کیف‌های پر پول بندر بن سلطان برای تروریست‌های جهان

۲۵ دی ۱۳۹۲ | ۲۲:۲۲ کد : ۱۹۲۷۴۱۸ سرخط اخبار

یک پایگاه تحلیلی ـ خبری، گزارش مفصلی از شبکه تروریستی رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان منتشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، پایگاه خبری تحلیلی «گلوبال ریسرچ» در گزارشی مسئله تروریسم جهانی در عربستان و شبکه تروریستی بندر بن سلطان، رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان را مورد بررسی قرار داد.

این گزارش در ابتدا به برخی از نقائص دستگاه حکومتی عربستان اشاره می کند و می نویسد این کشور توسط یک خانواده دیکتاتوری اداره می شود که تحمل هیچ مخالفی را ندارند و مدافعان حقوق بشر و مخالفان سیاسی را به شدت سرکوب می کند.

* شبکه تروریسم راه حل عربستان برای مواجهه با مخالفت ها

گلوبال ریسرچ می نویسد این کشور پادشاهی در حال حاضر به خاطر مخالفت هایی که چه در عرصه داخلی و چه در عرصه بین المللی با آنها روبرو است به سمت ایجاد یک شبکه بین المللی ترویستی روی آورده و تأمین منابع مالی و آموزش آنها را به عهده گرفته است.

* شبکه تروریسم جهانی بندر بن سلطان

مبدع این شبکه تروریستی، طبق آنچه در این گزارش آمده، بندر بن سلطان، رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان است که ارتباطات عمیقی با مقامات بلندپایه سیاسی، نظامی و اطلاعاتی آمریکا دارد.

بندر بن سلطان در پادگان نیروی هوایی «ماکسول» و دانشگاه جان هاپکینز آموزش دیده و برای بیش از دو دهه سفیر عربستان در آمریکا بوده است. وی بین سالهای 2005 تا 2011 دبیر شورای امنیت ملی بوده و در سال 2012 به سمت رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان منصوب شد.

* همکاری بندر بن سلطان با سازمان سیا در نیکاراگوئه

گلوبال ریسرچ تصریح می کند بندر بن سلطان از اوان فعالیتش فعالیت های مخفیانه تروریستی را با همکاری سازمان سیا آغاز کرد. یکی از عملیات های مشترک وی با سازمان سیا در خلال دهه 1980 این بود که وی 32 میلیون دلار به شورشی های کنترا در نیکاراگوئه کمک کرده است که درگیر نبرد با دولت این کشور بودند.

در بخش دیگری از این گزارش ادعا شده بندر بن سلطان از حوادث 11 سپتامبر سال 2001 نیز آگاهی داشته است.

* عربستان؛ از نظامی قبیله ای تا محور تروریسم

گلوبال ریسرچ می افزاید: «بندر بن سلطان عربستان سعودی را از یک رژیم درون گرا و قبیله ای به سمت نظامی کاملاً وابسته به قدرت آمریکا و حکومتی که یک مرکز منطقه ای برای شبکه تروریستی است تبدیل کرده است. بندر شبکه وسیعی از عملیات مخفیانه تروریستی، اعم از القاعده، گروه های وهابی و سایر گروه های مسلح سنی را مسلح و تأمین مالی کرده است.»

* همکاری با رژیم اسرائیل بر اساس خصومت مشترک با ایران

همکاری با سازمان های جاسوسی آمریکا برای هدایت شبکه های تروریستی تنها اقدام بندر بن سلطان نبوده است. طبق این گزارش، وی به تازگی مسیر مستقلی را آغاز کرده، زیرا برخی از منافع عربستان سعودی در منطقه، راهی غیر از منافع آمریکا را پیش گرفته اند. بر همین اساس است که با وجود خصومت دیرینه عربستان با رژیم اسرائیل، بندر بن سلطان اخیراً یک رابطه کاری و فعال را با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل شروع کرده است. رابطه ای که هسته مشترک آن را دشمنی با ایران تشکیل می دهد.

* تروریسم در راستای امپریالیسم غرب و اهداف هژمونیک عربستان

رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان به طور مستقیم یا از طریق بازیگران نیابی اش در راستای بازآرایی نظام سیاسی اش، بر هم زدن ثبات کشورهای مخالف و توسعه دست اندازی هایش در کشورهای مختلف از آفریقای شمالی گرفته تا جنوب آسیا بوده است. این اقدامات گاه در راستای امپریالیسم غرب و گاه در راستای آرمان های هژمونیک عربستان بوده است.

* اقدامات تروریستی عربستان در تونس و مراکش

بندربن سلطان، به عنوان مثال، در کشورهای تونس و مراکش میلیون ها دلار پول خرج کرده تا مطمئن شود جنبش های دموکراسی خواه سرکوب شده و به حاشیه رانده می شوند. طبق  این گزارش، به افراط گرایانی که از کمک های عربستان بهره مند می شوند دستور داده می شود تا رهبران جنبش های دموکراتیک و رهبران مخالف را ترور کنند. در تونس و مراکش، سیاست های رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان در راستای منافع آمریکا و فرانسه است، اما در لیبی و مصر چنین نیست.

* تروریسم در لیبی

حمایت عربستان سعودی از تروریست های مرتبط با القاعده که در حال نبرد با معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی بودند همراستا با جنگ هوایی ناتو بود. اما در مراحل بعدی، رویکرد عربستان از ناتو فاصله گرفت: عربستان سعودی پس از سقوط رژیم قذافی از القاعده و باندهای تبهکار تروریستی حمایت کرد.

گلوبال ریسرچ می افزاید: «به افراط گرایان لیبی کمک های مالی شد تا عملیات نظامی شان را به سوریه گسترش دهند، جایی که رژیم عربستان در حال سازمان دهی عملیات نظامی گسترده ای بود تا نظام بشار اسد را سرنگون کند.»

* حمایت از کودتای نظامی مصر؛ تلاشی برای سرکوب دموکراسی

در کشور مصر بندر بن سلطان با همکاری اسرائیل راهبرد تضعیف دولت مستقل و روی کار آمده با فرایندهای دموکراتیک از گروه اخوان المسلیمن را پیش رو گرفت. بندر بن سلطان و نظام دیکتاتوری عربستان از کودتای نظامی در مصر و روی کار آمدن ژنرال السیسی حمایت مالی کردند. بندر بن سلطان با فراهم آوردن یک بسته کمک 15 میلیارد دلاری و وعده های کمک های بیشتر، برای ارتش مصر امکان حیات مالی و مصونیت اقتصادی فراهم آورد.

در ادامه این گزارش آمده است: «بندر با حمایت از این کودتای نظامی، یک رقیب اسلامی روی کار آمده با فرایندهای دموکراتیک که در تضاد با نظام استبدادی عربستان بود را حذف کردند.»

شبکه تروریستی بن سلطان در حمایت مالی گستره ای که برای مسلح کردن و آموزش دهها افراط گرا از کشورهای آمریکا، اروپا، خاورمیانه و قفقاز دارد بیش از جاهای دیگر مشهود است.

* تروریست های عربستان در سوریه

تروریست های القاعده عربستان، در سوریه «شهدای اسلام» نام گرفتند. دهها باند تبهکاری در سوریه برای سلاح ها و پولهای عربستان سعودی رقابت کردند. پایگاه های آمورشی با مربیان کشورهای اروپایی و آمریکایی در کشورهای اردن، پاکستان و ترکیه تشکیل شدند. بندر از اصلی ترین گروه تروریستی به نام «عمارت اسلامی دولت عراق و شام» حمایت کرد.

* پولهای بندر بن سلطان برای بمب گذاری سفارت ایران در لبنان

گلوبال ریسرچ می نویسد: «در حالی که حزب الله از بشار اسد حمایت می کرد، بندر بن سلطان برای گروهان عبدالله عظام در لبنان پول و تسلیحات فرستاد تا جنوب لبنان، سفارت ایران و قبرس را بمب گذاری کند. بندر سه میلیارد دلار به ارتش لبنان کمک کرد بلکه بتواند جنگ داخلی جدیدی  بین ارتش و حزب الله راه بیندازد. وی با همکاری فرانسه و آمریکا اما با حمایت مالی بیشتر نقش اصلی را به عهده گرفت و هدایت کننده اصلی یک جبهه سه وجهی علیه سوریه، حزب الله و ایران شد.»

در عراق، در حالی که آمریکا متعهد به حمایت از نوری المالکی است، بندر برای گروه تروریستی داعش «عمارت اسلامی عراق و شامات» حمایت می کند. در افغانستان و پاکستان هم بند بن سلطان ارتباط هایش با طالبان تقویت کرده است.

این گزارش در پایان تأکید می کند: «رژیم عربستان همانند رژیم اسرائیل هنگامی که یک حاکم مرتجع برای بر هم زدن ساز و کارهای دموکراتیک روی کار می آید با کیف های پر پول وارد صحنه می شود تا از آن رژیم پشتیبانی کند. وقتی که یک شبکه تروریستی پدیدار می شود تا یک نظام ملی، سکولار یا شیعه را از بین ببرد می تواند روی کمک های مالی و تسلیحاتی عربستان حساب کند.»

کلید واژه ها: بندر بن سلطان دستگاه اطلاعاتی عربستان رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان عربستان سعودی ریسرچ می تروریسم القاعده مصر


نظر شما :