تظاهرات شهروندان صهیونیست در برابر سفارت مصر در تلاویو

قاهره: بوی توطئه ترکی – اسرائیلی می آید

۱۵ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۳۰۸۹۴ اخبار اصلی خاورمیانه
به گفته مقام های مصری فعالیت جریان های اسلامی به ویژه جریان های وابسته به اخوان با حمایت مالی ترکیه و ارائه تسهیلاتی از سوی اسرائیل در محیط پیرامونی مصر به شدت افزایش یافته است.
قاهره: بوی توطئه ترکی – اسرائیلی می آید

دیپلماسی ایرانی: روز دوشنبه 31 مارس ده ها شهروند اسرائیلی در برابر سفارت مصر در تلاویو تجمع کردند و علیه حکومت انتقالی مصر و ژنرال عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع و نامزد مطرح انتخابات ریاست جمهوری مصر و به سود جماعت اخوان المسلمین این کشور شعار سر دادند. تظاهراتی که برخی مقام های مصری را به شبهه انداخته است که مبادا اخوانی ها دستور العمل جدیدی را علیه آنها این بار از خارج از مصر تدارک دیده باشند.  

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، در زمان ریاست جمهوری محمد مرسی، رئیس جمهوری عزل شده اخوان بسیاری از مسئولان صهیونیستی ابراز امیدواری می کردند که بتوانند روابط مستحکمی را با حکومت اخوانی مصر برقرار کنند، به ویژه بعد از آن که حکومت اخوانی موفق شد حماس را قانع کند که فعالیت های ضد اسرائیلی خود را متوقف کند. به خصوص در زمان حمله خصمانه رژیم صهیونیستی به غزه که دولت مرسی توانست با میانجی گری خود میان حماس با اسرائیل جنبش حماس را قانع کند که از شلیک موشک به سمت اسرائیل خودداری کند. رسانه های اسرائیلی نیز در آن موقع اظهاراتی را از سوی ژنرال بنی گانتس، رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی منتشر کردند که می گفت همکاری های امنیتی میان تلاویو و قاهره از زمان به قدرت رسیدن اخوان به قدرت بسیار بهبود یافته است. دانی دانون، معاون وزیر دفاع رژیم صهیونیستی نیز تاکید کرده بود که روابط امنیتی مصر و اسرائیل در زمان ریاست جمهوری مرسی به بهترین حالت ممکن رسیده است.

اکنون که برای نخستین بار تجمعی از سوی هواداران اخوان المسلمین در اسرائیل در برابر سفارت مصر برگزار می شود و در آن علیه حکومت جدید مصر و به سود اخوانی ها شعار سر داده می شود، برای بسیاری این سوال به وجود آمده است که آیا ارتباطی میان تلاویو با اخوانی ها وجود دارد؟ به ویژه که تحرکات اخوانی ها می تواند به وسیله ای برای سوء استفاده اسرائیل برای بر هم زدن آرامش و ثبات مصر تبدیل شود.

ناظران بر این اعتقادند که نیت اسرائیل دل جویی از اخوان و نزدیکی به آنها نیست بلکه آن چه به مصلحت خود می بیند این است که که ثبات مصر به هم بخورد و شخصیت هایی با پشتوانه مردمی به قدرت برسند که معاهده صلحی به مراتب قوی تر از دوران مبارک با تلاویو منعقد کنند. علاوه بر آن اسرائیل مصر را به مثابه قدرتمندترین کشور عربی همسایه خود می بیند که ثبات و قدرت گرفتن آن می تواند به ضرر منافعش تمام شود.

مقام های مصری بعید نمی دانند که هماهنگی هایی میان اسرائیل و ترکیه علیه مصر صورت گرفته باشد به ویژه که روابط امنیتی تلاویو و آنکارا در برهه های اخیر برای حمایت از برخی جریان های اسلامی تندرو تحت عناوین مختلف حقوقی و عام المنفعه افزایش یافته است.

موسسه حقوق بشر میزان که مقر آن در ناصره است، درباره تظاهراتی که در برابر سفارت مصر در تلاویو برگزار شد اعلام کرد که تظاهرکنندگان را اسرائیلی های عرب و یهودی تشکیل می دادند که در آن تظاهرات حکم اعدام صادر شده در حق 529 تن از رهبران و اعضای اخوان به اتهام دست داشتن در خشونت و ناآرامی های پس از عزل محمد مرسی، رئیس جمهوری سابق مصر را محکوم می کردند.

این در حالی است که مقام های مصر اخیرا اعلام کرده اند که دریافته اند اسرائیل تسهیلاتی برای تحرکات تروریستی ای که در صحرای سینا توسط جریان های تروریستی صورت می گیرد، فراهم کرده است به گونه ای که با وجود این که می تواند جلوی فعالیت های تخریبی آنها را بگیرد و از کارهای تروریستی آنها جلوگیری کند عمدا از انجام این کار خودداری می کند.

در همین رابطه مقام های مصری بعید نمی دانند که هماهنگی هایی میان اسرائیل و ترکیه علیه مصر صورت گرفته باشد به ویژه که روابط امنیتی تلاویو و آنکارا در برهه های اخیر برای حمایت از برخی جریان های اسلامی تندرو تحت عناوین مختلف حقوقی و عام المنفعه افزایش یافته است. به گفته مقام های مصری فعالیت جریان های اسلامی به ویژه جریان های وابسته به اخوان با حمایت مالی ترکیه و ارائه تسهیلاتی از سوی اسرائیل در محیط پیرامونی مصر به شدت افزایش یافته است.

ترکیه که حزب عدالت و توسعه حاکم بر آن شاخه ای از سازمان جهانی اخوان المسلمین در این کشور محسوب می شود سرنگونی حکومت اخوان المسلمین در این کشور را به شدت محکوم کرده و تشکیل حکومت انتقالی تحت اشراف ارتش مصر را کودتایی علیه حکومت منتخب و مشروع محمد مرسی توصیف کرده است.

در حال حاضر قاهره دولت رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه را متهم به دسیسه چینی علیه حکومت انتقالی مصر به ویژه عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع و نامزد بالقوه انتخابات ریاست جمهوری مصر می کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مصر تلاویو اخوان المسلمین


نظر شما :