تحریف اظهارات ظریف در رسانه های صهیونیستی

۱۷ بهمن ۱۳۹۲ | ۰۳:۵۰ کد : ۱۹۲۸۳۶۲ سرخط اخبار

رسانه های اسرائیلی در چند روز گذشته اظهاراتی را به وزیر امور خارجه ایران نسبت داده و مدعی شدند که ایران برای به رسمیت شناختن اسرائیل اعلام آمادگی کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه که هفته گذشته برای حضور در نشست امنیتی مونیخ به آلمان سفر کرده بود، با چندین رسانه این کشور از جمله شبکه «فونیکس» مصاحبه هایی را نیز داشت.

یک روز بعد از این مصاحبه و پیش از آنکه متن کامل آن منتشر شود، رسانه های اسرائیلی از جمله شبکه ماهواره ای «آی24» و روزنامه «هاآرتص» و پایگاه تایمز اسرائیل مدعی شدند که وزیر امور خارجه ایران در این مصاحبه برای به رسمیت شناختن مشروط اسرائیل اعلام آمادگی کرده است.

همه این رسانه ها مستقیما از وزیر امور خارجه ایران نقل کردند: «به محض آنکه مسئله فلسطینی ها حل شود، شرایط برای اینکه ایرانی ها اسرائیل را به رسمیت بشناسند، مهیا خواهد بود.»

این خبر که به سرعت در رسانه های مجازی دست به دست شده بود، نهایتا واکنش «حسن قشقاوی» معاون وزیر امور خارجه را به همراه داشت که به نقل از «محمد جواد ظریف» این خبر را تکذیب کرد و گفت: «موضع جمهوری اسلامی ایران درباره این رژیم تغییر نکرده است.»

خبرسازی رسانه های اسرائیلی در حالی صورت گرفت که بررسی فیلم مصاحبه وزیر امور خارجه که دیشب منتشر شد، نشان می دهد وی جمله مورد ادعای صهیونیست ها را به کار نبرده است.

در ادامه مشروح بخش مربوط به اظهارات وزیر امور خارجه در مورد فلسطین و رژیم صهیونیستی آمده است:

- مجری: آیا وقت آن نرسیده که بگوئید خوب آن ها (اسرائیلی ها) هم یکی از همسایه های ما هستند...

- ظریف: اینطور نیست، اینطور نیست...

-  مجری: اسرائیل در نزدیکی شما واقع شده، یکی از «کشورهای» منطقه شماست...

- ظریف: نه، نیستند...

- مجری: خوب چرا آن ها را به رسمیت نمی شناسید...

- ظریف: نه، نه، ما هیچ موضوعی برای بحث با آن ها نداریم، ما از همسایه هایی که داریم راضی هستیم، امنیت ما محدود است به کشورهای این منطقه. آن ها نگرانی های امنیتی متفاوتی دارند، آن ها درگیری موضوعاتی متفاوت هستند و ما درگیر آن منطقه نیستیم. این مسئله ای است که آن ها باید بین خودشان حل کنند، این مسئله ای است که باید همانجا حل شود. در نهایت این حق مردم فلسطین است که حقوقشان در 60 سال گذشته نقض شده و همچنان هم نقض می شود. من معتقدم مطرح کردن موضوعات خارجی در برابر این مسئله کاملا بنیادی، یعنی مسئله حقوق بشر، مسئله حق تعیین سرنوشت، توجیهی است که مسئله اصلی را پنهان می کند و البته شاید مردم این توجیهات را بپذیرند، اما این مشکل را حل نمی کند.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از این مصاحبه هرچند هلوکاست را «تراژدی ای وحشتناک» می خواند، اما می گوید: «این موضوع نباید بهانه ای باشد برای نقض حقوق مردم فلسطین. ما صراحتا گفته ایم، می دانید که ایران پس از اسرائیل بزرگترین جامعه یهودیان در خاورمیانه را دارد، آن ها در مجلس نماینده دارند، من «راش هشانا» را به یهودیان جهان تبریک گفتم، فرض من این بود که به یهودیان جامعه خودم و همچنین دیگر یهودیان تبریک می گویم. فکر می کنم ما احترام زیادی برای یهودیان داخل و خارج ایران قائل هستیم. ما ضد یهودیان نیستیم، ما ضد نقض حقوق افراد هستیم. ما معتقدیم نباید از هیچ بهانه ای برای توجیه پایمال کردن حقوق فلسطینی ها استفاده شود.»

در ادامه مجری برنامه از آقای ظریف پرسید: «آیا می توان اینطور گفت که اگر مسئله فلسطینی ها بین اسرائیلی ها و فلسطینی ها بتواند حل شود، آنگاه ایران حاضر می شود دولت اسرائیل را به رسمیت بشناسد؟»

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ گفت: «این یک تصمیم مستقل مربوط به ایران است، اما هیچ تأثیری در وضعیت میدانی در خاورمیانه ندارد. اگر فلسطینی ها از راه حل راضی باشند، هیچ کس، هیچ کس خارج از فلسطین نمی تواند از وقوع آن جلوگیری کند، مسئله ای که در 60 سال گذشته وجود داشته، این بوده که فلسطینی ها احساس خرسندی نکرده اند و رضایت فلسطینی ها جلب نشده است، و حق هم داشته اند که راضی نباشند، چراکه اساسی ترین حقوق آن ها همچنان نقض می شود و آمادگی ای هم برای رسیدگی به این حقوق وجود ندارد.»

رسانه های صهیونیست در حالی سوال مجری این برنامه را به دروغ به عنوان نقل قولی از وزیر خارجه ایران مطرح کرده اند که تهران همیشه تأکید کرده است که مسئله فلسطین باید از طریق بازگشت ساکنان اصلی فلسطین و در یک انتخابات آزاد و عادلانه حل و فصل شود.

کلید واژه ها: یهودیان


نظر شما :