ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از تحریم کانادا تا ساخت سلاح سوری به کمک ایران

۱۰ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۲۸۰۴۰ اخبار اصلی خاورمیانه
برگزاری نخستین کنفرانس هولوکاست در تونس، ساخت سلاح سوری‌ها به کمک ایران، میزبانی انگلیس از صدها پناهنده سوری، قاچاق سوری‌ها به مغرب توسط الجزایر و رد جاسوسی مالکان برنامه انگری بردز برای امریکا از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از تحریم کانادا تا ساخت سلاح سوری به کمک ایران

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

انگلیس میزبان پناهندگان سوری

پس از انتقادهای بسیار به دولت انگلیس به دلیل مواضعش در برابر پناهندگان سوری، لندن اعلام کرد به زودی میزبان صدها پناهنده سوری خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نیک کلگ، معاون نخست وزیر انگلیس در این باره گفت که ما به زودی اجازه ورود به صدها پناهنده سوری به ویژه آن دسته از افرادی که قربانی خشونت تجاوز و شکنجه شده اند، خواهیم بود.

وی تاکید کرد، این افراد اکثرا افراد فقیر و تهیدستی هستند که تقاضای پناهندگی دارند و به دلیل اوضاع وخیم جاری در سوریه مجبور به ترک خانه و کاشانه شان شده اند، ما تلاش می کنیم با میزبانی از آنها از رنج و مشقت هایی که متحمل آنها شده است، بکاهیم.

 

تلاش الحوثی ها برای تصرف فرودگاه صنعا

درگیری میان نیروهای طرفدار قبیله و خانواده الاحمر با الحوثی ها در یمن همچنان ادامه دارد، به گونه ای که به گزارش خبرگزاری فرانسه، الحوثی ها در حال حاضر در حال پیشروی به سوی فرودگاه صنعا هستند و تلاش دارند تا این فرودگاه را به تصرف خود در آورند.

خانواده الاحمر که پیرو مذهب زیدی هستند، در حال حاضر قدرت را در دست دارند.

بنا به این گزارش الحوثی ها تلاش می کنند تا با گسترش نفوذ خود در مناطق پیرامونی فرودگاه صنعا خود را به یک قدرت بزرگ مسلط بر مناطق شمالی یمن نشان دهند.

بنا به این گزارش در حال حاضر درگیری در استان عمران جریان دارد و نیروهای دولت با استفاده از سلاح های سنگین و نیمه سنگین مانند توپ و مسلسل تلاش دارند تا نیروهای الحوثی را به عقب برانند اگر چه گفته می شود تا کنون نتوانسته اند جلوی پیشروی آنها را بگیرند.

 

تحریم کانادا علیه اوکراین

دولت کانادا اعلام کرد، از ورود مقامات اوکراینی ای که در سرکوب مخالفان در تظاهرات اخیر اوکراین دست داشته اند، جلوگیری می کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کریس الکساندر، وزیر امور مهاجرت و شهروندی کانادا با شرکت در کنفرانس خبری ای در مقر پارلمان این کشور در اتاوا گفت: «رهبران اصلی اوکراین که در سرکوب صدای مخالفان اوکراینی دست داشته اند حق ورود به خاک کانادا را ندارند.»

 

برگزاری نخستین کنفرانس هولوکاست در تونس

کشور تونس برای نخستین بار به طور رسمی میزبان کنفرانسی در مورد هولوکاست شد.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ بیروت، این نخستین بار است که یک کشور عربی به طور رسمی میزبان نشست هولوکاست می شود.

در این نشست شرکت کنندگان سخنرانی هایی را درباره چگونگی نجات یهودی ها از کشتار توسط مسلمانان در دورانی که در اروپا هولوکاست وجود داشته است، بیان کردند.

 

اسرائیل حمله به لاذقیه را تایید کرد

در حالی که هفته گذشته خبری منتشر شد مبنی بر این که نیروهای هوایی اسرائیل حمله ای را به لاذقیه سوریه انجام داده است، دولت سوریه ساعاتی پس از انشار این خبر، وقوع این حمله را تکذیب کرد اما اکنون منابع اسرائیلی تایید می کنند که هفته گذشته چنین حمله ای را انجام داده اند.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان رسانه های شبه رسمی اسرائیلی تلویحا تایید کرده اند که این حمله را انجام داده و مدعی شده اند که هدف از این حمله نابودی کشتی ای در بندر لاذقیه بوده که قصد عزیمت به لبنان داشته است.

شبکه اخبار لاذقیه نزدیک به حکومت سوریه نیز در صفحه فیسبوک خود نیز این خبر را منتشر کرد و نوشت که این حمله ساعت ده و نیم یکشنبه شب صورت گرفته است.

اسرائیلی ها مدعی اند هر گونه حمل و نقلی از سوریه به لبنان را زیر نظر دارند و آن را خط قرمزی برای خود می دانند.

 

ساخت سلاح توسط سوریه به کمک ایران

مجله تخصصی گاین که در امور نظامی و دفاعی فعالیت می کند، گزارش داد که حکومت سوریه موفق شده به کمک ایران سلاح های پیشرفته ای بسازد که به طور ویژه مختص حزب الله است.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، به این ترتیب سوریه توانسته تحریم های اعمال شده بین المللی تسلیحاتی علیه خود را نقض کرده و اقدام به ساخت سلاح های پیشرفته کند.

به نوشته این روزنامه علاوه بر ایران، کره شمالی و بلاروس نیز سوریه را در ساخت سلاح های پیشرفته کمک کرده اند.

 

مالکان انگری بردز جاسوسی به سود امریکا را رد کردند

شرکت روویو، مالک شرکت انگری بردز در بیانیه ای رسمی دادن هر گونه اطلاعات از گوشی های همراهی که برنامه های "انگری بردز" به روی آنها نصب بوده به دستگاه های جاسوسی امریکایی را رد کرد.

به گزارش پایگاه خبری میدل ایست آنلاین، ادوارد اسنودن اخیرا اسنادی را منتشر کرده است که نشان می دهد شرکت روویو اطلاعات گوشی های همراهی که برنامه های این شرکت را نصب می کردند را در اختیار مقام های جاسوسی امریکا قرار می دادند. این خبر را روزنامه گاردین منتشر کرده است.

شرکت روویو این ادعا را کاملا رد کرده و آن را بی اساس دانسته و گفته است که هیچ گونه همکاری ای با سازمان امنیت ملی امریکا (‍CIA) یا دیگر سازمان های امنیتی امریکایی ندارد.   

 

استانداری نجف به پناهندگان الانبار کمک مالی می دهد

شورای استان داری نجف اشرف تصویب کرد که به هر خانوار فراری از استان الانبار که به استان نجف آمده باشد 500هزار دینار کمک مالی پرداخت شود.

به گزارش شبکه خبری الفرات، مدیر روابط عمومی شورای استان دار نجف خبر داد که این شورا در جلسه روز سه شنبه خود پرداخت این مبلغ را به مهاجران استان الانبار تصویب کرده است.

در پی حملات اخیر ارتش عراق به تروریست ها در استان الانبار بسیاری از ساکنان این مناطق به استان های نجف و کربلا مهاجرت کرده اند.

 

مغرب: الجزایر سوری ها را به کشورمان قاچاق می کند

دولت مغرب اعلام کرد، اطلاعات امنیتی ای در اختیار دارد که نشان می دهد مقام های الجزایری به صورت غیر قانونی سوری ها را وادار به ترک الجزایر به سمت مغرب می کنند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، دولت مغرب همچنین فیلم ویدئویی را منتشر کرده است که یک نظامی الجزایری به همراه مجموعه ای از سوری ها که در میان آنها زنان و کودکان نیز به چشم می خورند در حال انتقال این افراد به مناطق مرزی با مغرب است.

دولت مغرب خواستار توضیح دولت الجزایر نسبت به این اقدام شده است.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: الحوثی نجف مغرب لاذقیه الانبار کانادا هولوکاست


نظر شما :