ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از نامزدی رهبر کره شمالی تا دیدار بارزانی با طالبانی

۱۷ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۷:۳۹ کد : ۱۹۲۸۳۴۶ اخبار اصلی اروپا آسیا و آفریقا خاورمیانه
حضور کاهن هلندی در حمص سوریه، عزم مصر به ساخت اولین نیروگاه هسته ای، نامزدی رهبر کره شمالی در انتخابات مجلس، دیدار بارزانی با طالبانی در برلین و تهدید به مرگ هیئت المپیک اتریش در بازی‌های سوچی از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از نامزدی رهبر کره شمالی تا دیدار بارزانی با طالبانی

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

کاهن هلندی در حمص

فرانس فان در لوگت، کاهن یسوعی هلندی تصمیم گرفته است تا حمص قدیمی در مرکز سوریه بماند تا به گرسنگان و آسیب دیدگان از جنگ در این شهر به ویژه مسیحیان سوری کمک کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این کاهن 75 ساله در دیر "پدران یسوعی" در منطقه حمص قدیم که تحت کنترل مبارزان مخالف حکومت بشار اسد است، مستقر شده و تنها مسیحی خارجی ای محسوب می شود که هنوز در این شهر باقی مانده است.

در حال حاضر در این شهر 66 مسیحی به سر می برند. این رقم در مارس 2011 در حدود 60 هزار نفر بود که همگی آنها بعد از آغاز ناآرامی های سوریه خاک این کشور را ترک کرده اند.

فرانس فان به خبرگزاری فرانسه گفت: «من رئیس این دیر هستم چگونه آن را ترک کنم؟ چگونه مسیحیان را تنها رها کنم؟ این غیرممکن است.»

وی همچنین گفت: «من از مردم سوریه خیر و برکت زیادی دیده ام، آنها باعث شکوفایی و پیشرفت من شدند. چگونه می توانم الآن که در محنت و رنج به سر می برند آنها را تنها رها کنم. من دوست دارم با غم و مشکلاتشان همراه باشم و آنها را تنها رها نکنم.»

 

رهبر کره شمالی نامزد انتخابات شد

خبرگزاری جوسون کره شمالی اعلام کرد که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی خود را برای انتخابات مجلس که قرار است در ماه مارس برگزار شود، نامزد کرده است.

به گزارش خبرگزاری یونایتد پرس اینترنشنال، مراسم اعلام نامزدی کیم جونگ اون در خلال یک کنفرانس اداری در کوه باکدو با حضور نیروهای مسلح ارتش کره شمالی برگزار شد. همه مشارکت کنندگان در این نشست موافقت خود را با نامزدی اون اعلام کردند.

مجلس کره شمالی تشکلی نمادین است که تنها برای تایید دستورات رهبر این کشور تشکیل جلسه می دهد و اعضای آن را نیز همگی اعضای حزب کمونیست و نزدیکان کیم جونگ اون تشکیل می دهند.

آمادگی مصر برای ساخت اولین رآکتور هسته ای

دولت مصر خود را برای ساخت نخستین نیروگاه اتمی در خاک خود برای تولید برق و استفاده از انرژی های پاک آماده می کند.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، برآورده های اولیه برای ساخت این نیروگاه 1.8 میلیارد دلار است و انتظار می رود از چهار ماه دیگر عملیات ساخت آن آغاز شود.

سازمان انرژی اتمی مصر اعلام کرده است که بودجه لازم برای ساخت این نیروگاه را تامین کرده و به زودی عملیات ساخت آن آغاز می شود.

هیئت عالی سرمایه گذاری و مناطق آزاد مصر نیز از سرمایه گذاری در این پروژه استقبال کرده و گفته است که حاضر است بر روی آن سرمایه گذاری کند.

تهدید به آدم ربایی هیئت اعزامی اتریش به سوچی

کمیته المپیک اتریش اعلام کرد که هیئت اعزامی این کشور به بازی های سوچی از سوی افراد ناشناس تهدید به آدم ربایی شده است.

به گزارش خبرگزاری افی، قرار است بازی های المپیک زمستانی سوچی از هفتم تا 23 فوریه در روسیه برگزار شود.

کمیته المپیک اتریش همچنین اعلام کرد که مراتب را به وزارت دفاع این کشور اطلاع داده و از آن خواسته است که در تامین امنیت آن کوشا باشد و جلوی هر گونه تهدیدی علیه آن را بگیرد.سازمان امنیت مخفی اتریش تحقیقاتی در این زمینه آغاز کرده است اما مسئولان امنیتی وزارت کشور اتریش از بیان جزئیات بیشتری در این زمینه خودداری کرده اند.

نخستین دیدار ملکه الیزابت با پاپ

ملکه الیزابت انگلیس برای نخستین بار پس از 30 سال قصد دارد به واتیکان سفر کرده و با پاپ فرانسیس دیدار کند.به گزارش خبرگزاری رویترز، سفر ملکه الیزابت قرار است در ماه آوریل برگزار شود.

کاخ باکینگهام اعلام کرد که ملکه انگلیس (87 ساله) به همراه همسرش شاهزاده فیلیپ (92 ساله) در سوم آوریل به واتیکان سفر خواهد کرد و میهمان جورجیو ناپولیتانو، رئیس جمهوری ایتالیا خواهد بود.

اولین بار ملکه الیزابت در سال 1961 به واتیکان سفر کرده بود. این سفر در سال 1981 تکرار شد که در آن با پاپ جان پل دوم دیدار کرد، اما از آن موقع تا کنون به این کشور سفر نکرده است.

سفیر امریکا در سوریه بازنشسته می شود

مسئولان امریکایی اعلام کردند که رابرت فورد، سفیر امریکا در سوریه تا پایان ماه جاری میلادی از سمت خود بازنشسته خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، فورد که عربی را بسیار روان صحبت می کند نقش به سزایی در مذاکرات ژنو یک و دو داشت و توانست جریان های مخالف را متقاعد کند که در این نشست در برابر نمایندگان دولت سوریه بنشینند و مذاکره کنند.

در تابستان گذشته وزارت امور خارجه امریکا وی را برای سفارت خود در مصر معرفی کرده بود که با مخالفت قاهره مواجه شد و مقام های امریکایی نیز از این تصمیم خود منصرف شدند.فورد از چهره های منفور در کشورهای عربی محسوب می شود و بسیاری از اعراب او را مسئول آمدن گروه های تروریستی به سوریه و قوت گرفتن آنها می دانند و او را دلال جنگ لقب داده اند.

فرانسه یک اسلام گرا را بازداشت و تحویل الجزایر داد

وزارت کشور فرانسه سه شنبه شب یک اسلام گرا را در منطقه ایولین، حومه پاریس بازداشت و تحویل الجزایر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این اسلام گرای 35 ساله مظنون به فعالیت گسترده در خشونت های منطقه ایولین در تابستان گذشته است. در آن موقع پلیس فرانسه همسر او را بازداشت کرده بود که وی نیز در اعترافات خود به پلیس گفته بود که همسرش سخنرانی های تندی علیه نژاد سامی ایراد می کرده و مردم را به جهاد دعوت می کرده است.پلیس فرانسه نام این شهروند را اعلام نکرده اما منابع آگاه می گویند که وی در سال 2005 طرحی برای انجام فعالیت های تروریستی در خاک فرانسه داشته که پس از بازداشت افراد بسیاری مرتبط با این طرح از اجرای آن صرف نظر کرده بود.

انتقاد دبیرکل شورای همکاری از غرب

عبداللطیف الزیانی، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس انتقادهای تندی را متوجه غرب کرد و گفت کسانی که می گویند کشورهای عربی حوزه خلیج فارس حقوق بشر را رعایت نمی کنند، اهداف سیاسی دارند و می خواهند علیه ما تبلیغ کنند.به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، وی همچنین گفت که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در طول سال های گذشته دستاوردهای بسیاری در حوزه حقوق بشر داشته اند و انتقادهایی که در این زمینه از آنها می شود صرفا رنگ و بوی سیاسی دارد.وی همچنین وجود تقاضایی از سوی مصر برای تروریست دانستن جنبش اخوان المسلمین را رد کرد و گفت که قاهره به هیچ وجه چنین تقاضایی ارائه نداده است.

صادرات ترکیه به عراق از 10 میلیارد دلار گذشت

یک روزنامه ترکیه ای خبر داد که حجم صادرات این کشور به عراق در سال گذشته میلادی از مرز 10 میلیارد دلار گذشته است.به گزارش خبرگزاری ترکیه ای آناتولی، در 10 ماه نخست سال گذشته میلادی حجم صادرات ترکیه به عراق از 10 میلیارد و 737 میلیون دلار گذشته است که این میزان به معنای افزایش 9.6 درصدی صادرات و کاهش 8.7 درصدی واردات ترکیه از عراق بوده است.

عیادت بارزانی از طالبانی در برلین

دفتر رئیس حکومت اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که مسعود بارزانی روز سه شنبه در آلمان از جلال طالبانی عیادت کرده است. به گزارش پایگاه خبری مدی پرس، دفتر بارزانی در بیانیه ای رسمی تأکید کرد که بارزانی در محل مداوای طالبانی در برلین حاضر شده و برای بهبود سلامتی او ابراز امیدواری کرده است.این در حالی است که مقامات نزدیک به طالبانی حاضر به ارائه جزئیات درباره وضعیت سلامتی او نیستند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: فرانسه مصر اتریش بارزانی طالبانی


نظر شما :