افزایش روزانه تولید نفت ایران

۱۲ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۸:۴۳ کد : ۱۹۲۸۱۴۷ سرخط اخبار

رویترز طی گزارشی با توضیح اینکه انتظار می رود، ارسال نفت ایران به مشتریان آسیایی در سال جاری، اندکی افزایش یابد، به نقل از رئیس موسسه فکتس گلوبال انرژی در توکیو نوشت، تولید نفت ایران بر اساس توافق ژنو، می تواند 200 تا 300 هزار بشکه نفت در روز افزایش یابد.

به گزارش فارس خریداران آسیایی نفت ایران در سال 2013، واردات نفت از ایران را 15 درصد کاهش دادند و انتظار می رود، حتی با وجود توافق هسته ای ژنو و کاهش برخی از تحریم ها، ارسال محموله های نفتی ایران به این کشورها در سال جاری، تنها اندکی افزایش یابد.

آمارها نشان می دهد که چین، هند، ژاپن و کره جنوبی در مجموع در سال 2013، واردات نفت از ایران را به 935 هزار و 862 بشکه در روز رسانده اند.

توافق میان ایران و کشورهای غربی در ماه نوامبر اجازه می دهد، تا سطح صادرات نفت ایران در سطح یک میلیون بشکه در روز باقی بماند.

افزایش تولید نفت ایران می تواند قیمت نفت را کاهش دهد، چرا که کشورهای دیگر عضو اوپک نظیر عربستان برای پر کردن خلا ناشی از نبود نفت ایران در بازار و کاهش تولید در شمال آفریقا و خاورمیانه، صادرات نفت خود را افزایش داده اند.

اما در مورد چگونگی بازگشت میزان صادرات ایران به سطح بیش از سال 2012 (پیش از تحریم ها) تردید وجود دارد، به ویژه از این لحاظ که خریداران آسیایی تا دستیابی به توافق جامع هسته ای، تمایلی برای افزایش چشم گیر در حجم نفت وارداتی از ایران ندارند.

فریدون فشارکی رئیس موسسه فکتس گلوبال انرژی گفت: ما هیچ دلیل واقعی برای اینکه مذاکرات به یک مصالحه قابل توجه منجر شود، نمی بینیم.

وی افزود: ما فکر می کنیم که این موضوع چندین سال به طول بینجامد و میزان قابل توجهی از نفت ایران به بازار بازنخواهد گشت.

فشارکی پیش بینی کرد که تولید نفت ایران بر اساس توافق کنونی، می تواند 200 تا 300 هزار بشکه نفت در روز افزایش یابد.

چین به عنوان بزرگ ترین مشتری نفت ایران، در سال 2013 واردات نفت از ایران را 2.2 درصد کاهش داد و به 428 هزار و 840 بشکه در روز رساند که کمترین کاهش در میان 4 خریدار بزرگ نفت ایران به شمار می رود.

بیشترین کاهش واردات نفت ایران توسط هند صورت گرفته است که حجم واردات نفت از ایران را 38 درصد کاهش داد و به 195 هزار بشکه در روز رساند.

کره جنوبی نیز خرید نفت از ایران را در سال گذشته میلادی 14.3 درصد کاهش داده است و 134 هزار و 8  بشکه نفت در روز از ایران وارد کرده است.

ژاپن نیز واردات نفت از ایران را در سال 2013،  حدود 6.4 درصد کاهش داده و به 177 هزار و 414  بشکه در روز رسانده است. این میزان واردات، کمترین حجم روزانه واردات نفت ایران از سال 1981 توسط این کشور است.

کلید واژه ها: واردات نفت


نظر شما :