وحشت واشنگتن از داعش و جبهه النصره

امریکا به فکر حفظ بشار افتاده است؟

۰۳ دی ۱۳۹۲ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۹۲۶۴۸۵ اخبار اصلی خاورمیانه
ایالات متحده اکنون به این اعتقاد رسیده که حضور بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در قدرت بهتر از قدرت گرفتن جریان‌های تندروی اسلامی‌ است که می‌توانند مصالح امریکا و اسرائیل را در منطقه به خطر بیندازند.
امریکا به فکر حفظ بشار افتاده است؟

دیپلماسی ایرانی: وزارت امور خارجه ایالات متحده امریکا از کشورهای منطقه خاورمیانه خواسته است که از حمایت های مالی و انسانی جریان های تروریستی وابسته به گروه های تروریستی عراق و شام و جبهه النصره خودداری کنند و از اعزام هر گونه نیروی انسانی جدید به سوریه اجتناب کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل ایست آنلاین، این در حالی است که برخی جریان ها در کشورهای عربی از وزارت امور خارجه خورده گرفته اند که در بیانیه خود هیچ صحبتی از حضور حزب الله و گروه های شبه نظامی وابسته به ایران و عراق که در سوریه از بشار اسد و نیروهای نظامی او حمایت می کنند و در کنار آنها به جنگ با مخالفان اسد مشغولند، به میان نیاورده است.

با این وجود بسیاری از تحلیلگران امور سیاسی منطقه بر این اعتقادند که بیانیه وزارت امور خارجه امریکا بیش از همه متوجه عربستان سعودی و قطر است که از طریق ترکیه، به عنوان پایگاه اصلی حمایت از مخالفان اسد، به جریان های تندروی مسلح در سوریه کمک می کنند.

تحلیلگران همچنین بر این اعتقادند بعد از قدرت گرفتن گروه های اسلامی تندرو مثل جبهه النصره و دولت اسلامی در عراق و شام موسوم به داعش که اخیرا توانستند گذرگاه های مرزی با ترکیه را از کنترل نیروهای ارتش آزاد خارج کنند و بر انبارهای تسلحیاتی و مهمات آنها مستولی شوند، ایالات متحده اکنون به این اعتقاد رسیده که  حضور بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در قدرت بهتر از قدرت گرفتن جریان های تندروی اسلامی  است که می توانند مصالح امریکا و اسرائیل را در منطقه به خطر بیندازند.

وزارت امور خارجه امریکا بیانیه خود را روز دوشنبه از سفارت خود در بغداد منتشر کرد و برای سفارت خانه های کشورهای عربی نسخه هایی از آن را نیز فرستاد. این وزارت خانه در بیانیه خود همچنین حملاتی اخیری که متوجه نیروهای ارتش و پلیس عراق شدند را نیز محکوم کرد و گروهک تروریستی دولت اسلامی در عراق و شام را پشت این حملات دانست.

ایالات متحده در بیانیه خود همچنین تاکید کرده است که دولت اسلامی در عراق و شام یا همان داعش، شاخه نظامی شبکه القاعده است و دشمن مشترک ایالات متحده و جمهوری عراق محسوب می شود و بزرگ ترین تهدید برای خاورمیانه بزرگ به حساب می آید.

با افزایش فعالیت های تروریستی در منطقه، ایالات متحده بیش از پیش از جریان هایی که در حال مبارزه با نیروهای بشار اسد هستند، نگران شده و اکنون به این نتیجه رسیده است که نقطه ثقل خود را به سمت بشار اسد متمایل کند.

تحلیلگران بر این باورند که با افزایش فعالیت های تروریستی در منطقه، ایالات متحده بیش از پیش از جریان هایی که در حال مبارزه با نیروهای بشار اسد هستند، نگران شده و اکنون به این نتیجه رسیده است که نقطه ثقل خود را به سمت بشار اسد متمایل کند. به رغم این که اخیرا حملات نیروهای سوریه به حلب و مناطق اطراف آن با بشکه های نفت را محکوم کرده است.

این در حالی است که ائتلاف ملی مخالفان سوریه نیروهای حزب الله و گروه شبه نظامی ابوالفضل عباس را که گفته می شود نیروهای خود را از عراق تامین می کند، متهم به همکاری با ارتش سوریه برای مبارزه با نیروهای مخالف اسد کرده است. این جریان همچنین ضمن انتقاد از سیاست های امریکا در قبال بحران سوریه و مواضع دو گانه آن، دولت ایالات متحده را متهم به دوگانگی در مواضع در امور سوریه کرده و مدعی شده است که "ایران جنگی سراسری را در منطقه رهبری می کند."

هیثم مالح، یکی از اعضای بارز ائتلاف مخالفان سوری در این باره گفت: «سیاست جامعه بین الملل به طور خاص در گسترش تروریسم در سوریه دخالت دارد و تلاش می کند با پنهاد کردن حقایق عملکرد نیروهای بشار اسد، حزب الله و ابو الفضل عباس را نادیده بگیرد.»

وی در ادامه مدعی شد که ایران جنگی سراسری را در منطقه رهبری می کند و تلاش دارد با بسیج نیروهای وابسته به طایفه خود مکاسب سیاسی در خاورمیانه به دست آورد. در این میان جامعه جهانی نیز تغییر رویکرد داده و با رویگردانی از مطالبات ملت سوریه سعی در تشویش حقایق و بزرگ نمایی در تروریسم در خاورمیانه به ویژه سوریه کرده است.

مالح در ادامه افزود: «اگر جامعه جهانی واقعا به دنبال موفقیت مسئولیت خود در قبال قضیه سوریه اسد، لازم است که منصف باشد و به طور حقیقی تروریسم را برای جهانیان تبیین و توضیح دهد.»  

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: بشار اسد عراق و شام خاورمیانه


نظر شما :