حضور عربستان در هاله‌ای از ابهام

ریاض: با این شرایط به ژنو 2 نمی‌رویم

۰۱ دی ۱۳۹۲ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۲۶۴۲۱ اخبار اصلی خاورمیانه
عربستان اعلام کرده است در صورتی که هدف نشست ژنو 2 تنها جمع کردن گروه‌های درگیر در سوریه بدون دستورالعملی مشخص به ویژه از سوی مخالفان سوری باشد، حاضر به شرکت در آن نیست.
ریاض: با این شرایط به ژنو 2 نمی‌رویم

دیپلماسی ایرانی: منابع آگاه اعلام کردند که مسئولان عربستانی همچنان تصمیمی بر حضور نشست ژنو 2 بر سر سوریه اتخاذ نکرده اند و آن چه اخضر الابراهیمی، نماینده جامعه جهانی در امور سوریه درباره حضور عربستان در این نشست گفته است، صحت ندارد.

به گزارش پایگاه خبری العرب، چاپ لندن، عربستان اعلام کرده است در صورتی که هدف نشست ژنو 2 تنها جمع کردن گروه های درگیر در سوریه بدون دستورالعملی مشخص به ویژه از سوی مخالفان سوری باشد، حاضر به شرکت در آن نیست و منتظر توضحیاتی از مسکو و واشنگتن در این زمینه است تا در نهایت تصمیم بگیرد که آیا در ژنو 2 شرکت می کند یا خیر.

ناظران می گویند عربستان تنها کشوری است که همچنان بر مطالبه مخالفان بر ضروت کناره گیری اسد از قدرت تاکید دارد و می گوید تنها در این صورت است که فضایی برای تشکیل دولت انتقالی که در آن نمایندگان مخالفان و نمایندگان حکومت فعلی که دستی در قتل ها نداشته باشند، ایجاد می شود. عربستان تاکید دارد تنها به این شرط حاضر به شرکت در کنفرانس ژنو 2 درباره سوریه است.

حکومت بشار اسد در حال حاضر عربستان سعودی را دشمن درجه یک خود می داند چرا که تنها این کشور است که می گوید هر راه حلی که در آن تضمینی برای کناره گیری اسد از قدرت در نظر گرفته نشده باشد، فاقد اعتبار است. عربستان حتی فراتر از آن پافشاری می کند که باید چارچوبی طراحی شود که در آن هیچ جایی برای اسد در آینده سوریه نیز نباشد.  

کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در راس آنها عربستان سعودی از نخستین روزی که ناآرامی های سوریه در مارس 2011 آغاز شدند، از تلاش ها برای سرنگونی اسد حمایت کرده و خواستار کناره گیری وی از قدرت شدند. این کشورها به رغم این که تا کنون  دست کم 126 هزار نفر در سوریه کشته شده اند، همچنان از مخالفان مسلح حمایت می کنند و حتی دست به دامن القاعده شده اند به صرف این که اسد در قدرت باقی نماند.

حال ریاض هفته گذشته اعلام کرد که همچنان به مواضع سابق خود در حمایت از مخالفان اسد پایبند است و با همین رویکرد "با غرب یا بدون غرب" به تحرکات خود در پرونده سوریه ادامه می دهد.

فیصل مقداد، معاون وزیر امور خارجه سوریه در پاسخ به مواضع ریاض گفته است که عربستان در حالی سیاست "ویرانی برنامه ریزی شده" سوریه را دنبال می کند که کشورهای دیگری که از مخالفان حمایت می کردند از مواضع خود دست کشیده اند و تا اندازه ای نرم شده اند. اشاره وی به قطر است که اخیرا بر خلاف انتظارات و به رغم مخالفت های صریح عربستان با حزب الله لبنان، هم پیمان حکومت بشار اسد، تماس هایی برقرار کرده است.

بعد از آن که ترکیه و قطر در اداره پرونده سوریه و هدایت مخالفان در نبرد علیه اسد ناکام ماندند، عربستان این پرونده را به دست گرفت و با گسترش دادن فعالیت های جریان های تندرو تلاش کرد که روند سقوط حکومت اسد را تشدید کند که آن نیز تا کنون موفق نشده است. این در حالی است که همچنان شبهاتی نسبت به حمایت های مالی دوحه و آنکارا از جریان های مخالف مطرح می شود.  

عربستان همچنین با تلاش های روسیه و امریکا برای خلع سلاح شیمیایی سوریه در برابر حفظ اسد در قدرت نیز مخالفت کرده که این مساله باعث کاهش حمایت های امریکا از مخالفان و تشدید تنش در روابط ریاض – واشنگتن شده است.

ایالات متحده و بریتانیا اخیرا کمک های نظامی خود را که از طریق ترکیه به مخالفان اسد می رساندند، متوقف کردند. آنها می گویند که سلاح هایی که بنا بوده به دست مخالفان مسلح معتدل سوری برسد در نهایت به دست اسلام گرایان و جهادی های خطرناک رسیده و این مساله باعث افزایش مخاطرات حضور آنها در سرزمین شام شده است.

با این حال ریاض هفته گذشته اعلام کرد که همچنان به مواضع سابق خود در حمایت از مخالفان اسد پایبند است و با همین رویکرد "با غرب یا بدون غرب" به تحرکات خود در پرونده سوریه ادامه می دهد.

در همین رابطه محمد بن نواف بن عبدالعزیز، سفیر عربستان در انگلیس با انتشار یادداشتی در روزنامه نیویورک تایمز امریکا نوشت که "انتخاب های سیاسی خارجی بعضی از کشورهای غربی به حساب امنیت و ثبات منطقه به ویژه امنیت کل جهان عرب نوشته شده است."

وی درباره نگرانی هایی که نسبت به فعالیت های گروه های جهادی مرتبط با القاعده وجود دارد نیز نوشت: "برای عده ای آسان است که تهدید القاعده را به انجام کارهای تروریستی بهانه ای برای پاسخ یا عدم تحرک در قبال پرونده سوریه قرار دهند. کشور من بر حمایت از ارتش آزاد که با ائتلاف ملی مخالفان سوریه ارتباط دارد، تاکید دارد، همان هایی که غرب آنها را مبارزان "معتدل" توصیف می کند."

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ریاض پرونده سوریه


نظر شما :