با تغییر تازه مهره‌ها در عربستان

دشمنان ایران به قدرت می‌رسند

۱۰ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۳۰۷۱۶ اخبار اصلی خاورمیانه
بنا به سندی که ویکی لیکس در سال 2008 از سفارت امریکا در ریاض منتشر کرد امیر مقرن از حامیان سرسخت اعمال شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران بوده است.
دشمنان ایران به قدرت می‌رسند

دیپلماسی ایرانی: با تعیین امیر مقرن بن عبدالعزیز، معاون ولیعهد عربستان هم زمان با بازگشت بندر بن سلطان به مدیریت پرونده سوریه نگرانی های امنیتی از آینده منطقه در سایه حاکمان جدید عربستان افزایش یافته است. به ویژه در سایه خصومت هایی که این افراد با ایران دارند پیش بینی می شود فعالیت های ضد ایرانی آنها در آینده نزدیک نیز بیشتر شود.

به گزارش پایگاه خبری دام پرس، انتظار می رود در سایه انتصاب جدید برای امیر مقرن وی جای برادرش را در مدیریت پرونده های امنیتی عربستان نیز بگیرد. به ویژه در صورت درگذشت ملک عبدالله جایگاه وی در عربستان بیش از پیش افزایش خواهد یافت.  

امیر مقرن کوچک ترین فرزند موسس عربستان، عبدالعزیز است. فارغ التحصیل آکادمی پادشاهی بریتانیا در سلاح های هوایی است و در گذشته خلبان جنگنده بوده است. وی همچنین از دوستان بسیار نزدیک برادرزاده اش، امیر بندر بن سلطان، رئیس سازمان امنیت عربستان است و هر دو در گذشته به همراه هم در ارتش خدمت کرده اند.

وی متولد 1945 است و گفته می شود طرفدار اصلاحات در کشور است و به خصوص از اصلاحات اقتصادی و اجتماعی که ملک عبدالله، برادر بزرگ ترش آغازگر آن محسوب می شود، حمایت می کند.

امیر مقرن مواضع سرسختانه ای در قبال ایران دارد، به ویژه بر سر برنامه هسته ای ایران که آن را خطری عملی برای عربستان می داند و همچنین قدرتی که ایران به دست آورده و به موجب آن درصدد نفوذ در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است. وی همچنین از دشمنان سرسخت ایران در برنامه های نفوذی اش در خاورمیانه محسوب می شود.

بنا به سندی که ویکی لیکس در سال 2008 از سفارت امریکا در ریاض منتشر کرد وی از حامیان سرسخت اعمال شدیدترین تحریم ها علیه ایران بوده است.

در سندی دیگر که در همان سال منتشر شده است وی به یکی از دیپلمات های امریکایی می گوید که «هلال شیعی به سمتی می رود که بدری کامل شود.»

در فوریه 2013 امیر مقرن معاون دوم نخست وزیر عربستان شد. منصبی که در عربستان به طور غیر رسمی این گونه تعریف شده است که جایگاهی برای رسیدن به موقعیت ولایت عهدی در عربستان محسوب می شود.

قبل از انتخاب وی به عنوان معاون ولیعهد بسیاری شک داشتند که امیر سلمان در برابر انتخاب او و امیر احمد، وزیر کشور سابق کدام یک را به معاونت خود انتخاب خواهد کرد.

بر اساس سندی که در سال 2009 مجموعه ویکی لیکس منتشر کرد و به سفارت عربستان در امریکا باز می گردد، امیر مقرن از اعتماد بسیار بالای ملک عبدالله برخوردار است که دلیل آن نیز به تلاش های او در حل درگیری های افغانستان و پاکستان و اعزام او برای بازسازی روابط با سوریه به دمشق باز می گردد.

برخی افراد نزدیک به خانواده عربستان می گویند که امیر مقرن کسی بود که باعث بازگشت امیر بندر بن سلطان به سمت های بالا در حکومت عربستان بعد از سال ها غیبت شد

امیر مقرن همچنین قبل از آن که به سمت امیری مدینه منوره در سال 1999 منصوب شود، نزدیک به 20 سال امیر منطقه حائل بوده است.

وی همچنین در دو دوره در سال های 2005 و 2012 رئیس سازمان امنیت عربستان بود که از دستاوردهای این دوره او ناکام گذاشتن نیروهای مسلح وابسته به القاعده به انجام یک حمله تروریستی در عربستان بود. وی در آن دوران ها همچنین تلاش بسیاری برای حمایت از جریان های تندروی مسلح در دوران اشغال عراق توسط امریکا انجام داد که به بی ثباتی های جاری در این کشور همسایه عربستان دامن زد.

عربستانی ها می گویند که امیر مقرن آموزش موسیقی دیده و نوازنده عود است. توجه ویژه ای به ستاره شناسی دارد و ضمن توانایی به صحبت کردن به چند زبان از ذهن بازی نیز برخوردار است.

تحلیلگران بر این اعتقادند که وی را به دلیل این که مادرش یمنی است، سال ها از عرصه در قدرت در عربستان دور نگه می داشتند. گفته می شود همین فشارها عامل جانشینی بندر بن سلطان به جای وی در ریاست سازمان امنیت عربستان در سال 2012 بوده است. با این حال این گونه معروف است که نسبت به برخی پرونده ها رویکردی تند و روابط بسیار نزدیکی با ایالات متحده امریکا دارد.

بسیاری از دیپلمات ها می گویند که وی در جریان دیدارهای مقامات رسمی کشورهای مختلف جهان با ملک عبدالله حضور داشته که نشان می دهد از جمله اعضای حلقه بسیار نزدیک و مورد اعتماد پادشاه عربستان به ویژه در مسائل مربوط به سیاست خارجی است.

برخی افراد نزدیک به خانواده عربستان می گویند که امیر مقرن کسی بود که باعث بازگشت امیر بندر بن سلطان به سمت های بالا در حکومت عربستان بعد از سال ها غیبت شد و فردی است که روابط تهران و ریاض را از روابط دیپلماتیک سیاسی به رویکرد امنیتی متاثر از تحولات منطقه ای تبدیل کرده است.

بر اساس یکی از اسناد منتشر شده از امریکایی ها در سال 2009 توسط ویکی لیکس وی از جمله افرادی است که به شدت درگیر روابط عربستان با یمن است و با این پرونده به گونه ای برخورد می کند که گویی یک پرونده ملی است که نشان از وابستگی های او از جانب مادرش با این کشور همسایه جنوبی عربستان دارد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: امیر مقرن بندر بن سلطان ملک عبدالله عربستان


نظر شما :