دشمنان قدیم دوستان جدید می شوند

هم پیمانی آنکارا - تلاویو علیه دمشق

۱۳ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۷:۲۳ کد : ۱۹۳۰۶۲۱ ترجمه برگزیده خاورمیانه
آنکارا در روزهای پایانی هفته گذشته میزبان مقام های امنیتی اسرائیلی بوده و دو طرف مذاکرات امنیتی گسترده ای را به ویژه بر سر مسائل منطقه ای با یکدیگر داشته اند.
هم پیمانی آنکارا - تلاویو علیه دمشق

دیپلماسی ایرانی: در حالی که رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه بر سر فساد اقتصادی گسترده در کابینه اش و در پی آن بستن شبکه های اجتماعی در وضعیت مناسبی به سر نمی برد و بسیاری پیش بینی می کنند که حزب او در انتخابات پیش روی شورای شهر این کشور متحمل شکست های سنگینی شود، وی دست به تاکتیک های تازه ای زده تا حداقل در بعد دیپلماسی و منطقه ای بتواند از فشارها بکاهد.

در همین رابطه پایگاه خبری سوری دام پرس، گزارش داده است که آنکارا در روزهای پایانی هفته گذشته میزبان مقام های امنیتی اسرائیلی بوده و دو طرف مذاکرات امنیتی گسترده ای را به ویژه بر سر مسائل منطقه ای با یکدیگر داشته اند.

دام پرس به نقل از منابع آگاهی که به اطلاع شبکه خبری لبنانی المنار رسانده اند، گزارش می دهد که هیئت امنیتی اسرائیلی با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه دیدار داشته است و دو طرف درباره تحولات جاری منطقه ای و مواضع یکدیگر در برابر این تحولات و همچنین چگونگی تقویت روابط امنیتی و نظامی و رسیدن به چارچوبی مشترک با یکدیگر بحث و تبادل نظر کرده اند. همچنین رجب طیب اردوغان در این دیدار "پیام دوستی" آنکارا را به هیئت اسرائیلی برای ابلاغ به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی ابلاغ کرده است. وی در این پیام نخست وزیر اسرائیل را شریکی استراتژیک برای خود توصیف کرده است. به گفته این منابع یوسی کوهن، مشاور نتانیاهو در امور امنیتی مسئول ارتباطات نزدیک میان آنکارا و تلاویو است و در سفر هیئت اسرائیلی به ترکیه نیز سهیم بوده است.

چرخش ترکیه در قبال اسرائیل در حالی رقم می خورد که پیش از این در سال های گذشته آنکارا گفته بود که رابطه با اسرائیل سودی برای ترکیه ندارد و دولت ترکیه ترجیح می دهد به جای گسترش روابط با اسرائیل روابط خود را با کشورهای اسلامی به ویژه کشورهای همسایه خود گسترش دهد. اکنون به نظر می رسد ترکیه از مواضع سابق خود علیه اسرائیل دست کشیده و در سایه تنگناهای داخلی و فشارهای منطقه ای مجددا به سمت نزدیکی با تلاویو متمایل شده است و قصد دارد دشمنی سابق خود با رژیم صهیونیستی را پشت سر بگذارد.

در همین رابطه بشار الجعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل نسبت به شکل گیری هم پیمانی جدید و موضوعی میان اسرائیل و ترکیه و میان قطر و عربستان هشدار داد و هدف از این شکل گیری را تشدید فعالیت ها علیه حکومت سوریه دانست.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن الجعفری در حاشیه نشست شورای امنیت بر سر درگیری های جاری در جولان گفت که اسرائیل و ترکیه مرتکب اشتباه خطرناکی شده اند و اقدام به کمک به توریست ها کرده اند. هر دوی آنها تلاش می کنند برای تشدید فعالیت تروریست ها در مناطق اشغالی جولان و همچنین شمال سوریه به تروریست ها کمک کنند و این عواقب خطرناکی را در پی خواهد داشت.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل همچنین نسبت به آتش توپ خانه های اسرائیل و پرواز جنگنده های این رژیم و بمباران مواضع ارتش سوریه در منطقه جولان هشدار داد.

وی تاکید کرد، تا کنون 7 بار به دبیر کل سازمان ملل و ریاست شورای امنیت و اعضای شورای امنیت از طریق کانال های رسمی درباره اقدامات خطرناکی که ترکیه در شمال و اسرائیل در منطقه اشغالی جولان در جهت حمایت از گروه های تروریستی انجام می دهند و تلاش دارند تا منطقه امنی برای فعالیت های آنها ایجاد کنند، هشدار داده ایم و گفته ایم که فعالیت های آنها علیه مردم بی دفاع سوریه و ارتش سوریه است.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل همچنین نسبت به آتش توپ خانه های اسرائیل و پرواز جنگنده های این رژیم و بمباران مواضع ارتش سوریه در منطقه جولان هشدار داد و گفت در صورت تداوم این وضعیت سوریه حق خود می داند که به دفاع از خود برخیزد و پاسخ حملات خصمانه رژیم صهیونیستی را بدهد.

الجعفری در ادامه نسبت به تحرکات ترکیه در شمال سوریه نیز هشدار داد و گفت که آنکارا به حمایت از جریان های تروریستی مسلح که از طریق خاک ترکیه وارد سوریه می شوند و مناطق مرزی دو طرف را هدف قرار می دهند، نگران است و این در حالی است که سوریه عضو سازمان ملل بوده و اقدامات آنها زیر پا گذاشتن تمامیت ارضی و استقلال سوریه محسوب می شود.

وی همچنین گفت که این اقدامات دلیل روشنی است بر این که هماهنگی کاملی میان ترکیه و اسرائیل علیه سوریه وجود دارد و نشان می دهد که هم پیمانی موضوعی میان اسرائیل و ترکیه از یک سو و قطر و عربستان از سوی دیگر علیه سوریه شکل گرفته است.

الجعفری همچنین نسبت به ایجاد اختلال در انتقال سلاح های شیمیایی از سوریه به خارج از این کشور که در اقدامی هماهنگ با سازمان ملل صورت می گیرد، هشدار داد و نسبت به افتادن این سلاح ها به دست گروه های تروریستی مسلح که تلاش دارند در مناطق ساحلی اطراف لاذقیه نفوذ کرده و به ساحل برسند، ابراز نگرانی کرد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه: پنجشنبه 7 فروردین 1393 / باز انتشار : چهارشنبه 13 فروردین 1393

کلید واژه ها: آنکارا جولان ترکیه و اسرائیل


نظر شما :