یا سوریه آموزش دهد.

اسرائیل پیش بینی می کند در صورت آغاز چنین جنگی که آن را عظیم و ویرانگر می داند، حزب الله از مناطقی مشابه همین روستاها اقدام به شلیک هزاران موشک کند.

 

تونس برای آزادی دیپلمات خود دست به دامان قطر شد

لطفی بن جدو، وزیر کشور تونس در سفری ناگهانی راهی قطر شد تا بر سر آزادی دیپلمات های ربوده شده کشورش در لیبی با مقام های قطری مذاکره کند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، منابع تونسی این سفر را ناگهانی و کوتاه توصیف کرده و گفته اند که وی در این سفر تلاش کرده است که مقام های قطری را مجاب کند که برای آزادی دیپلمات های ربوده شده تونس در لیبی از کانال های خود استفاده کنند.

گفته می شود وی بلافاصله بعد از بازگشت از قطر با فرماندهان ارشد تونسی در شورای عالی امنیت ملی این کشور تشکیل جلسه داد و نتایج این سفر را به اطلاع آنها رساند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: تونس اوکراین اتحاد جماهیر شوروی داعش


نظر شما :