آمریکا تیم مذاکره کننده اش را غنی تر می کند

مکعب روبیک مذاکرات هسته ای

۲۴ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۶:۳۱ کد : ۱۹۳۰۰۹۷ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
دیپلمات ها تلاش های خود را دو چندان کرده اند و به طور دایم با یکدیگر در تماس هستند تا توافق نهایی را رقم بزنند. به گفته وی، طرفین هم اکنون توافق کرده اند که روند لغو تحریم ها در توافق نهایی مرحله ای و گام به گام و در واکنش با اقداماتی باشد که ایران انجام می دهد.
مکعب روبیک مذاکرات هسته ای

دیپلماسی ایرانی: دیپلمات ها و کارشناسان ایرانی و کشورهای عضو گروه 1+5، تلاش مضاعفی انجام می دهند تا به توافق هسته ای نهایی برسند. این را یک مقام دولتی عالی رتبه آمریکا می گوید. در آستانه دور بعدی مذاکرات هسته ای که از روز سه شنبه در وین آغاز به کار می کند، این مقام آگاه گفت که دیپلمات ها تلاش های خود را دو چندان کرده اند و به طور دایم با یکدیگر در تماس هستند تا توافق نهایی را رقم بزنند. به گفته وی، طرفین هم اکنون توافق کرده اند که روند لغو تحریم ها در توافق نهایی مرحله ای و گام به گام و در واکنش با اقداماتی باشد که ایران انجام می دهد.

به گزارش المانیتور، این مقام آگاه افزود: کارشناسان بین این دوره از مذاکرات در ارتباط مداوم قرار دارند. برای مثال، در هفته گذشته کارشناسان یک هفته را در وین سپری کردند تا در مورد مسائل مختلف به طور طبقه بندی شده مذاکره کننده و گزینه های راه حل جامع را مورد بررسی قرار دهند. زمانی هم که آنها در وین حضور نداشته باشند، از طریق پایتخت های خود با یکیدگر تماس می گیرند و در زمینه موضوعات فنی گفت و گو می کنند.

وندی شرمن، مذاکره کننده ارشد هسته ای آمریکا نیز  در هفته گذشته شخصا مذاکراتی طولانی با مدیران سیاسی هر یک از کشورهای عضو گروه 1+5(آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) داشته است. این در حالی است که تنش ها بین غرب و روسیه بر سر موضوع اوکراین افزایش یافته اما انتظار نمی رود این تنش ها بر روند مذاکرات هسته ای با ایران تاثیر بگذارد. البته مقامات ابراز امیدواری کرده اند که اینگونه نباشد و مساله اوکراین به میز مذاکرات هسته ای با ایران کشیده نشود. اما برخی کارشناسان مانند گری سیمور، مشاور سابق باراک اوباما بر این باورند که مساله اوکراین روند مذاکرات هسته ای با ایران را پیچیده تر می کند.

بروک اندرسون، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل از جمله مقامات سابق آمریکایی است که اخیرا به تیم مذاکره کننده هسته ای آمریکا ملحق شده است. اندرسون از طریق بروکسل هماهنگی مذاکرات هسته ای با ایران را دنبال می کند. همچنین آمریکا تعداد کارشناسان خود را نیز در تیم مذاکره کننده هسته ای افزایش داده و شماری از مقامات به خصوص مقاماتی از اداره انرژی آمریکا نیز به دور بعدی مذاکرات در وین ملحق خواهند شد.

مذاکرات برای توافق نهایی به مکعب روبیک می ماند که در آن باید همه قطعه ها درست در جای خود قرار گیرند تا مکعب تکمیل شود.

مقامات آمریکایی می گویند، البته ایالات متحده پس از مذاکرات ماه گذشته در وین و گفت و گو های دوجانبه ای که در حاشیه این مذاکرات انجام شده،مذاکره دوجانبه ای با مقامات تهران نداشته است. آنها می گویند تا امروز ایران و گروه 1+5 به تعهدات خود به طبق برنامه اقدام مشترک ژنو عمل کرده اند و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز این موضوع را تایید می کند.

این در حالی است که توانایی طرفین برای دستیابی به توافق هسته ای مقدماتی، اعتماد به نفس آنها را برای دستیابی به توافق نهایی افزایش داده است. هرچند که حصول توافق نهایی تضمین شده نیست.

یک مقام آمریکایی می گوید تا زمانی که همه موضوعات حل نشوند هیچ چیز مورد توافق قرار نمی گیرد. به گفته او مذاکرات برای توافق نهایی به مکعب روبیک می ماند که در آن باید همه قطعه ها درست در جای خود قرار گیرند تا مکعب تکمیل شود.

این مقام آمریکایی می افزاید، از جمله موضوعات مطرح در مذاکرات، سابقه نظامی برنامه های هسته ای ایران است که قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل نیز به آن اشاره دارد. به همین دلیل پیش از توافق نهایی باید این مضوع حل شود. مساله موشک های دوربرد با قابلیت حمل کلاهک هسته ای نیز مطرح است. به گفته وی، در صورتی که ایران شفافیت بیشتری در همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی در زمینه پاسخگویی به این پرسش ها نشان دهند، روند دستیابی به توافق نهایی نیز آسان تر می شود.

در مورد مساله غنی سازی ایران نیز مقامات آمریکایی می گویند آمریکا ترجیح می دهد ایران برنامه غنی سازی داخلی نداشته باشد. اما ایران به شدت خواستار غنی سازی بومی است. به همین دلیل در صورتی که همه طرف ها توافق کنند، ایران می تواند در توافق نهایی  یک برنامه غنی سازی محدود و تحت نظارت بین المللی داشته باشد.

این مقام آمریکایی در ادامه گفت در مورد تحریم ها نیز باید توجه داشت روند لغو تحریم ها گام به گام و مطابق با اقداماتی است که ایران انجام می دهد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: توافق نهایی تحریم


( ۱ )

نظر شما :