غنی سازی 20 درصد از سوی ایران متوقف شد

۳۰ دی ۱۳۹۲ | ۱۶:۱۸ کد : ۱۹۲۷۵۸۴ سرخط اخبار
تعلیق غنی سازی 20 درصد در سایت های هسته ای نطنز و فردو در ایران با حضور بازرسان آژانس صورت گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر ، تعلیق غنی سازی 20 درصد در سایت های  هسته ای نطنز و فردو در ایران  با حضور بازرسان آژانس صورت گرفت.

 بر اساس این گزارش بازرسان آژانس از روز 28 دی ماه به منظور نظارت بر اجرای تعلیق غنی سازی 20 درصد در ایران وارد تهران شده اند .

تعلیق غنی سازی از سوی ایران در راستای اجرای برنامه اقدام مشترک مورد توافق ایران و 1+5 صورت گرفته است .

اعضای 1+5 نیز قرار است طبق توافق در ادامه تعلیق غنی سازی 20  درصد از سوی ایران ، دستور اجرای لغو تحریم های مورد توافق بر علیه ایران را صادر کنند.

عباس عراقچی صبح امروز در گفتگو با مهر تأکید بر این مطلب که اقدامات ایران و کشورهای 1+5 به صورت همرمان امروز آغاز خواهد شد،؛ اظهار داشت :اجلاس شورای وزیران اتحادیه اروپا در بروکسل امروز تشکیل می شود و قانون مروبط به تخریم ها را بر اساس توافقات ژنو اصلاح می کنند.

عراقچی تصریح کرد: آمریکایی ها نیز دستورالعمل های لازم برای اجرای تعلیق تحریم ها بر علیه ایران  را ار امروز آغاز خواهند کرد واین دستورالعمل ها را به شرکت های مختلف که طرف قرارداد با ایران هستند ، اعلام می کند.

همچنین سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: با آغاز تعلیق داوطلبانه فرایند غنی سازی ۲۰ درصد از امروز ، هیچ یک از سانتریفیوژها در تأسیسات هسته ای کشورمان مهر و موم نمی شوند.

بهروزکمالوندی در مصاحبه با واحد مرکزی خبر افزود: طبق توافق ژنو با تعلیق این فرایند، فعالیت هیچ یک از سانتریفیوژها متوقف نمی شود بلکه دستگاه هایی که تاکنون اورانیوم 20 درصد تولید می کردند از این پس آن را با غنای 5 درصد تولید خواهند کرد.

وی با تاکید بر اینکه در شش ماه آینده، هیچ یک از سانتریفیوژها بلااستفاده نخواهند ماند اضافه کرد: در غنی سازی 20 درصد ، سانتریفیوژها در دسته های چند ده تایی به هم متصلند که برای تعلیق این فرایند ، ارتباط میان این دستگاه ها قطع و تولید آن به 5 درصد تبدیل می شود.

کمالوندی گفت: اکنون 19 هزار سانتریفیوژ در تاسیسات هسته ای کشور نصب است که با تزریق گاز به بخش عمده آن ، غنی سازی می شود ؛ با تعلیق غنی سازی 20 درصد، این دستگاه ها همچنان به فعالیت خود ادامه خواهد داد و فقط تولید آن به 5 درصد تبدیل می شود.

وی افزود: طبق توافق با 1+5 هر گاه سانتریفیوژها به علل فنی با مشکل مواجه شوند با سانتریفیوژی از نوع خود جایگزین خواهد شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره روند تعلیق فرایند غنی سازی 20 درصد گفت: ما تعلیق داوطلبانه این فرایند را به بازرسان حاضر در کشورمان اعلام می کنیم و آنان نیز به آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاع خواهند داد.

کمالوندی افزود: آژانس نیز این موضوع را به کمیته مشترکی که بر اساس برنامه اقدام مشترک ایجاد شده است اطلاع می دهد .  مسئولیت این کمیته نظارت بر اجرای تعهدات ایران و 1+5 است.

وی گفت: این فرایند از ابتدای ساعات کاری امروز آغاز شده است و طبق پیش بینی ها چند ساعت طول می کشد و همزمان، تعهدات طرف مقابل نیز آغاز می شود.

کمالوندی تعلیق بخش عمده ای از تحریم های نفتی و ادامه صادرات نفت ایران ، تعلیق کامل تحریم  پتروشیمی و صادرات آن ، رفع تحریم صنایع خودرو و قطعات و نیز صادرات آن ، تحریم طلا ، فلزات گرانبها  و نیز برخی از تحریم های مربوط به  صنایع هوایی ، قطعات هواپیما  و  سرویس و نگهداری آن را بخشی از تعهدات طرف مقابل با اجرای گام نخست توافق ژنو برشمرد.

وی گفت : با اجرای این توافق 4 میلیارد  و 200 میلیون  دلار از درآمدهای مسدود شده  ایران  در خارج از کشور باز می گردد و سطح تجارت مجاز ما با اروپا  ده برابر می شود که این  سهم مهمی در تجارت بخش خصوصی ما  با  اروپایی ها خواهد داشت.

کمالوندی افزود: به علت تحریم های بانکی انتقال این درآمدها به کشورمان ممکن نبود که از امروز زمینه آن فراهم می شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین درباره دستور کار بازرسان آژانس در ایران گفت: یکی از کشورهای عضو 1+5 برای فشار تبلیغاتی و روانی بر ما اصرار داشت که حضور بازرسان در کشورمان همه روزه باشد درحالی که حتی آژانس این اقدام را لازم نمی داند.

وی افزود: این کشور حتی درصدد استقرار بازرس مقیم در ایران بود که ما نپذیرفتیم اما رفت و آمد بازرسان به ایران ادامه خواهد داشت.

کمالوندی همچنین درباره برنامه بازدید بازرسان از معدن گچین بندرعباس گفت: این موضوع ارتباطی با توافق ژنو ندارد بلکه طبق توافق با آژانس در سفر آمانو به تهران در 20 آبان قرار است از این معدن در 9 بهمن بازدید (دسترسی مدیریت شده) شود.

وی افزود: در سال های گذشته ، رآکتور اراک هر سه ماه یک بار بررسی می شد که طبق برنامه اقدام مشترک قرار است هر یک ماه یک بار از این تاسیسات بازرسی شود.

کمالوندی گفت: طبق این برنامه تعهد کرده ایم که در 6 ماه آینده 4 مورد از تجهیزات عمده را در رآکتور اراک نصب نکنیم. ما در این مدت از هیچ یک از برنامه ها عقب نخواهیم ماند . این چیزی شبیه تعهد برای متصل نکردن قطعات خودرو برای تولید آن است درحالی که تولید همه قطعات خودرو ادامه دارد.

وی تاکیدکرد: به رغم ادعای امریکایی ها ، در این 6 ماه اصلا قرار نیست کارها در رآکتور اراک تعطیل شود و همه اقدامات در اجزاء کوچک تر در جدول زمانی مشخص انجام می شود.

کمالوندی گفت: با توجه به این ه ما به طرف مقابل اعتماد کامل نداریم ، کارها به نحوی پیش بینی شده است که اگر قرار شد به روال قبل بازگردیم از نظر زمانی عقب نمانیم .

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: اقدامات ما در چارچوب برنامه اقدام مشترک داوطلبانه است و اگر طرف مقابل به تعهداتش عمل نکند برنامه مان را به حالت اول بازمی گردانیم و از نظر حقوقی مقررات را نقض نکرده ایم.

 


نظر شما :